en vertel eens hoe zou het eruit zien als er geen vakbond en geen vakbondsvertegenwoordigers zouden zijn met ontslagbeschering .
De werknemer is vandaag de dag geëmancipeerd genoeg om voor zichzelf te zorgen. De vakbonden hebben indertijd inderdaad de werknemers geëmancipeerd en voor hun rechten opgekomen, maar vandaag de dag doen ze meer kwaad dan goed. Ze pleiten voor een onhoudbaar sociaal systeem, waarbij de volgende generaties ZWAAR de rekening gaan gepresenteerd krijgen. Ze hebben geen oog voor de misbruiken in ons sociaal vangnet. Ze leggen het land plat zonder reden (of doen toch een schamele poging)... Moet ik verder gaan?
Ik heb nog nooit een vakbond nodig gehad en zal dit ook nooit nodig hebben. En wel om deze redenen:
1. Ik kies een betrouwbare werkgever uit.
2. Ik doe mijn werk goed.
3. Ik zorg dat ik mogelijkheden achter de hand heb voor wanneer ik toch zou ontslagen worden om welke reden dan ook (= goede contacten met ex-werkgevers onderhouden, netwerken binnen de professionele wereld, mogelijkheid tot opstarten van een zelfstandige activiteit bekijken, enz...).
Ik heb het dus wel redelijk onder controle. Het enige wat ik niet onder controle heb, is het feit dat vakbonden de overheid zo onder druk kunnen zetten, dat ze goede maatregelen moeten inperken of beladen met allerlei uitzonderingen. En als ik zo rondhoor in mijn omgeving is er zéér weinig begrip voor de acties van de vakbonden vandaag de dag, hoor. Je mag ermee lachen, uiteraard. Maar door te lachen verjaag je de realiteit niet.