verplichten overwerk

DefenderII
Topic Starter

verplichten overwerk

#1 , 11 aug 2010 21:12

ik heb een vraag in verband met overuren.

Kan je werkgever je verplichten van overuren te doen?

mag men overuren weigeren te doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 11 aug 2010 22:24

ja en nee. Alles hangt af van waarvoor de overuren dienen. Om het extreem te stellen: een ijsjesproducent mag in de herfst geen overuren laten presteren, een kernfysicus mag geen overuren weigeren indien zonder zijn aanwezigheid de kerncentrale ontploft.

Principieel is het verboden overuren te presteren, maar er bestaan tientallen uitzonderingen.

FrankV

#3 , 12 aug 2010 04:01

ja en nee. Alles hangt af van waarvoor de overuren dienen. Om het extreem te stellen: een ijsjesproducent mag in de herfst geen overuren laten presteren, een kernfysicus mag geen overuren weigeren indien zonder zijn aanwezigheid de kerncentrale ontploft.

Principieel is het verboden overuren te presteren, maar er bestaan tientallen uitzonderingen.
( Mijn onderstreping )

Dat is licht uitgedrukt! :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

siesken

#4 , 10 sep 2010 13:20

Ik heb in een groot bedrijf gewerkt.
Bij ons stond in de cao flexibeliteit,en dan kan men je verplichten overuren te doen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 sep 2010 15:12

Ben jij van plan daar lang te blijven werken?

roharro

#6 , 10 sep 2010 15:41

Vanaf een bepaald niveau in de hierarchie wordt je verondersteld 24 h op 24 h beschikbaar te zijn.
Het hangt er dus vanaf wat de aard van je werk is en dikwijls zal er ook iets in je kontrakt over vermeld staan.
Laatst gewijzigd door roharro op 10 sep 2010 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

xena

#7 , 10 sep 2010 16:40

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 sep 2010 19:59

Zo heb ik bij mijn voorlaatse baas (groot bouwbedrijf) als werfleider op 1 jaar tijd bijna 2 maanden overuren gedaan waarvan meer dan de helft nachtwerk bij de aanleg van de metro in Antwerpen (340 uren) zonder 1 (één) frank vergoeding.
Bij mijn laatste werkgever op bijna 30 jaar tijd, zeker meer dan 2000 uren, eveneens zonder vergoeding.
Ik was er kaderlid, had een goed loon en premies, en voor wat hoort wat. Dan zie je niet op een uur meer of min.

Soete

#9 , 16 sep 2010 20:49

Hallo,

ik werk momenteel in een winkel mijn baas is momenteel ziek dus moet ik de winkel overnemen.
Ik stel mijn de vraag als een winkelbediende die verantwoordelijkheid mag dragen. Hij heeft mijn contract aangepast van 2/3 naar fultime ik heb daarvoor ook niks moeten tekenen. En hij zijn tegen mij van nu heb je een 38 uren week. maar ik meer aan het werk dan die 38 uren want ik werk non stop van 9.30 tot 6.30. Mag ik om mijn overuren vragen en wat moet ik doen als ik ze niet terug of uitbetaald krijg.

-mi-

#10 , 13 feb 2012 13:47

Om hier even op terug te komen.
Als mijn werkgever vraagt om volgende week overuren te doen, dan mag ik dit weigeren?
Maar als mijn werkgever vraagt om NU overuren te doen, wegens overmacht bv, dan kan ik dit niet weigeren?

Klopt mijn redenering?

Terug naar “Andere”