sexuele betastingen door baas

mv2010
Topic Starter

sexuele betastingen door baas

#1 , 23 aug 2010 12:38

onlangs duwde mijn baas me tegen de muur en begon me te betasten waarop ik riep en hem wegduwde. Sedertdien ga ik steeds met angst naar het werk, wil mijn man hem gaan afkloppen en leef ik voortdurend onder stress.

De kogel is door de kerk en ik heb besloten om deze maand mijn ontslag te geven (ik werk als bediende). Het enige probleem is dat aangezien ik mijn ontslag geef en niet direct zou beschikken over een andere job ik zelfs geen recht heb op stempelgeld ... of .... kan ik voorgaande sexuele betastingen aanhalen als reden tot ontslag waardoor ik mijn recht op stempelgeld blijf behouden?

Ik zou eveneens graag andere collega's beschermen tegen mijn baas. Welke stappen kan/moet ik hiervoor ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 aug 2010 12:46

hmmm zonder in detail te willen treden denk ik toch dat een onderhoud met de baas waar echtgenoot bij aanwezig is ervoor kan zorgen dat de baas in kwestie kan kiezen tussen jou ontslag geven of ... wat anders...

Indien een klein beetje gezond verstand in het bovenste kopje nog aanwezig zal deze wel snel gekozen hebben...

Mariette

#3 , 23 aug 2010 12:52

Wettelijke bepalingen
De wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, werd aangevuld met bijzondere bepalingen betreffende geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk. Deze zijn van kracht sinds 1 juli 2002.

De wet voorziet in preventiemaatregelen:
materiële inrichting van de arbeidsplaatsen;
het aanstellen van een preventieadviseur of vertrouwenspersoon;