Boetes rij en rust-tijden pure broodroof.

Radioactive Man
Topic Starter

Boetes rij en rust-tijden pure broodroof.

#1 , 19 apr 2009 13:46

Ik ben vrachtwagenchauffeur van beroep en al jaren merk ik dat er iets schort met de wetgeving ivm transport.

Mijn collega's worden regelrecht bestolen door de overheid op een agressieve mannier.

Er zijn zo van die regels die bepalen hoe lang je mag rijden en werken.Als je de dag van vandaag van de ene file naar de andere rijdt is dat niet haalbaar aangezien geen enkele mens in de wereld de exacte tijdsduur van een traject op voorhand kan voorspellen.

Het ergste van al is dan nog de mentaliteit van de bedrijven waar wij moeten laden en lossen en de houding van de werkgevers tov de chauffeurs.

Een regel zegt dat je minstens 11 uur rust moet hebben in 24 uur.Dat betekend dat je maar 13 uur mag werken.Er is ook een regel dat zegt dat het 3 keer 9 uur mag zijn maar stel je nu voor dat je al 3 keer slechts 10u en 59 minuten ruste hebt gehad dan ben je wettelijk verplicht om de rest van de week altijd 11 uur te pakken en dus maar 13 uur te werken.

Je bent al 8 uur bezig en moet nog enkel ergens gaan lossen en dan heb je gedaan.Dit lijkt geen probleem en je rijdt naar het bedrijf waar je moet lossen.Jer komt daar toe en die zeggen dat je moet wachten.

Je wacht 1 uur,2 uur,3uur en je mag nog niet lossen,als je vraagt wanneer je mag lossen wordt je brutaal geantwoord dat als je nog veel zaagt ze je een hele nacht laten staan.

Je belt je baas met het probleem en die zegt dat je moet blijven staan wachten,je bent op die moment 11 uur aan het werk en moet nog lossen en naar huis rijden,je hebt geen slaap gerief bij omdat je een nationaal chauffeur bent en soms heb je dan zelf geen bed.

Wat moet een chauffeur dan doen vraag ik mij af,als je nog blijft wachten ben je waarshijnlijk meer dan 13 uur aan het werk en riskeer je boetes die kunnen oplopen tot in de €1000en(niet gezeverd).

Rijdt je naar huis zonder te lossen kan je wss ander werk zoeken.Dan heb je ambras met je baas en krijg je minstens een waarschuwing.

Wordt je gepakt gaan je baas en het bedrijf waar je moest lossen vrijuit en ben jij de enige die beschuldigd en veroordeeld wordt.

Als je gelost bent na 12u30 minuten werken kan je ook je vrachtwagen aan de kant zetten en 11 uur wachten om verder te rijden,zonder slaapgerief op een slaapbank zonder kopkussen in je kleren is dat een ramp,zonder slaapbank kan je 11 uur in je stoel blijven zitten om dan gelijk een slaaprijdende zombie wettelijk in orde verder te rijden

Wat moet een chauffeur dan doen?
Genieten wij dan echt geen enkele bescherming hier tegen?
Laatst gewijzigd door Radioactive Man op 25 apr 2009 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2009 12:56

En wie zijn fout is het dan dat men zich niet aan de regels houdt ??
Spijtig genoeg sta je als chauffeur onderaan - je drukkingsgeoep bij uitstek is de vakbond en zo enkele kleine wetswijzigingen waarin de werkgever als verantwoordelijk wordt beboet en niet de chauffeur.

Radioactive Man
Topic Starter

#3 , 25 apr 2009 16:32

OM HET VOOR U EVEN EENVOUDIG SAMEN TE VATTEN,DE WET IS ONMOGELIJK RESPECTEERBAAR DAAR HEEFT DE ABVV AL EEN ONDERDZOEK NAAR GEDAAN EN DE BOETES ZIJN VEEL TE DUUR.EN VERSTA MAAR GOED DAT 95% VAN DE TRUKKERS EERLIJKE HARDWERKENDE MENSEN ZIJN EN GEEN IDIOTEN DIE ELK REGELKE ZOMAAR AAN HUN LAARS LAPPEN HE!!!!

Je kunt je onmogelijk aan die regels houden snap je dat nu niet?Als je 3 uur in de file staat wat ga je dan doen?Op de pechstrook rust pakken?Dat mag ook niet.

Ze moeten die wet fatsoenlijk maken en de boetes betaalbaar en niet afkomen met €2000

Het ergste is als die €2000 ter plekke betaald wordt je gewoon mag verder rijden.

Ik ken een trukker die bij zijn vorige werkgever gewoon geld meekreeg om in Frankrijk de rekening te betalen en verder te bollen.

Geldklopperij,diefstal en oplichting is dat.

Ik vraag mij af waarom ik mij aan die belachelijke zever moet houden.

Het heeft geen reet met verkeersveiligheid te maken want de grootste doodrijders zijn hardrijders en zatlappen en die hun boetes bedragen slechts een fractie van wat wij betalen en de pakkans is ook veel kleiner.

Die veroorzaken soms in een weekend 15 doden meestal 20ers en 30ers.
Maar wie kan het wat schelen als gij u doodrijdt op nen boom he?Als ge het verkeer en dus ook de economie maar niet hinderd is er geen haan die erom kraait.

Maar wij moeten kweetnie wat boetes afdokken.

EN DE WERKGEVER BEBOETEN NIET DE WERKNEMER!!!
Dan zal het direct veel minder zijn.

En het feit dat er hier niemand met een fatsoenlijk antwoord afkomt bewijst dat heel de boel gewoon kut en mislukt is.

En gelieve eerst de topic begrijpend te lezen en niet met zo'n domme opmerking als diene hierboven af te komen na heel die uitleg dank u.

Reclame

Tope

#4 , 25 apr 2009 22:57

En wie zijn fout is het dan dat men zich niet aan de regels houdt ??
Spijtig genoeg sta je als chauffeur onderaan - je drukkingsgeoep bij uitstek is de vakbond en zo enkele kleine wetswijzigingen waarin de werkgever als verantwoordelijk wordt beboet en niet de chauffeur.
Sorry, maar ik niet begrijp niet waarom jij nu zo uithaalt naar Franciscus.
Volgens mij geeft hij alleen zo'n beetje een samenvatting van jouw aanklacht.

De chauffeur kan niet anders dan de bevelen van zijn werkgever opvolgen, maar als hij gepakt wordt dan zijn de gevolgen voor hem.
Het is de taak van de vakbonden ervoor te strijden dat er een wetswijziging komt die de werkgevers beboet.

Dat heb ik uit zijn bericht begrijpen.

monalena

#5 , 06 dec 2011 21:06

Ik ben ook Nationaal chauffeur. Als ik in die situatie kom dan mag baasje met centjes komen. Vrachtwagen moet stil staan, wat de chauffeur in die tijd doet , daar is geen controle op. Die kan ook een hele nacht wakker gehouden zijn door weet ik veel wat en de volgende morgen gelijk een zombie achter het stuur gaan. Maar dan is het OK, als de uurtjes rust maar op papier correct zijn. Hypocriet is het!

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 dec 2011 13:27

Monalena, dat laatste kan je moeilijk hypocriet vinden. Tuurlijk kan de vrachtwagenchauffeur de ganse nacht wakker gehouden zijn, maar dat kan iedereen overkomen als de buur een feestje geeft. Als er nachtlawaai is, zélfs op een parking, kan je de politie bellen. Gelukkig bestaat er nog geen controle op het effectief slapen van een chauffeur (via electroden?).

"zonder slaapbank kan je 11 uur in je stoel blijven zitten om dan gelijk een slaaprijdende zombie wettelijk in orde verder te rijden " klopt ook wel niet. Franciscus zal duidelijk kunnen aangeven in welke wetgeving het staat, maar als je wil rijden mag je niet slaapdronken zijn :p.

De reden waarom de boetes wettelijk zo hoog zijn is omdat enkel die boetes de werkgever afschrikken. Vroeger waren de boetes lager en betaalden de werkgevers die gewoon. De situatie was dan zo dat je héél veel gefoefel had met tachograven, rust/rijtijden, ... waarbij zowel werkgever als werknemer (financieel) voordeel mee deden. Iedereen, behalve de andere gebruikers van de weg. Door het opleggen van zware boetes hebben werknemers alvast minder zin om die zelf te betalen en een extra argument om niet meer mee te doen met die zaken.

Uit wat ik hoor van chauffeurs die bij mij komen, is de situatie door die maatregelen sterk verbeterd. Het enige wat je kan doen om het nog te verbeteren is samen met je collega-chauffeurs élk misbruik aan te geven via je vakbond.

De verplichte rusttijd van 11 uur (met mogelijke uitzonderingen) is er trouwens net om de werknemer te beschermen tegen het frequent uitslapen en verplicht presteren van massaal overuren zonder recht op een sociaal leven. Gisteren nog een situatie gehad waarbij een klant van een lid graag had dat ze ipv om 8 uur, al om 5 uur begon te kuisen. Dit terwijl ze 's avonds op een andere plaats (voor dezelfde werkgever) van 15 tot 21uur moet werken. Dan is zo'n wet perfect!

Terug naar “Andere”