seniorvakantie discriminatie

jefke007
Topic Starter

seniorvakantie discriminatie

#1 , 23 jan 2010 16:17

Bij ons op het werk worden enkel aan de voltijds tewerkgestelden een
aantal dagen seniorvakantietoegekend (Art. 78bis §2 KB 25.11.1991 werkloosheidsbesluit )

Aan de halftijdsen wordt dit geweigerd.

Zou dit eventueel een niet toelaatbare discriminatie zijn, of komt die seniorvakantie wetgeving mogelijk ook nog in conflict met de wetgeving op de vermindering van de prestaties tot een halftijdse betrekking ( halftijdse loopbaanonderbreking plus 50 jaar ) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 24 jan 2010 06:02

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

jefke007
Topic Starter

#3 , 24 jan 2010 09:11

Neen, enkel de gewone situaties : op 50 jaar bv. meer dan 20 jaar indienst, niet ziek , geen halftijdse met behoud van rechten.

Wel, met een vermindering van de arbeidsduur tot een halftijdse betrekking plus 50 jaar ( halftijdse loopbaanonderbreking ).

Ik snap niet goed dat de vakbond op dat werk daar niet tegen in gegaan is. Waarschijnlijk zijn er te weining mensen die in dergelijke situatie zitten.

Natuurlijk, moet zoiets met wettelijke argumentatie voor de werkgever kunnen verdedigd worden. Waarschijnlijk denkt de werkgever die halftijdsen zijn toch al genoeg thuis, dat ze die enkele dagen extra niet nodig hebben.

Bij een vlugge lezing van de voorwaarden voor halftijdstijdskrediet, is het wel mogelijk dat de 'rva-wetgeving" zich daartegen verzet.

Reclame

Lex

#4 , 24 jan 2010 10:47

Bij ons op het werk worden enkel aan de voltijds tewerkgestelden een
aantal dagen seniorvakantietoegekend (Art. 78bis §2 KB 25.11.1991 werkloosheidsbesluit )

Aan de halftijdsen wordt dit geweigerd.

Zou dit eventueel een niet toelaatbare discriminatie zijn, of komt die seniorvakantie wetgeving mogelijk ook nog in conflict met de wetgeving op de vermindering van de prestaties tot een halftijdse betrekking ( halftijdse loopbaanonderbreking plus 50 jaar ) ?
Staat er niets vermeld in de cao's binnen uw PC?

jefke007
Topic Starter

#5 , 24 jan 2010 10:57

Ja, er staat heel duidelijk dat de halftijdse het niet krijgen.

Iemand die 80% werkt krijgt het nog 80% van de seniorvakantiedagen.

Het is een 'bedrijfje' met meer dan 5000 werknemers, het verwondert mij een beetje dat zelfs de vakbond zich daar niet tegen verzet.

Blijft nog altijd dat ik ergens vlug gelezen heb, dat mogelijk de rva-regelmentering zich daar eventueel zou kunnen tegenverzetten tegen mensen die halftijdse loopbaanonderbreking hebben. Ik vind alleen niet meer terug waar ik dat gelezen heb, bovendien ben ik geen lid van de vakbond. Er is daar maar één vakbond aanwezig, dat is geen gezonde toestand. Dus een organisatie dat nogal sterk politiek gekleurd is.

Anders zal ik wel met juridische argumenten moeten bewijzen dat de werkgever (mogelijk ) in de fout gaat.

xena

#6 , 24 jan 2010 16:09

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

jefke007
Topic Starter

#7 , 24 jan 2010 17:05

paritair comite 337

Zelf heb ik meer dan 27 dienst en meer dan 52 jaar, maar NIEMAND die halftijds werkt krijgt het boven de 52. Het aantal halftijdse plus 50 is wel heel klein bij ons.
anniteitsverlof is het niet , want dat krijgen wij wel ( volgens de tewerkstellingsbreuk uiteraard )

Om volledig te zijn moet ik wel melden dat het maar vanaf 52 jaar aan de voltijdse wordt toegekend, maar eigenlijk doet dat niet terzake.
Uit de bedrijfs-cao kan afgeleid worden dat een halftijdse het niet krijgt.

Dat anoniem klacht indienen bij de sociale inspectie, lijkt mij wel iets. Ik heb ooit eens rechtstreeks bij de werkgever klacht ingediend en dat viel absoluut niet in goede aarde.

Ik denk dat het vooral van belang is om de juiste wettelijke argumentatie bij de sociale inspectie te kunnen aan halen.
Dat anoniem,houdt dat ook in de de sociale inspectie mijn identiteit niet moet kennen ?

Bedankt voor alle moeite

xena

#8 , 25 jan 2010 04:37

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

jefke007
Topic Starter

#9 , 25 jan 2010 15:19

Die art 78 bis die door mij werd aangehaald , is een vergissing. Ik had dat van een formulier afgschreven dat op internet stond.

Het bewijzen van die disriminatie is eigenlijk heel makkelijk. Gewoon een kopie van die bedrijfscao naar de sociale inspectie doormailen.

Ik veronderstel wel dat de sociale inspectie MIJN identiteit moet hebben, indien niet dan kunnnen ze natuurlijk niet per vergissing aan de werkgever doorgeven.

( Echt veel plus 52 halftijdse lopen er bij ons niet rond, dus kan de werkgever al wel vlug bepaalde vermoedens hebben ).

Bedankt voor alle moeite

j.demoor

#10 , 25 jan 2010 16:55

“Art.36bis...§2.De werknemer die op 31 december van het vakantiedienstjaar ten minste de leeftijd van 50 jaar heeft bereikt,kan toegelaten worden tot het recht op de seniorenvakantie-uitkering bedoeld in artikel 78bis,§2,indien hij ingevolge een periode van volledige werkloosheid of invaliditeit in het vakantiedienstjaar,gedurende het vakantiedienstjaar geen recht heeft op vier weken betaalde vakantie...“(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Onderzoek of u aan deze voorwaarde voldoet.

Art.78bis...§2.De werknemer die vrijgesteld is van het doorlopen van de wachttijd overeenkomstig artikel 36bis,§2,is gerechtigd op de seniorenvakantie-uitkering bedoeld in artikel 131ter,indien gelijktijdig voldaan wordt aan volgende voorwaarden:...“(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Lees zelf die voorwaarden en onderzoek of u eraan voldoet.

“Art.131ter...Het aantal daguitkeringen wordt per maand bekomen door toepassing van de formule :...waarbij V gelijk is aan het aantal uren van werkloosheid...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Hieruit kan afgeleid worden dat deze regeling ook geldt voor ‘halftijdsen’.

Wend u zo nodig tot de sociale inspectie (http://www.socialsecurity.fgov.be/NL/ov ... pectie.htm) .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#11 , 25 jan 2010 17:44

.

jefke007
Topic Starter

#12 , 25 jan 2010 19:06

Ik had eigenlijk het woord 'seniorenvakantie' niet mogen gebruiken, omdat dit verwarring geeft met blijkbaar een andere wetgeving. De tabel zag er in de pdf van de bedrijfscao wel wat mooier uit.

Alle mensen die 50% werken krijgen dit niet. Is dit discriminatie ?

"Dagen van vrijstelling van prestaties ( DVP ) voor oudere werknemers die aan 100 of 80% blijven werken
Artikel 13
§1. Werknemers van 52 jaar en ouder kunnen genieten van betaalde dagen waarop zij vrijgesteld zijn van arbeidsprestaties volgens de volgende modaliteiten :
§2. De DVP worden toegekend :
- aan elke werknemer op 1 januari van het kalenderjaar waarin deze de vereiste leeftijd bereikt ( of zal bereiken )
- en ten vroegste vanaf 1 januari 2008
§ 3. Het aantal vrijstellingsdagen toegekend in artikel 14 wordt met 6 dagen verminderd voor het jaar van het vertrek met brugpensioen

artikel 14
Het aantal vrijstellingsdagen ( DVP ) is vastgesteld als volgt.

leeftijd van de werknemer tijdens het kalenderjaar ten vroegste vanaf 01/01/2008

kolom 2 : aantal DVP toegekend aan de werknemer die effectief presteert in het kader van een arbeidsregeling 100%

Kolom 3: aantal DVP toegekend aan de werknemer die effectief presteert in het kader van een arbeidsregeling 80% ( pro rata

52 jaar * 2 dagen * 1,6 dagen

54 jaar * 3 dagen * 2,4 dagen

55 jaar * 4 dagen * 3,2 dagen

56 jaar * 5 dagen * 4 dagen

57 jaar * 6 dagen * 4,8 dagen

58 jaar * 7 dagen * 5,6 dagen

59 jaar * 8 dagen * 6,4 dagen

60 jaar * 9 dagen * 7,2 dagen"

xena

#13 , 25 jan 2010 20:33

.

jefke007
Topic Starter

#14 , 25 jan 2010 20:44

Alle mensen die 50% werken krijgen dit niet. Is dit discriminatie ?
ja , dit mag niet
moet binnen het kwartier gaan werken zal u hiervoor de wettelijke basis later opzoeken indien dit morgen hier nog niet gebeurd is . stuur alvast een kopie naar de inspectie van de sociale wetten van dit artikel
De mail was al vertrokken naar de inspectie van de sociale wetten. Maar de wettelijke basis mag je altijd bezorgen.
Bedankt voor alles. Zodra ik de uitslag van het onderzoek heb, zal ik ook bericht laten

Terug naar “Andere”