Rechten en plichten thuiswerken (in België) voor een Nederlandse werkgever. (Nederlands recht van toepassing)
Geplaatst: 15 okt 2020 12:53
Ik ben zopas deeltijds gestart met werken voor een Nederlandse werkgever. Ik heb nu een opdrachtovereenkomst getekend en mijn vader en grootvader hebben deze ook nagelezen en stelden zich hier vragen bij. Het gaat om een opdrachtovereenkomst en dus niet om een arbeidsovereenkomst. Het Nederlandse recht is van toepassing op deze overeenkomst. Ik ben dus denk ik officieel geen werknemer maar eerder een dienstverlener. Ik moet op het einde van elke maand een kwitantie opstellen. Ik werk van thuis uit (in België) maar mijn werkgever is dus wel gebaseerd in Nederland. In de overeenkomst staat dat ik 11 euro per uur verdien exclusief btw. Nu vroegen mijn vader en grootvader (en ik ook intussen) zich af of ik deze inkomsten ook moet aangeven bij de belastingen of betaalt mijn werkgever hier al iets van? Ook wat betreft rsz bijdrage en dergelijke. In de overeenkomst staat er dat het Nederlandse arbeidsrecht van toepassing is. Daarnaast viel ik tot nu nog ten laste van mijn moeder bij de mutualiteit en heb hierdoor ook een verhoogde tegemoetkoming. Qua (hospitalisatie)verzekeringen ging dit bv ook via mijn vader. Moet ik nu dan al deze zaken op mijn eigen naam zetten en aanvragen en betalen? Moet ik een btw-nummer en zelfstandigenstatuut aanvragen gezien ik niet werk via een arbeidsovereenkomst maar met een opdrachtovereenkomst of is dit niet nodig? Dit is mijn eerste echte werkervaring en mijn familie en vrienden hebben ook geen kennis van het Nederlandse arbeidsrecht. Wat zijn mijn rechten en plichten bij deze overeenkomst? Ik weet niet goed waar ik met deze vragen best terecht kan. Alvast bedankt voor de antwoorden.