korte interimjob B tijdens tijdelijke werkloosheid op job A

operatorke
Topic Starter

korte interimjob B tijdens tijdelijke werkloosheid op job A

#1 , 01 sep 2010 09:55

Hallo,

Ik sta 4 weken op tijdelijke werkloosheid. Mag ik tijdens die 4 weken een kortstondig jobje (contract met bepaalde duur) doen gedurende 2 weken in een ander bedrijf ? Ik vermoed dat ze me binnen 4 weken sowieso ontslaan en het voordeel is dat ik tegen dan al ingewerkt zou zijn in die nieuwe job...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 01 sep 2010 11:43

Hallo,

Ik sta 4 weken op tijdelijke werkloosheid. Mag ik tijdens die 4 weken een kortstondig jobje (contract met bepaalde duur) doen gedurende 2 weken in een ander bedrijf ? Ik vermoed dat ze me binnen 4 weken sowieso ontslaan en het voordeel is dat ik tegen dan al ingewerkt zou zijn in die nieuwe job...
ja, je moet dit dan natuurlijk wel aankruisen op je dopkaart.

xena

#3 , 01 sep 2010 17:19

Hallo,

nee dat mag je niet doen , er is een groot verschil tussen een tijdelijk werkloze en een volledig werkloze je beeindigd onmiddellijk de arbeidssovereenkomst en indien je geen 4 weken kan werken heb je geen recht op een werkloosheidsuitkering

http://www.onem.fgov.be/Frames/frameset ... anguage=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Om een bijberoep (als zelfstandige of in loondienst) verder te zetten gedurende de tijdelijke werkloosheid, moeten 4 voorwaarden tegelijkertijd vervuld worden:

U moet het bijberoep reeds hebben uitgeoefend tijdens uw tewerkstelling, gedurende ten minste 3 maand voorafgaand aan uw uitkeringsaanvraag. Deze periode van drie maand wordt verlengd met de periodes van ziekte of tijdelijke werkloosheid.
Het is bijgevolg niet mogelijk een bijberoep te beginnen gedurende de werkloosheid (tenzij voor de werkloze van 50 jaar of meer die de vrijstelling oudere werkloze geniet).

Reclame

operatorke
Topic Starter

#4 , 01 sep 2010 19:41

Xena,
Hartelijk dank voor je feedback !

Mariette

#5 , 01 sep 2010 19:58

Mag ik tijdens die 4 weken een kortstondig jobje (contract met bepaalde duur) doen gedurende 2 weken in een ander bedrijf ?
Wat is in dit geval de definitie van "bijberoep"? Indien topicstarter niet tijdelijk werkloos was, zou hij dat extra kortstondige jobje toch niet uitvoeren in bijberoep?

JPV

#6 , 01 sep 2010 21:36

Hallo,

nee dat mag je niet doen , er is een groot verschil tussen een tijdelijk werkloze en een volledig werkloze je beeindigd onmiddellijk de arbeidssovereenkomst en indien je geen 4 weken kan werken heb je geen recht op een werkloosheidsuitkering
je hebt toch wel de mogelijkheid dit te doen? Enkel heb je dan geen recht op cumul met werkloosheid (waarvoor je aan die 4 voorwaarden moet voldoen)

xena

#7 , 02 sep 2010 12:59

je hebt toch wel de mogelijkheid dit te doen? Enkel heb je dan geen recht op cumul met werkloosheid (waarvoor je aan die 4 voorwaarden moet voldoen)
sta je tijdens economische werkloosheid ter beschikking van je werkgever of van de arbeidssmarkt .

JPV

#8 , 02 sep 2010 13:16

sta je tijdens economische werkloosheid ter beschikking van je werkgever of van de arbeidssmarkt .
indien < 6 maanden economische werkloosheid zonder 4 weken ertussen: ter beschikking van niemand (werkgever "heeft" je niet, zie later). Indien > 6 maanden economische werkloosheid: ter beschikking van de arbeidsmarkt.

Je moet wél als je werkgever je terug aan het werk kan zetten, terug gaan werken bij je gebruikelijke werkgever. Niks verhindert je er echter van om daarbij nog een job te nemen, je werkgever kan dit niet verbieden. Aangezien de werknemer hier blijkbaar de zekerheid heeft dat hij die 4 weken niet moet terugkomen, zie ik geen probleem.

xena

#9 , 02 sep 2010 14:33

Je moet wél als je werkgever je terug aan het werk kan zetten, terug gaan werken bij je gebruikelijke werkgever.

blijkbaar
blijkbaar en waarschijnlijk daar kan je zich best niet op vertrouwen .

JPV

#10 , 02 sep 2010 15:07

Je moet wél als je werkgever je terug aan het werk kan zetten, terug gaan werken bij je gebruikelijke werkgever.

blijkbaar
blijkbaar en waarschijnlijk daar kan je zich best niet op vertrouwen .
wij kunnen ons hier niet in de plaats stellen van de werknemer, maar als hij daar zeker van is, moeten we vanuit die situatie verdergaan.

Ik reageerde gewoon op je stelling dat hij geen andere arbeidsovereenkomst zou mogen doen en dat de RVA daar een probleem van zou maken (quod non, hij heeft nog zijn gewone tewerkstelling en blijft die behouden ondanks dat hij EXTRA elders werkt)

xena

#11 , 02 sep 2010 20:34

wij kunnen ons hier niet in de plaats stellen van de werknemer, maar als hij daar zeker van is, moeten we vanuit die situatie verdergaan.
Je moet wél als je werkgever je terug aan het werk kan zetten, terug gaan werken bij je gebruikelijke werkgever
je verklaart zelf dat je ter beschikking moet staan van je werkgever hoe doe je dat als je een weekcontract tekent bij het interimbureau ?

als je voor de economische werkloosheid niet elders werkte en geen schriftelijke toelating hebt van je werkgever , ben je niet goed bezig . en als je het verschil tussen het interimloon en de werkloosheidsuitkering + bestaanszekerheid er bij neemt weet je blijkbaar voor wat je gaat werken

JPV

#12 , 02 sep 2010 20:51

Je moet wél als je werkgever je terug aan het werk kan zetten, terug gaan werken bij je gebruikelijke werkgever
je verklaart zelf dat je ter beschikking moet staan van je werkgever hoe doe je dat als je een weekcontract tekent bij het interimbureau ?
ik zeg niet dat je altijd ter beschikking moet staan van je werkgever... ik zeg enkel dat indien de werkgever je terug aan het werk wil, je ter beschikking moet staan. Nergens staat gespecificieerd dat je niks anders zou mogen doen. Indien wel, laat de werkgever dan maar betalen, gezien je op dat moment dan aan het werken bent voor hem ;).
als je voor de economische werkloosheid niet elders werkte en geen schriftelijke toelating hebt van je werkgever , ben je niet goed bezig . en als je het verschil tussen het interimloon en de werkloosheidsuitkering + bestaanszekerheid er bij neemt weet je blijkbaar voor wat je gaat werken
bestaanszekerheid heeft hier niks mee te maken...

En nergens heb je een schriftelijke toelating nodig van je werkgever. Waarom zou hij toelating moeten geven? Een werkgever kan je (behalve uitzonderingen qua concurrentie etc) niet zo sterk beperken in je vrije tijd. Als jij nog elders wil werken, of het nu binnen of buiten de "normale" werkuren is dat je werkt (bvb 's avonds in de horeca), zolang jij je aan het contract met je normale werkgever houdt, kan hij niks hebben tegen een tweede arbeidsovereenkomst, ZELFS indien de uren dezelfde zijn. Dat zijn zaken die de werknemer dan maar moet oplossen, zolang deze dit kan oplossen is er geen enkel probleem.

xena

#13 , 03 sep 2010 15:00

Dat zijn zaken die de werknemer dan maar moet oplossen, zolang deze dit kan oplossen is er geen enkel probleem.
bestaanszekerheid heeft er niks mee te maken ?
bij ons tarief geldig van 7 juni
netto 54,94 werkloosheidsuitkering
+ 16,24 bestaanszekerheid
---------------------------------------
= 71,18 euro netto per dag
als je met de interim er 80 over houd dan ga je werken voor nog geen 10 euro per dag , en dan moet je al meer dan 15p/u verdienen of je gaat verniet of met verlies werken

vertel eens ; je tekent vrijdags je tweede weekcontract en je huidige werkgever laat erna weten dat je maandag paraat moet zijn , vertel eens hoe ga je dat oplossen ..............

JPV

#14 , 03 sep 2010 15:07

Dat zijn zaken die de werknemer dan maar moet oplossen, zolang deze dit kan oplossen is er geen enkel probleem.
bestaanszekerheid heeft er niks mee te maken ?
ik veronderstelde dat je met bestaanszekerheid het huidige leefloon bedoelde.
vertel eens ; je tekent vrijdags je tweede weekcontract en je huidige werkgever laat erna weten dat je maandag paraat moet zijn , vertel eens hoe ga je dat oplossen ..............
door dit tweede weekcontract pas te tekenen nadat je aan het werk was (bij een interim in de praktijk geen probleem), door met de werkgever een onderling akkoord te tekenen, door gewettigde afwezigheid te regelen, ... in de praktijk genoeg mogelijkheden :)

xena

#15 , 03 sep 2010 16:57

in de praktijk genoeg mogelijkheden :)
waaronder verbrekingsvergoeding betalen en op straat staan zonder inkomen

Terug naar “Andere”