invaliditeit en een activiteit beoefenen

daens
Topic Starter

invaliditeit en een activiteit beoefenen

#1 , 01 sep 2010 14:06

Ik heb sinds 2004 een invaliditeit van 66%.
Nu zou ik graag beginnen met enkele uurtjes 's avonds in de sportclub te gaan helpen met het bedienen van mensen.
Wat kan ik doen om dit wettelijk te laten gebeuren? Kan dit door een aanvraag van een activiteit in te vullen? Door bv dingen in ruil hier voor te krijgen. (abonnement?)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV

#2 , 01 sep 2010 16:00

Alvorens u de activiteit start, een aanvraag indienen bij de adviserend geneesheer van uw ziekenfonds. De adviserend geneesheer moet zijn schriftelijke toestemming geven.

Elke ziekenfonds beschikt over een speciaal formulier dat u hiervoor moet invullen.

Indien u nog in loondienst bent, maar in ziekenverlof, moet ook uw werkgever toestemming geven. :D
Uw werkgever wilt immers niet dat uw aangevraagde activiteit het genezingsproces zou vertragen.

Dus contact opnemen met uw ziekenfonds om dit formulier te bekomen.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

daens
Topic Starter

#3 , 01 sep 2010 16:47

Doe ik dat dan vrijwillig deze activiteit?
Kan je bij een BVBA vrijwilligerswerk doen?
Als je bij de CM hier over uitleg vraagt, kan niemand me helpen.
van tevoren had ik een uitkering door te stempelen, daar voor was ik zelfstandig.

Reclame

FrankV

#4 , 01 sep 2010 17:28

van tevoren had ik een uitkering door te stempelen, daar voor was ik zelfstandig.
Bij een BVBA kan u geen vrijwilligerswerk doen, enkel bij een niet-commerciële vereniging of vzw.
U kunt uw invaliditeitsuitkering cumuleren met een vrijwilligersvergoeding. Er zijn echter duidelijke beperkingen op het bedrag dat u kunt ontvangen.
€ 30,22 per dag
€ 1208,72 per jaar

http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/sp ... oeding.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De formulieren die u moet invullen voor de adviserend geneesheer, zijn terug te vinden op de website van de mutualiteit.
http://www.cm.be/nl/101/ziekteverzekeri ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 sep 2010 21:05

Een BVBA is een vennootschap met winstgevend doel. Het is logisch dat je daar niet als vrijwilliger kan werken, maar geherkwalificeerd zal worden tot werknemer als je opdient. Wil je vrijwilligerswerk doen, doe dat dan in een rusthuis, jeugdhuis, school, ... of dergelijke

Terug naar “Andere”