zelfstandige in bijberoep

Amy1984
Topic Starter

zelfstandige in bijberoep

#1 , 17 aug 2010 21:38

Ik zou willen starten als zelfstandige in bijberoep. Ik heb een ander hoofdberoep.

De formaliteiten om te starten als zelfstandige zijn dezelfde in bijberoep als in hoofdberoep. Het enige verschil zit hem in de sociale bijdragen die je betaalt. In beide gevallen geldt dat je 19,65% sociale bijdragen betaalt.

Als je zelfstandige in bijberoep bent, gaat men kijken naar je effectieve inkomen en betaal je daarop sociale bijdragen. Ligt je inkomen lager dan 1.233,14 EUR per jaar, dan betaal je als zelfstandige in bijberoep zelfs geen sociale bijdragen.

Mijn vraag is nu: om te starten als zelfstandige in bijberoep, heb je daar ook een degelijke boekhouder voor nodig? Of is dit toch allemaal veel beperkter dan hoofdberoep en kan je dit zelf verwerken? Iemand ervaring mee? Wordt dit doorgaans zelf gedaan? Je moet zeker ook minder papierwerken verrichten bij het einde van het jaar dan bij een hoofdberoep enzo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
glenn1976
Contacteer: Website

#2 , 18 aug 2010 08:55

je hebt niet noodzakelijk een boekhouder nodig als zelfstandige in bijberoep.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je kennis van boekhouding is. Je kunt immers werken met een vereenvoudigde boekhouding (enkel aankoop en verkoop (kasboek/ontvangstenboek).

Vraag: moet je btw-aangifte indienen (per kwartaal) of geniet je de vrijstellingsregeling (jaaromzet < 5580 euro)?
Indien je btw-aangiften moet indienen, heb je daartoe de mogelijkheid? Moet tegenwoordig via computer gebeuren, maar veel heb je daar niet voor nodig (enkel kaartlezer en electronisch ID-kaart)

of oefen je een beroep uit die niet onderworpen is aan de btw-wetgeving?

Weet ook dat je een deel 2 zult moeten indienen in je aangifte van de personenbelasting (vak winsten of vak baten afhankelijk van wat je doet)

Indien je denkt dat je netto-resultaat lager zal zijn dan die 1.233,14 euro kan je misschien direct vrijstelling van sociale bijdragen vragen.

Amy1984
Topic Starter

#3 , 25 aug 2010 17:11

Hoe word ik nu eigenlijk in concreto van vandaag op morgen zelfstandige in bijberoep? Ik veronderstel dat zoiets online kan aangevraagd worden of via mail?

Hoe ga ik te werk, waar moet ik zijn?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2010 17:56

Al eens langs UNIZO geweest ???
Hebt u attest bedrijfsbeheer?
Eventueel vestigingsvergunning noodzakelijk.

Amy1984
Topic Starter

#5 , 28 aug 2010 11:14

das allemaal ni nodig pieke

FrankV

#6 , 28 aug 2010 21:24

Om te starten als zelfstandige in bijberoep, heb je daar ook een degelijke boekhouder voor nodig?
ANTWOORD : Alleszins een boekhouder die zijn vak én uw vak verstaat. :D

Of is dit toch allemaal veel beperkter dan hoofdberoep en kan je dit zelf verwerken?
ANTWOORD : Dat zal er vanaf hangen hoe goed of hoe slecht uw business draait. :lol:

Startersservice van Unizo :
http://www.unizo.be/starters/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een beetje beleefdheid kan nooit kwaad; het zal alvast uw eigen klanten niet wegjagen. :D

Van vandaag op morgen zelfstandige worden, lijkt mij een bijzonder impulsief idee.
Zie het citaat van Schopenhauer.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Amy1984
Topic Starter

#7 , 30 aug 2010 21:43

tis geen eigen zaak, tis gewoon zelfstandig schrijven en factuurtjes maken, vrij simpel allemaal, totaal geen kosten, tenzij die van mijn balpen of PC :)

dus hoe maak ik mij zelfstandige in bijberoep? waar moet ik zijn? al die toestanden van unizo 'hulp met opstarten eigen zaak' heb ik ni nodig :wink:

FrankV

#8 , 31 aug 2010 01:46

tis geen eigen zaak, tis gewoon zelfstandig schrijven en factuurtjes maken, vrij simpel allemaal, totaal geen kosten, tenzij die van mijn balpen of PC :)

dus hoe maak ik mij zelfstandige in bijberoep? waar moet ik zijn? al die toestanden van unizo 'hulp met opstarten eigen zaak' heb ik ni nodig :wink:
-ondernemingsnummer aanvragen
-aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen + bijdragen betalen
-een BTW-nummer aanvragen bij het BTW-controlekantoor; 21% (?) btw factureren
-vanaf nu altijd facturen vragen als u aankopen doet als zelfstandige
-een nieuwe bankrekening openen die u enkel gebruikt voor uw zelfstandige bijberoep
-een vereenvoudigde boekhouding voeren : aankoopdagboek; verkoopdagboek ; financieel dagboek ; inventarisdagboek
-een template maken voor uw facturen + contractuele voorwaarden opstellen voor uw facturen; uw facturen doorlopend nummeren
-een gids personenbelastingen kopen, zodat u weet welke kosten u kunt inbrengen als zelfstandige
-ik veronderstel dat u free-lance werkt, dit is aan te geven als "vrij beroep" in deel 2 van personenbelasting, u kunt dan ook gebruik maken van de forfaitaire kostenaftrek
- etc...

Als u niet van Unizo houdt :D , kunt u ook eens kijken op de volgende website :
http://www.vliegendestart.be/component/ ... ticle/29/9" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Amy1984
Topic Starter

#9 , 31 aug 2010 15:26

Hartelijk dank meneer! Ik neem het door en kom terug voor eventueel meer uitleg :wink:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 aug 2010 15:57

Uw 'business' plan niet vergeten he
O ja - niet vergeten de (drie) maandelijkse bijdragen te betalen
Er rekening mee houden dat het bedrag dat je ontvangt ook BTW inhoud en dat u die moet doorstorten
Na x jaar er rekening mee houden dat de belastingen dan een herberekening zal maken en u dan zal belasten op uw werkelijke inkomsten.
Er ook rekening mee houden dat de parketten hobby aktiviteiten niet sponseren en u dus ook ambtshalve uw aktiviteiten kunnen laten beeindigen. :)

Amy1984
Topic Starter

#11 , 01 sep 2010 14:51

Er rekening mee houden dat het bedrag dat je ontvangt ook BTW inhoud en dat u die moet doorstorten
Wat bedoel je hier precies mee?
Er ook rekening mee houden dat de parketten hobby aktiviteiten niet sponseren en u dus ook ambtshalve uw aktiviteiten kunnen laten beeindigen. :)
En wat is dit? :D

Lightning

#12 , 01 sep 2010 15:01

Wat bedoel je hier precies mee?
Hij bedoelt het volgende. Als uw klanten een factuur aan u betalen, het bedrag van die factuur een deel BTW bevat. Een deel is dus voor u, dat deel BTW moet u storten op een rekening van de staat.
Bvb. U maakt een factuur van 100 euro + 21 euro BTW. De klant betaalt u 121 euro waarvan u dus 21 euro stort op rekening van de BTW

JPV
Juridisch actief: Ja

#13 , 01 sep 2010 15:05

dat het niet weerhouden zal worden om je toegangstickets voor voetbal etc in te brengen als kosten van een 18-jarige jongen die beweert voetbalanalist te zijn en daarvoor zijn autokosten, abonnement, pintjes & benzine afschrijft, terwijl hij nog nooit van voetbal heeft gehoord en enkel naar Anderlecht gaat omdat hij verliefd is op ex-miss België Coorevits.(ok, hoe je dan aan inkomsten zou geraken, geen idee)

Amy1984
Topic Starter

#14 , 01 sep 2010 19:15

dat het niet weerhouden zal worden om je toegangstickets voor voetbal etc in te brengen als kosten van een 18-jarige jongen die beweert voetbalanalist te zijn en daarvoor zijn autokosten, abonnement, pintjes & benzine afschrijft, terwijl hij nog nooit van voetbal heeft gehoord en enkel naar Anderlecht gaat omdat hij verliefd is op ex-miss België Coorevits.(ok, hoe je dan aan inkomsten zou geraken, geen idee)
Ah ok :D Maar dat doet absoluut niet ter zake, ik doe eerlijke business, geen foptoestanden.

Terug naar “Andere”