problemen met openbaar welzijnscentrum

toetsenbord
Topic Starter

Re: problemen met openbaar welzijnscentrum

#16 , 24 mar 2012 20:45

Bedankt voor de reacties en het geven van jullie mening.

Het blijft in mijn ogen oneerlijk dat iemand die alle moeite gedaan heeft om te studeren en die ondanks de heel moeilijke gezinssituatie en kansarme omgeving waarin hij is opgegroeid, op te klimmen via dè manier die verticale sociale mobiliteit mogelijk maakt in ons land, nl. onderwijs.
Deze persoon heeft de pech gehad medische problemen te hebben waar hij op generlei wijze zelf voor gekozen heeft, problemen die pas zeer laattijdig erkend werden waardoor er nooit rekening werd gehouden vanwege de onderwijsinstelling met zijn medische klachten (normaal wordt er in het kader van gelijke kansen hiermee rekening gehouden bv door de mogelijkheid tot examenspreiding, ...).
Voor persoon is de tijd btw een race tegen de tijd ... Daarom dat hij dat diploma liefst zo snel mogelijk wil behalen.
Combinatie met werk is te zwaar.

Hij heeft al werk gezocht voor heel veel functies. Steevast hetzelfde antwoord: u komt niet in aanmerking voor deze functie want u beschikt niet over het juiste diploma. Al heeft hij zijn studies voor een heel groot deel beëindigd.

Ook "onder zijn niveau" heeft hij al gesolliciteerd, enfin een bachelorfunctie dus of een functie zonder diplomavereisten maar ook hier werd hij nergens weerhouden, opnieuw hetzelfde: geen juiste diplomavereisten!
Een academische bachelor, het enige wat hij nu heeft, is nl een doorstroomdiploma en leidt helemaal niet tot de kansen op de arbeidsmarkt. Het komt niet overeen met kwalificaties die nodig zijn voor een job ... je hebt niet de technische kennis, en ook niet de vaardigheden die een prof bachelor heeft, daarbij is het op bachelor niveau gewoon een onbestaande job.
Ik weet niet waarvan dit van verpleegkundige vandaan komt? Moest dat het geval zijn, was er geen enkel probleem. Maar helaas, als vpk zou hij zeker niet kunnen gaan werken. Daartoe heeft hij nl geen enkele competentie. De studies zijn helemaal iets anders.
Maar nogmaals geduldigzieltje: neen, de persoon kan niet op de arbeidsmarkt terecht met dit diploma. Het gaat om een academicshe bachelor namelijk.

Kan je linken waarin vermeld wordt dat het ocmw nooit univ-opleidingen mag steunen, of het nu arts of wat dan ook is doet er daarbij niet toe?
(Het is zeker niet arts of wat dan ook, het is ook geen diploma dat tot massale inkomens zal lijden.)

Vandenbroucke heeft het al moeilijk gemaakt voor kansarmen om echt op te klimmen, bv een master na masterdiploma behoort zeker niet meer tot de mogelijkheden.

Dat ook wie zijn eerste master door problemen waar hij totaal niets aan kon veranderen, niet kan behalen, is nieuw voor mij.
Dat is tenslotte het probleem waar het om gaat:
betrokkene had de mogelijkheid om te studeren en heeft het altijd gerooid in vaak armtierige omstandigheden die weinig jaloezie zullen opwekken, met studiebeurs en overleefgeld voor eten van de ouder.
betrokkene had heel veel last van lichamelijke klachten tijdens zijn studies waardoor deze lang uitliepen
betrokkene heeft nu geen geld meer door de medische problemen, en gezien zijn leeftijd kan hij ook op geen enkele steun meer rekenen van de overheid om te studeren.

De regel is dat als je tussen alle mazen van het net bent gevallen, je terecht kan bij het ocmw voor een leefloon. Dat kan zelfs als asielzoeker of nieuwe inwoner, of in eender welke omstandigheid.

Maar als student zou het onmogelijk zijn, terwijl je er niets aan kan doen dat je totaal geen geld meer hebt omdat je het hebt moeten uitgeven aan medische kosten en het feit dat je studies veel langer hebben geduurd, en daardoor zijn al de voorbije inspanningen voor niets geweest?

Op het interimkantoor werd aan hem gevraagd of hij kon poetsen... Ik denk wel dat dat alles zegt over de inzetbaarheid van de academische bachelor.
Jammergenoeg kan hij geen fysiek werk doen door de medische problemen... die in zijn geval echt zijn. (Heel veel "ziekenkasmensen" kunnen dit niet zeggen...).

Mag de overheid mensen volledig zonder inkomen zetten en dwingen om te gaan werken?
Mag een ocmw-beambte totaal verzonnen dingen vertellen op een openbare zitting, dingen waarvan betrokkene niets wist want deze werden zoals daar vernomen pas de avond ervoren door het ocmw naar de rechtbank verstuurd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
toetsenbord
Topic Starter

#17 , 24 mar 2012 20:53

Hij kan een examencontract aangaan, doet hij beiden (werken studeren)... Goed dat jaar riskeert dan 2 of 3 jaar te duren, maar op het einde van de rit heeft hij hetzelfde diploma.
Zo ben ik momenteel aan een studie Natuurkunde bezig. Zoals meerderen hier al hebben gezegd: moeilijk gaat ook.

Veel mensen doen het op die manier, ook al moeten ze daarvoor werk "beneden hun niveau" gaan doen.

De problemen met het OCWM zijn idd jammer, maar niet overkomelijk... Zeker niet als hij zelf in actie schiet, bijv. wat weekendwerk gaat doen. Ik kan niet zeggen wat in dit geval de beste oplossing is, maar hier via een andere persoon raad komen vragen, en voor het overige zich alleen maar beklagen is ook geen optie.

Bovendien zijn studies nog steeds maar een luxe. Een diploma opent idd wel een aantal deuren, maar er zijn er genoeg die pas open gaan nadat je de nodige ervaring hebt opgedaan, en dan wordt er ook vandaag de dag niet meer naar diplomas gekeken... Diplomas zijn enkel noodzakelijk voor de armen van geest die dat papierke nodig hebben om hun waarde te kennen... Daar lopen er in de maatschappij al genoeg van rond.

Er zijn wel vakken waar een diploma ronduit vereist is, zoals bij een dokter... Maar ik heb nog niets gelezen waaruit ik iets in die trend uit kan afleiden.

Allereerst heb ik veel respect voor jou.
Het is geen eenvoudige studie die volgens mij ook veel praktijkinzet vergt (veel practica bedoel ik) en dus zeker veel tijd zal opslurpen, om dat te combineren met een job is niet evident.

Betrokkene doet momenteel alles om zijn situatie leefbaar te maken of te verbeteren hoor. Nu bv full-time studentenjob, dat de studies erbij inschieten hoeft niet gezegd maarja hij moet ook eten dus begrijp ik die keuze wel, zoals gezegd al vele sollicitaties, aanmeldingen bij interimkantoren, ...

Probleem is dat dat papierke een vereiste is voor het uitoefenen van sommige jobs zoals je zelf schrijft...
Ook werkgevers zijn aan handen en voeten gebonden daardoor en kunnen nu eenmaal niet een bepaalde job geven als de persoon niet dat papierke in zijn bezit heeft.
Alles wat betreft erkenningen enzoverder vallen ook weg.

Ik ben zelf stomverbaasd moet ik zeggen over hoeveel en hoe hard de samenleving nog belang hecht aan het vodje papier. Hij is zeker niet dom, zet zich erg in voor vanalles en nog wat, studeert zelf continu bij in nog allerhande andere richtingen en vindt wetenschappelijk onderzoek het einde en zou er graag zelf aan meewerken.
Maar hij mag niét... zoals hierboven gezegd: 't papierke ontbreekt...

toetsenbord
Topic Starter

#18 , 24 mar 2012 20:58

trouwens uit de boot vallen voor een verdere opleiding en dat om die reden niet kunnen doen, komt in dit land amper voor bij mijn weten. Of dat zou toch niet mogen. Indien wel maken de personen te weinig gebruik van hun rechten, die zijn nl:

- ouders zijn verplicht diploma te financiëren -> kan wettelijk worden afgedwongen
- indien onmogelijk: ocmwhulp mogelijk
Probleem is dat je dan wel de nodige studievoortgang moet maken en je -25 moet zijn... op die laatste plek knelt het schoentje. +25 en student, dan kan het ocmw blijkbaar doen met je wat het wil. En er is al vaak gebleken dat ocmw's soeverein een beslissing kunnen maken. Per ocmw kan een beslissing dan ook verschillen... maar normaal is er maar één ocmw bevoegd (waar illegalen of asielzoekers in het voordeel zijn en er al in geslaagd zijn om leeflonen van meerdere ocmw's op te strijken)
...

Mogelijke andere fout van het ocmw is overigens dat persoon alleen instaat voor zijn financiering maar op papier nog in de ouderlijke woonst woont. In de praktijk huurt hij een kot waar het domiciel niet kan ondergebracht worden... waardoor hij door het ocmw gezien werd als samenwonend.

Reclame

Geduldig Zieltje

#19 , 24 mar 2012 22:18

Ik denk dat ik iets mislezen heb, ik heb iets van hartchirurg gelezen maar je zal dat als voorbeeld genomen hebben. Hierdoor dat ik er van uitging dat hij een medische achtergrond heeft en bekwaam was om als verpleegkundige te werken. Kun je niet gewoon zeggen wat deze persoon studeert om dergelijke misverstanden te beperken. Als je kijkt op de website van de vdab dan kun je werkaanbiedingen vinden waar dat ze geen verschil maken tussen een academische of professionele bachelor. Als callcenter operator werken kan ook een optie zijn.

Zie ik keur zeker niet goed dat het bestuur van het ocmw hem zomaar buiten heeft gegooid met welke redenen ook, maar ik vind wel dat ze hem kunnen vragen om een job te zoeken al is dit maar 1 dag in de week om goede wil aan te tonen maar als hij kan aantonen dat hij effectief solliciteert en er geen job uit de bus komt dan is dit overmacht en mogen ze hem niet zomaar zonder inkomen laten vallen.
Dat i.v.m. asielzoekers heb ik ook mijn mening over, ik ben zeker geen racist integendeel ik ben voorstander van grenzen open, maar dat ze zonder enige vorm van integreren of wil van werken toch een volle leefloon kunnen bemachtigen en dan nog gratis onderdak daar ben ik niet over te spreken. Zeker niet met de huidige financiele crisis waar iedere belgische inwoner voor moet opdraaien.

Universitaire opleiding mag wel, maar ocmw zal zelden meewerken als dit is voor een masteropleiding dit omdat anderen ook de kans moeten krijgen om een studie te volgen.
Ik heb zelf ook de kans gekregen om mijn studies aan te vatten terwijl ik een leefloon genoot, maar spijtig genoeg ben ik hier niet mee verder kunnen gaan omdat ik geen opvang voor mijn kindje kan regelen. Wel heb ik gezegd dat het ocmw enkel een studie zal financieren als deze studie in het sociale-agogische werkveld is; verpleegkundige, maatschappelijk assistent, orthopedagoog...

Dat van samenwonend klopt ook niet, het is niet omdat hij gedomicilieerd staat bij zijn ouders maar waarschijnlijk wanneer hij geen eigen keuken en/of eigen badkamer heeft dan wordt je gezien als samenwonende. Een domicilieeradres of referentieadres kan niet bepalend zijn voor wat je ontvangt, enkel je effectieve leefsituatie. Wel volgen ze ook niet altijd de regels, zoals je nu wel door hebt.

Zijn beste optie op dit moment is een studiefinanciering op zijn school aanvragen, wat hij met een studiebeurs van de vlaamse overheid kan terugbetalen. Er zijn ook enkele privé beurzen waar hij een aanvraag voor kan indienen, deze info kan hij ook bekomen bij de dienst van studiefinanciering. Dit moet wel op tijd gebeuren want dezen zijn beperkt. Als het echt moet, ocmw mag hem niet zomaar afschrijven. Ik ga ervan uit dat hij problemen heeft met het ocmw in de gemeente van zijn ouderlijk adres, laat hem naar het ocmw gaan waar zijn studio gelegen is. Zij kunnen zien wat ze kunnen doen, mss dat zij hem wel deze kans willen aanbieden op zn minst denk ik niet dat ze hem hulpverlening wat gelijkgesteld is aan een leefloon weigeren zoals voedselpakketten en maatschappelijke hulp.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

curl

#20 , 24 mar 2012 22:57

Natuurkunde als werkstudent:
De practica en zo vallen mee, de meeste proffen tonen daar begrip voor. Maar je moet uiteraard wel persoonlijk contact zoeken om dat geregeld te krijgen.
In bepaalde richtingen kan het een probleem zijn, dat wel... maar waar een wil is...

Je vriend:
Er is 1 ding waar ik me vragen blijf stellen: je blijft doen alsof ie enkel het werk kan doen waarvoor ie nu aan het studeren is. Lijkt me toch niet realistisch? Er zijn zoveel mensen die 's avonds een paar keer per week werken, en voor de rest rustig fulltime student zijn. Wat houdt hem tegen?

Op die manier vermijdt hij al te veel afhankelijkheid van overheidsinstanties zoals het OCMW of de VDAB, 2 organisaties die gezien zijn leeftijd zeker gaan aandringen om te gaan werken. Het lijkt me in zijn geval zelfs onvermijdelijk.

Ik begrijp, hij kan het vak van zijn dromen niet doen zonder dat papierke, zoals zovelen. Maar op de kap leven van het ocmw lijkt me nu toch ook geen oplossing. Gaan werken wilt niet zeggen dat ie zijn droom moet opgeven hé. Wie weet kan ie het regelen met studiefinanciering en een klein parttime jobke.

De eindbeslissing blijft bij hem uiteraard. Maar afgaande op wat je allemaal vertelt komt dit over als slechts het begin van de problemen... Stel dit komt in orde, wat als het een paar maand later opnieuw begint? In zijn geval zeker geen onmogelijkheid me dunkt.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#21 , 26 mar 2012 08:48

U trekt uw uitspraak alvast terug
Mijn uitspraak terugtrekken? Waarom zou ik dat doen? Invaliditeitsuitkering dient voor mensen die invalide zijn. Punt. Misbruik valt nooit goed te keuren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”