Ziekte-uitkering in het onderwijs?

wapa1974
Topic Starter

Ziekte-uitkering in het onderwijs?

#1 , 30 sep 2008 14:11

Hallo,

Ik stel deze vraag in naam van een cliënt.

Betrokkene staat sinds september fulltime in het lager onderwijs (TADD) Tijdelijke aanstelling doorlopende duur. De vorige jaren werkte zij deeltijds.

Volgens haar dokter heeft zij het chronische vermoeidheidsyndroom en kan zij niet langer fulltime werken. De prestatie met 33 % verminderen zou een oplossing zijn.

Betrokkene vraagt hier de volgende raad:

Zij wenst inderdaad minder te gaan werken maar zij wil zoveel mogelijk van haar loon behouden. Dus in principe wenst zij voor de arbeidsongeschiktheid van 33 % een vergoeding te krijgen van haar mutualiteit.

Zij vraagt zich dan ook af op welke loon deze 33 % zal berekend worden ? Kan dit al op haar huidige fulltime loon (pas sinds september) of wordt dit berekend op haar eerdere deeltijdse betrekkingen?

Welke procedure moet zij volgen om 33% arbeidsongeschikt verklaart te kunnen worden?

Moet zij zelf een gesprek met een adviserende geneesheer aanvragen om minder mogen te werken of moet zij toch eerst volledig ziek worden en dan vragen om slechts ¾ te mogen werken.

Alvast erg bedankt voor uw raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 30 sep 2008 17:01

Ik sta zelf in het onderwijs, maar ik begrijp niet goed waarom zulke complexe vraag hier gesteld wordt. Elke school heeft toch een personeelssecretaris die daarop correct kan antwoorden? Het is allemaal niet simpel qua verloven e.d. in het onderwijs en ik kan me dan ook inbeelden dat juristen daar ook niet zomaar op kunnen antwoorden. Indien personeelssecretaris het ook niet weet (wat me gek lijkt) is vakbond/inrichtende macht nog een optie. Op de website van onderwijs Vlaanderen kan je ook wijzer worden (hoewel die slecht in elkaar steekt, 't is daar serieus zoeken).

mapleleiah

#3 , 30 sep 2008 17:03

Misschien niet veel hulp, maar dit is een heel specifiek probleem voor de onderwijssector ... Ik zou deze dame aan te raden naar haar onderwijsvakbond te stappen. Indien het lokale kantoor niet bekwaam genoeg is, kan zij rechtstreeks contact opnemen met haar provinciaal secretariaat of met de vrijgestelde.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

wapa1974
Topic Starter

#4 , 30 sep 2008 17:05

Beste,

Inderdaad op de website ben ik ook al gaan kijken en zoals u al zegt je moet weten waar zoeken.

Waar wringt nu het schoentje dat betrokkene het niet wenst te zeggen op haar secretariaat omdat ze vreest dat ze haar job dan zou verliezen.

Ikzelf ben wel wat op de hoogte van de gewone arbeiders en bedienderegeling aangaande ziekte-uitkeringen maar de onderwijsregeling is nieuw voor mij.

Sociale dienst OCMW

Groeten

mapleleiah

#5 , 30 sep 2008 17:19

Betrokkene kan niet zomaar haar werk verliezen ... Ze is TADD en heeft dus sowieso al een voorrangspositie. Alleen als alle benoemden en ik geloof ook TADD's met meer anciënniteit werk hebben en er is dan niets meer over, DAN kunnen ze haar ontslaan. Maar als er werk IS, moeten ze haar dat sowieso geven.

Maar Dieke ... je zou verrast zijn hoe weinig sommige personeelssecretariaten weten op een school ... of hoe ze soms onder druk van malafide directies complete desinformatie geven.

Ik blijf bij mijn eerdere raad: vakbond!

Lenny
Laatst gewijzigd door mapleleiah op 30 sep 2008 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wapa1974
Topic Starter

#6 , 30 sep 2008 17:27

Bedankt voor de raad !

Ik zal mijn cliënt dit advies doorgeven.

Groetjes

Creatief

#7 , 02 okt 2008 23:21

Ik raad uw cliënte ook aan om naar de onderwijsvakbond toe te stappen. Het zou gemakkelijk zijn geweest indien ze full-time vast benoemd zou zijn, maar in deze situatie kan ze nog van vandaag op morgen haar werk verliezen doordat vastbenoemde gereaffecteerde personeelsleden haar job kunnen inpalmen. Vanaf 01 oktober worden de gereaffecteerden uitgestuurd.

Indien ze haar werk behoudt, dan kan ze zich nog ziekmelden. Wanneer ze gedurende één jaar ziek blijft, dan krijgt ze automatisch haar invaliditeit. Ook hier weten we niet of ze in september terug aangesteld wordt als TADD.

Meer informatie vindt u op:

http://www.coc.be/nieuws_actueel_huidig ... 9&provid=0

http://www.ond.vlaanderen.be/wetwijs/thema.asp?id=158

Hopelijk krijgt ze in januari haar deeltijdse benoeming. Financieel zou het voor haar natuurlijk beter uitkomen indien ze geheel of gedeeltelijk vast benoemd zou zijn.

wapa1974
Topic Starter

#8 , 03 okt 2008 09:15

Bedankt voor uw antwoord.

Nogmaals realiseer ik mij dat de materie aangaande het onderwijs me echt vreemd is.

dieke

#9 , 07 okt 2008 20:55

mapeleiah: Ik weet wat je bedoelt, vandaar dat ik ook aanhaalde om de vakbond/inrichtende macht/... (bij ons bv. het provinciesecretariaat) eventueel ook te raadplegen. Zelf heb ik trouwens onlangs nog 2 weken ziekenverlof MOETEN nemen omdat mijn personeelssecretaris een dispuut had met het departement onderwijs i.v.m. de lengte van mijn bevallingsverlof. (Mijn kindje is doodgeboren.) Plezant is inderdaad anders, het is allemaal zo ingewikkeld dat het niet eens altijd kwade wil hoeft te zijn vanwege de personeelssecretaris.

Aan TS: hopelijk zijn jullie al wat wijzer geworden?

Terug naar “Andere”