Overmacht

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Overmacht

#16 , 18 mar 2011 16:45

Als het te voorzien was had je wellicht al maatregelen kunnen nemen daags voordien.
Zoals daar zijn... ? Wat kan je hier nu in godsnaam tegen beginnen? Een helikopter huren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD

#17 , 18 mar 2011 17:03

Dat is het uitgangsprincipe.
In het besproken geval? Wagen op een parking aan de snelweg parkeren in de hoop dat die wel begaanbaar blijven. Overnachten op het werk.
Heeft er trouwens al iemand aan gedacht dat ook de werkgever niets aan overmacht kan doen? Waarom zou hij gestraft moeten worden?
Is het trouwens echt zo erg dat je eens een dagje onbetaald thuis moet blijven?
Ik kan me betere redenen inbeelden om mijn baas tegen me in het harnas te werken. Want dat kan natuurlijk wel het gevolg zijn indien je zoiets gaat aankaarten bij je werkgever.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

xena

#18 , 18 mar 2011 17:23

Als het te voorzien was had je wellicht al maatregelen kunnen nemen daags voordien.
Zoals daar zijn... ? Wat kan je hier nu in godsnaam tegen beginnen? Een helikopter huren?
om hoeveel km gaat het ? als het om een tiental km gaat kon je perfect met de fiets of zelfs tevoet gaan werken
persoonlijk heb ik jaren woon werkverkeer met de fiets gedaan winter/zomer en in weer en wind tot 42km enkel en snachts ook in de sneeuw en smiddags naar het aanwervingslokaal en terug dus dagen bij van meer dan 100km gepakt en gezakt en dan nog buiten in de kou werken .

Reclame

EvilFreD

#19 , 18 mar 2011 18:38

Cass. 9 oktober 1986 Overmacht, die een verlenging van de termijn van hoger beroep tegen een beslissing in burgerlijke zaken mogelijk maakt, kan enkel voortvloeien uit een gebeurtenis buiten de wil van de betrokkene, die door deze niet kon worden voorzien noch vermeden.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Gebruiker21

#20 , 21 mar 2011 10:58

Bij ons op het werk MAG er al niet overnacht worden. Verder: wagen op een parking aan de snelweg: dan moet je nog tot aan de snelweg geraken, hé. Het is inderdaad zo dat een werkgever ook niets aan overmacht kan doen, maar feit is dat veel werkgevers hun werknemers bijvoorbeeld niet toestaan om van thuis uit te werken, terwijl dit wel mogelijk zou zijn. In zo'n geval zou de werknemer wel KUNNEN werken, ondanks het weer, maar MAG deze niet van de werkgever.

Misschien is de eerlijkste oplossing in het geval van echte overmacht: de werknmer blijft een dag thuis, en wordt voor een halve dag vergoed. Zo wordt de "schade" eerlijk verdeeld.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvilFreD

#21 , 21 mar 2011 11:16

Het lijkt mij inmiddels genoeg duidelijk gemaakt dat, wat ogenschijnlijk overmacht is, niet noodzakelijk daadwerkelijk overmacht is.
Er dient allereerst overeenstemming te zijn wat dat betreft tussen werknemer en werkgever.
En als je passief afwacht of je werkgever al dan niet dezelfde gedacht is toegedaan, dan kán het antwoord op die vraag uiteindelijk wel eens tegenvallen.
M.a.w. je kan achteraf ook eens gaan informeren bij je werkgever hoe die over de zaken denkt.

Maar nogmaals, ik zou er hoe dan ook mijn werkgever niet voor tegen mij in het harnas jagen. Dat kan altijd nog om veel ingrijpender zaken.
Het besproken geval resulteerde slechts in een onbetaalde verlofdag. Niet direct iets om je baan voor op het spel te zetten.

Gebruiker21

#22 , 21 mar 2011 11:50

Dus met andere woorden: een werknemer zou uit schrik voor ontslag niet voor zijn rechten mogen opkomen? Dat is wat je hier zegt? Fraai is dat.

Wat de overmacht betreft: je kan hier altijd over discussiëren, maar ik denk dat de TS alles gedaan heeft wat binnen zijn macht lag, om op het werk te geraken. Dat het openbaar vervoer niet komt opdagen kan je NIET voorspellen. In elk fatsoenlijk land rijden bussen nog als het eens goed gesneeuwd heeft, maar De Lijn denkt daar anders over.

EvilFreD

#23 , 21 mar 2011 13:42

Misschien is het in uw vakgebied anders, maar in de mijne zitten nogal wat werkgevers die over lijken gaan.
Een advies geven om daar tegen in te gaan harken vanwege een onbenulligheid lijkt me niet handig.
Natuurlijk kan een werknemer altijd de discussie aangaan. Maar het één is het ander niet waard.

Terug naar “Andere”