Boetes rij en rust-tijden pure broodroof.

Radioactive Man
Topic Starter

Boetes rij en rust-tijden pure broodroof.

#1 , 19 apr 2009 13:46

Ik ben vrachtwagenchauffeur van beroep en al jaren merk ik dat er iets schort met de wetgeving ivm transport.

Mijn collega's worden regelrecht bestolen door de overheid op een agressieve mannier.

Er zijn zo van die regels die bepalen hoe lang je mag rijden en werken.Als je de dag van vandaag van de ene file naar de andere rijdt is dat niet haalbaar aangezien geen enkele mens in de wereld de exacte tijdsduur van een traject op voorhand kan voorspellen.

Het ergste van al is dan nog de mentaliteit van de bedrijven waar wij moeten laden en lossen en de houding van de werkgevers tov de chauffeurs.

Een regel zegt dat je minstens 11 uur rust moet hebben in 24 uur.Dat betekend dat je maar 13 uur mag werken.Er is ook een regel dat zegt dat het 3 keer 9 uur mag zijn maar stel je nu voor dat je al 3 keer slechts 10u en 59 minuten ruste hebt gehad dan ben je wettelijk verplicht om de rest van de week altijd 11 uur te pakken en dus maar 13 uur te werken.

Je bent al 8 uur bezig en moet nog enkel ergens gaan lossen en dan heb je gedaan.Dit lijkt geen probleem en je rijdt naar het bedrijf waar je moet lossen.Jer komt daar toe en die zeggen dat je moet wachten.

Je wacht 1 uur,2 uur,3uur en je mag nog niet lossen,als je vraagt wanneer je mag lossen wordt je brutaal geantwoord dat als je nog veel zaagt ze je een hele nacht laten staan.

Je belt je baas met het probleem en die zegt dat je moet blijven staan wachten,je bent op die moment 11 uur aan het werk en moet nog lossen en naar huis rijden,je hebt geen slaap gerief bij omdat je een nationaal chauffeur bent en soms heb je dan zelf geen bed.

Wat moet een chauffeur dan doen vraag ik mij af,als je nog blijft wachten ben je waarshijnlijk meer dan 13 uur aan het werk en riskeer je boetes die kunnen oplopen tot in de €1000en(niet gezeverd).