wet van 22/12/2009 inzake rookvrije plaatsen

xena
Topic Starter

wet van 22/12/2009 inzake rookvrije plaatsen

#1 , 28 jan 2010 17:03

22 DECEMBER 2009. — Wet betreffende een algemene regeling voor
rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter
bescherming van werknemers tegen tabaksrook (1)

art 2 , 5° werkruimte :
a) elke arbeidsplaats, ongeacht of deze zich binnen of buiten een
onderneming of inrichting bevindt en ongeacht of deze zich in een
gesloten of een open ruimte bevindt, met uitzondering van de ruimte in
open lucht;
b) elke open of gesloten ruimte binnenin de onderneming of de
inrichting waar de werknemer toegang tot heeft;
6° sociale voorzieningen : de sanitaire voorzieningen, de refter en
lokalen bestemd voor rust of eerste hulp;

is dit ook van toepassing op een verpozings lokaal dat een zeeschip ter beschikking stelt voor havenarbeiders

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 28 jan 2010 17:46

Lijkt me onder b) punt 6 te vallen?

xena
Topic Starter

#3 , 28 jan 2010 18:12

Lijkt me onder b) punt 6 te vallen?
mij ook , maar men zegt dat op een zeeschip het belgisch recht niet van toepassing is .

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 jan 2010 20:36

Lijkt me onder b) punt 6 te vallen?
mij ook , maar men zegt dat op een zeeschip het belgisch recht niet van toepassing is .
klopt, maar is er geen europese verordening die zegt dat voor havenarbeiders het nationaal recht van toepassing is op een schip?

(slechts 1 keer juridisch daarmee in aanraking gekomen, mss es een preventieadviseur van de haven contacteren?)

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 28 jan 2010 22:38

:oops:

hmmmm als dat schip hier aan de kaai ligt valt dat lokaal dan onder de wetgeving van België, internationaal zeerecht of de vlag waaronder ze vaart?


Denk het laatste...

Dit was een strikvraag. :o

xena
Topic Starter

#6 , 28 jan 2010 23:13

:oops:

hmmmm als dat schip hier aan de kaai ligt valt dat lokaal dan onder de wetgeving van België, internationaal zeerecht of de vlag waaronder ze vaart?


Denk het laatste...

Dit was een strikvraag. :o

als dat laatste van toepassing is , waarom kunnen havenarbeiders gesanctioneert worden als ze bvb geen helm dragen tijdens hun werk op een zeeschip op basis van belgische veiligheidsvoorschriften

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 28 jan 2010 23:39

Veiligheidsvoorwaarden die gebonden zijn aan het statuut van Belgisch havenarbeider en die bij wet zijn vastgelegd?

Ik bedoel hiermee ofwel is hij een Belgisch havenarbeider en dient hij zich te houden aan de reglementaire vereisten die dit stelt tijdens het uitvoeren van zijn werk ongeacht het grondgebied waarop hij zich bevindt ofwel is hij het niet en dan heeft hij daar niets te zoeken. (voor zijn eigen gezondheid zou ik dan ver weg blijven van de dokwerkers of heel zeker zijn dat ik langer en sneller kan lopen dan zij)

Ik denk hierbij een beetje aan militairen op missie in het buitenland. Als zij overtredingen begaan worden ze gesanctioneerd in België ongeacht het land waar ze de de missie uitvoerden.

xena
Topic Starter

#8 , 29 jan 2010 01:23

en die bij wet zijn vastgelegd?
dit voeg je er zelf aan toe , in een cao kunnen ook belgische veiligheidsvoorschriften staan . als een zeeman zonder helm werkt op dat schip zal deze niet gesanctioneert kunnen worden volgens dezelfde veiligheidsvoorschriften als een havenarbeider omdat die niet onder het toepassingsgebied ervan valt .
maar valt dat verpozingslokaal onder het toepassingsgebied van die belgische wet ?

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 29 jan 2010 01:41

Lettend op het feit dat het schip effectief vreemd grondgebied is als het onder een andere vlag vaart betwijfel ik of de Belgische wetgeving er enig vat op kan hebben.

De enige uitweg die ik zie (met mijn extreem beperkte kennis over die materie) is als men een dergelijke voorwaarde zou invoeren in de vereisten waaraan schepen dienen te voldoen vooraleer ze in een Belgische haven mogen aanmeren.

Terug naar “Andere”