kindergeld DRINGEND !!!!

rikkie
Topic Starter

kindergeld DRINGEND !!!!

#1 , 05 sep 2008 10:14

Dag,

Sinds mei 2006 sta ik op ziektewet. Na 1 jaar heb ik nu het statuut invaliditeit.

Ben alleenstaande,en heb 1 dochter uit een vorige relatie met co-ouderschapsregeling,week om week.
Het kind staat ook fiscaal ten laste op mijn naam,vermits moeder geen inkomsten heeft en ook alleen woont. Kind staat wel gedomicilieerd bij de moeder.

Nu met mijn situatie hadden we een hoge kinderbijslag met verhoogde tegemoetkoming .

Ondertussen woont ex-vriendin samen met vriend op hetzelfde adres en verneem ik van haar dat het kindergeld via haar vriend word uitbetaaald en het bedrag veel lager is vermits hij werkende is.

Kan dit zomaar,ik ben toch de vader en heb geen enkele toestemming gegeven om mijn rechten als rechthebbende af te staan.

Is er geen manier om deze situatie aan te passen,zodat we toch meer kinderbijslag kunnen trekken,vermits ik toch een alleenstaande invalide ben?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 05 sep 2008 10:31

Kan je de voorrangsregel wijzigen?

Dit is mogelijk. We onderscheiden twee situaties:

1. Je kinderbijslagfonds zal de wettelijk bepaalde volgorde om het recht op kinderbijslag te openen, automatisch wijzigen in het voordeel van een (stief)ouder of de persoon waarmee een ouder een gezin vormt indien:
- meer kinderbijslag kan worden uitbetaald voor het kind
- de persoon die het recht verkrijgt, deel uitmaakt van het gezin van het kind.
In deze situatie moet je de wijziging van het voorrangsrecht niet aanvragen en de persoon die het voorrangsrecht opende moet ook geen document invullen om zijn recht af te staan. Je kinderbijslagfonds onderzoekt namelijk automatisch de meest gunstige regeling en informeert je hierover.
Een voorbeeld
Marc en Déborah wonen samen en hebben een kind. Marc is langdurig werkloos en Déborah is invalide. Het gezinsinkomen is lager dan het toegelaten maximumbedrag om recht te hebben op een sociale toeslag. Het voorrangsrecht van Marc gaat automatisch over naar Déborah. Zij kan namelijk meer kindergeld ontvangen omdat de toeslag voor invaliden hoger is dan voor werklozen.
Opgelet: als het recht op de toeslag voor invaliden wegvalt, bijvoorbeeld omdat Marc opnieuw begint te werken en de gezinsinkomsten het toegelaten grensbedrag overschrijden, dan zal Marc opnieuw het voorrangsrecht verkrijgen.
Deze ambtshalve wijziging van de voorrangsorde kan op het verleden slaan (‘met terugwerkende kracht’ ). Je kinderbijslagfonds kan maximaal 5 jaar in het verleden teruggaan.

2. Als je niet in aanmerking komt voor een ambtshalve wijziging, dan kan je als voorrangsgerechtigde je voorrangsrecht op gezinsbijslag afstaan als dat beter is voor het kind. Bijvoorbeeld om een hoger bedrag te krijgen (via de prestaties van een grootouder bijvoorbeeld) of om voor alle kinderen van het gezin de kinderbijslag van hetzelfde kinderbijslagfonds te krijgen.
Het volstaat dat je als voorrangsgerechtigde het document om de voorrang te veranderen invult en naar je kinderbijslagfonds opstuurt. Je kan je recht afstaan vanaf het volgende kwartaal of zelfs, als er een hoger bedrag kan worden betaald, voor het verleden (‘met terugwerkende kracht’ van maximaal 5 jaar).
Een voorbeeld
Lucas en zijn dochter, Elise, trekken in bij Aurore en haar zoon, Dilhan. Het kinderbijslagfonds A betaalt de kinderbijslag voor Elise aan Lucas en het kinderbijslagfonds B voor Dilhan aan Aurore. Als hij het wenst, dan kan Lucas zijn recht afstaan aan Aurore, of omgekeerd. Lucas vult dan een document in om de voorrang te veranderen zodat het kinderbijslagfonds B de kinderbijslag voor de twee kinderen kan uitbetalen.
Hou wel rekening met de volgende beperkingen :
- als de (stief)vader, (stief)moeder en/of hun partner deel uitmaken van het gezin van het kind, dan kan het recht enkel aan één van hen worden afgestaan. Als die personen niet tot het gezin van het kind behoren of geen recht op kindergeld kunnen openen, dan pas kan het recht aan iemand anders in het gezin (vb. aan de grootvader) worden afgestaan.
- een zelfstandige met voorrang kan zijn recht niet afstaan aan een werknemer.
- een afstand van recht kan slechts gebeuren aan een niet-voorrangsrechthebbende die deel uitmaakt van het gezin van het kind.
Als de voorrangswijziging niet automatisch kan gebeuren of een voorrangsgerechtigde weigert zijn recht af te staan, dan kan je via het kinderbijslagfonds vragen dat de Minister van Sociale Zaken de voorrang verandert. Neem gerust contact op met je consulent voor meer informatie.

http://www.kids.partena.be/content/Defa ... ageID=19#h

j.demoor

#3 , 06 sep 2008 10:19

“Art.1.§ 1. Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder:...
Rechthebbende: de persoon die, door zijn arbeidsprestaties of door zijn beschermde toestand, aan zichzelf of aan anderen recht verschaft op sociale prestaties;
Uitkeringsgerechtigde: de persoon aan wie een sociale uitkering moet worden uitbetaald.”(29 JUNI 1981. - Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers).

“Art.69.§1...Wanneer de twee ouders die niet samenwonen het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek...wordt de kinderbijslag integraal aan de moeder uitbetaald...”(Kinderbijslagwet=19 DECEMBER 1939. _ Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

De ‘uitkeringsgerechtigde’ is dus de moeder.

“Art.56...§ 2. Kinderbijslag tegen de bij artikel 50ter bepaalde bedragen wordt verworven door :1° de zieke...werknemer...a) die een in de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, bepaalde uitkering wegens arbeidsongeschiktheid...geniet...gedurende het tijdvak bestaande uit invaliditeit...”(Kinderbijslagwet).

Een ‘rechthebbende’ op verhoogde kinderbijslag bent u dus.

“Art.51.§ 1. Is rechthebbende op kinderbijslag tegen de bedragen, bepaald in artikel 40 :1°de persoon die tewerkgesteld is...§3.Iedere rechthebbende heeft recht op kinderbijslag voor:...6° a) de kinderen van een persoon met wie hij een feitelijk gezin vormt...”(Kinderbijslagwet).

Een ‘rechthebbende’ op gewone kinderbijslag is dus de tewerkgestelde vriend met wie uw ex-vriendin samen woont op hetzelfde adres

“Art.64...§ 2. Wanneer verscheidene rechthebbenden...krachtens deze wetten aanspraak kunnen maken op kinderbijslag ten behoeve van eenzelfde kind, wordt het recht op die bijslag bij voorrang vastgesteld :A. 1° in hoofde van de rechthebbende die het kind bij zich opvoedt...”(Kinderbijslagwet).

‘Kind staat wel gedomicilieerd bij de moeder’ houdt bij een gelijkdurige verblijfsregeling niet in dat enkel daardoor de tewerkgestelde vriend van de moeder ‘de rechthebbende wordt die het kind bij zich opvoedt‘.Indien het kinderbijslagfonds daarover anders oordeelt dan kan dit mijns inziens met kans op slagen bestreden worden voor de arbeidsrechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

rikkie
Topic Starter

#4 , 06 sep 2008 10:59

Dag,bedankt voor de reeds gegeven reactie's

Nu ben ik gisteren naar het betreffende kinderbijslagfonds geweest,en verneem daar dat ex-vriendin wel kindergeld ontvangt via mij volgens mijn situatie. ( alleenstaande invalide)

Nu zit het zo,zij moet mij het bedrag als alleenstaande invalide aan mij betalen,is destijds zo beslist door de rechter.

De rest van het bedrag komt haar ten goede,dit wil zeggen dat ik meer recht heb op het deel van het kindergeld.

Conclusie,ex-vriendin liegt over deze uitbetaling en statuut van rechthebbende.

Ben naar advocaat geweest en ze gaan het dossier opvragen bij het kinderbijslagfonds .

Dit brengt wel kosten met zich mee,kan ik deze terug vorderen van ex-vriendin,vermits zij op een bedrieglijke wijze het kindergeld wil verzuimen,en er toch destijds een uitspraak geweest is?

Dank bij voorbaat

Terug naar “Andere”