13 uur per maand aftrekken aan rookpauzes

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: 13 uur per maand aftrekken aan rookpauzes

#31 , 29 sep 2015 10:57

Stoppen is dubbele besparing: geen aankoop pakjes sigaretten meer en 13 uur loonsopslag per maand. Uw gezondheid krijg je er gratis bij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#32 , 29 sep 2015 11:52

jammer allemaal, spijtig dat we zo op ons hoofd moeten laten kakken , wettelijk doen ze er blijkbaar niets mis mee, 13 uur per maand is gewoon niet normaal. een roker zou op een jaarbasis 2.75 dagen afwezig zijn door het roken. dat komt zowat neer op 15 uur volgens mijn uurregeling op jaarbasis.
er werden zeker 50 uren afgetrokken aan rookpauzes op 3 maanden tijd.
dat is perfect normaal. Een verstokte roker rookt vlug een half uur (incl tijd om naar buiten te gaan, terug naar binnen te keren, sigaretje aan te steken, sigaret weg te doen (néé, op straat gooien mag niet), ...

Franciscus

#33 , 29 sep 2015 16:00

Beetje off topic ...bij ons waren er collega's die makkelijk 10 maal een sigaret gingen roken en gemiddeld '20 minuten niet op hun dienst waren.
Reken maar uit per dag dat er niet gewerkt werd en dat X 20 medewerkers per dag....

Reclame

LeenW

#34 , 29 sep 2015 16:02

jammer allemaal, spijtig dat we zo op ons hoofd moeten laten kakken , wettelijk doen ze er blijkbaar niets mis mee, 13 uur per maand is gewoon niet normaal. een roker zou op een jaarbasis 2.75 dagen afwezig zijn door het roken. dat komt zowat neer op 15 uur volgens mijn uurregeling op jaarbasis.
er werden zeker 50 uren afgetrokken aan rookpauzes op 3 maanden tijd.
dat is perfect normaal. Een verstokte roker rookt vlug een half uur (incl tijd om naar buiten te gaan, terug naar binnen te keren, sigaretje aan te steken, sigaret weg te doen (néé, op straat gooien mag niet), ...
Horeca, dus ook nog mooi handjes wassen, schort terug aandoen, etc..

Booke

#35 , 29 sep 2015 17:30

Ik vind de reacties hier flink overdreven. TS mag wel overuren doen als het de baas goed uitkomt. Elke minuut telt en dit waarschijnlijk aan een loon waar vele hier nog niet voor uit hun bed willen komen. Hoeveel zitten er tijdens de werkuren niet op facebook, ff telefoontje plegen naar man/vrouw/moeder, lang toiletbezoek, ... ?? Als ik z'on werkgever had zou mijn plezier in het werk wel snel over gaan ...

caroline1234

#36 , 29 sep 2015 17:32

Ik dacht dat het hier alleen een juridisch forum is ( zoals al heel veel aangehaald wanneer er off topic gegaan word ) Sinds wanneer is de vraag van TS veranderd in " zou ik stoppen met roken en zo ja, waarom? " en " weet je wel hoe ongezond roken is? "

denlowie

#37 , 29 sep 2015 18:57

Ik dacht dat het hier alleen een juridisch forum is ( zoals al heel veel aangehaald wanneer er off topic gegaan word ) Sinds wanneer is de vraag van TS veranderd in " zou ik stoppen met roken en zo ja, waarom? " en " weet je wel hoe ongezond roken is? "

Caroline dit is een FORUM geen vraagbak
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tope

#38 , 29 sep 2015 19:07

Dit vond ik net in een artikel

Arbeidstijden, en bij uitbreiding pauzes, moeten in het arbeidsreglement van je onderneming worden vastgelegd. Als dat geen bijzonderheden met betrekking tot de pauzes vermeld, gelden de wettelijke bepalingen. Dit komt erop neer dat je iedere zes uur een pauze van minstens een kwartier moet krijgen

er staat niets van pauzes vermeld in ons arbeidsreglement hebben wij dan geen recht op een kwartier ?
Ik dacht eigenlijk ook dat elke werknemer recht had op pauzes.
Mijn poetshulp heeft 10 min. na 4 uur werken.
Zij is niet-rookster en eet en drinkt iets in de tijd.
Moest ze liever willen roken dan kon ze dit in de tuin doen.
Het personeel bij mijn kapper heeft ook pauzes en dan gaan ze naar een aparte ruimte waar ze kunnen roken.
Ik lees hier veel over het feit dat stoppen met roken gezonder en goedkoper is en dat het in de horeca niet past te roken.
En dat is zeker zo, maar nergens gaat het echter over het recht op een pauze na een aantal uur werken.
Gerekend à rato van 10 min. pauze per 4 uur, kan de werknemer toch geen half uur per dag aan rookpauze aanrekenen.
Of wel?

caroline1234

#39 , 29 sep 2015 19:08

Dat bedoel ik juist !!

JPV

#40 , 29 sep 2015 19:08

Ik vind de reacties hier flink overdreven. TS mag wel overuren doen als het de baas goed uitkomt. Elke minuut telt en dit waarschijnlijk aan een loon waar vele hier nog niet voor uit hun bed willen komen. Hoeveel zitten er tijdens de werkuren niet op facebook, ff telefoontje plegen naar man/vrouw/moeder, lang toiletbezoek, ... ?? Als ik z'on werkgever had zou mijn plezier in het werk wel snel over gaan ...
De vraag van OP was of het juridisch kan en daarop is geantwoord wat de wet zegt en waarom dat half uur wettelijk gerechtvaardigd is.

Er hoeft idd geen tips geven te worden over al dan niet stoppen met roken, wat niet wil zeggen dat héél even off topic gaan direct moet gecounterd worden.

JPV

#41 , 29 sep 2015 19:12

Ik dacht eigenlijk ook dat elke werknemer recht had op pauzes.
Mijn poetshulp heeft 10 min. na 4 uur werken.
Zij is niet-rookster en eet en drinkt iets in de tijd.
Moest ze liever willen roken dan kon ze dit in de tuin doen.
Het personeel bij mijn kapper heeft ook pauzes en dan gaan ze naar een aparte ruimte waar ze kunnen roken.
Ik lees hier veel over het feit dat stoppen met roken gezonder en goedkoper is en dat het in de horeca niet past te roken.
En dat is zeker zo, maar nergens gaat het echter over het recht op een pauze na een aantal uur werken.
Gerekend à rato van 10 min. pauze per 4 uur, kan de werknemer toch geen half uur per dag aan rookpauze aanrekenen.
Of wel?
Iedere werknemer heeft recht op minstens 15 minuten pauze als men minstens 6 uur werkt. Dat kan na 6 uur, kan ook na 4 uur. Voor alle duidelijkheid: die pauzes zijn onbetaald, zoals de werkgever ze in dit geval ook toestaat.

Betaalde pauzes zijn een gunst, geen recht (behalve indien een CAO of wet dat recht geeft, zoals bvb gebeurt bij gevaarlijk of ongezond werk.

WC-pauzes zijn een recht, maar ook daar kan misbruik gestraft worden. Uitzonderlijk een dag om het uur naar het toilet gaan is geen misbruik, als men bvb diarree heeft. Werknemer hoeft overigens geen bewijs van die diarree af te leveren aan de werkgever, voor zij die iets teveel inventiviteit hebben.

ZIe pariementaire vraag

http://www.dekamer.be/QRVA/pdf/53/53K0027.pdf pagina 49

In België bevindt de wettelijke bepaling inzake
welzijn op het werk die de toiletbezoeken regelt zich in
artikel 73 van het Algemeen reglement voor de arbeidsbescherming.
Dit artikel stelt meer bepaald dat de werknemers
zich vrij naar de toiletten moeten kunnen begeven.

Dit principe kent een elementair recht toe aan elke werknemer,
wat impliceert dat de werkgever dit recht niet mag
beperken en dat hij de tijd die wordt doorgebracht op de
toiletten niet mag controleren. Niettemin heeft de werkgever
het recht na te gaan of de overeengekomen arbeid werkelijk
werd uitgevoerd op het einde van de arbeidsdag.

De tijd doorgebracht op het toilet is niet gelijk te
stellen met periodes van rust, noch met pauzes in de zin
van de arbeidswet van 16 maart 1971 (article 38ter en quater).
Deze tijd moet dus opgenomen worden in de berekening
van de arbeidsduur aangezien deze een wezenlijk deel
uitmaakt van de arbeidstijd.

Mariette

#42 , 30 sep 2015 09:20

Ik was ooit kettingrookster (nu al zeer gelukkig zeven jaar rookvrij), maar ik heb er nooit 30 minuten over gedaan om één sigaretje te roken. Vijf à tien minuten zijn zeker de max. Sigaretten zijn zeker geen sigaren. Bij rookpauzes gaat het er niet om een sociaal praatje te maken, maar om snel een dosis nicotine binnen te krijgen.

JPV

#43 , 30 sep 2015 09:37

De werkgever mag het tijdsverlies bekijken, niet enkel de tijd die iemand aan een sigaret trekt. Zoals hierboven gezegd wordt is die rookpauze een stuk langer dan puur de tijd die men bezig is met die sigaret.

Het is overigens in de praktijk zeker niet het geval dat het enkel gaat over een dosis nicotine, ook het sociale aspect is van belang. Niet voor niets zeggen sommigen dat de het roken net de productiviteit van die rokers verhoogt, omdat het roken voor de rokers een uitgelezen manier is om informeel te vergaderen (idem voor koffiepauzes).

Gebruiker21

#44 , 05 okt 2015 12:51

Ik ken een werkgever die occasionele rookpauses tolereerde tijdens de werkuren, maar er op een dag toch genoeg van had. Hij voerde de regeling in dat zij die niet rookten / geen rookpauzes namen, een half uur vroeger naar huis mochten. Zij die wel rookten, bleven hun normale uren doen. Een gunst voor zij die niet rookten, ter compensatie van het tijdverlies van de rokers. Van de 5 rokers zijn er ondertussen 3 gestopt (afin, ze roken toch niet meer op het werk). Ook zij kunnen nu een half uurtje vroeger stoppen, maar werken wel meer uren op een dag, want de optelsom van de rookpauzes op een dag, oversteeg ruimschoots de 30 minuten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Boregard

#45 , 05 okt 2015 16:38

Wat staat er in het arbeidsreglement?
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Terug naar “Andere”