ouderschapsverlof

bavet
Topic Starter

ouderschapsverlof

#1 , 07 sep 2010 12:51

.
Laatst gewijzigd door bavet op 15 sep 2010 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 07 sep 2010 14:12

ik overweeg (als man) ouderschapsverlof op te vragen (tijdelijk 4/5 werken). Vermits ik een zelfstandig bijberoep heb, kan dit geweigert worden of kan ik vergoedingen verliezen klopt dit ?

mvg
http://www.rva.be/frames/frameset.aspx? ... anguage=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

"Alleen in geval van volledige loopbaanonderbreking mag de uitkering worden gecumuleerd met de inkomsten van de uitoefening van een zelfstandige activiteit gedurende een maximumperiode van een jaar. In geval van vermindering tot een halftijdse betrekking of met 1/5, is deze cumulatie niet mogelijk. "

Het recht op loopbaanonderbreking verandert niet als je een zelfstandig bijberoep hebt, wél het recht op uitkeringen.

bavet
Topic Starter

#3 , 08 sep 2010 12:56

ok bedankt voor de reactie JPV

om welke reden laten ze fulltime wel toe en de gedeeltelijke niet ?

Reclame

JPV

#4 , 08 sep 2010 17:15

ok bedankt voor de reactie JPV

om welke reden laten ze fulltime wel toe en de gedeeltelijke niet ?
ik vermoed omdat fulltime ouderschapsverlof vaker gebruikt wordt door vrouwen die na de bevalling nog even thuis willen blijven. Omdat Europa eigenlijk een (ENORME) uitbreiding wil van het (betaald) moederschapsverlof, denk ik dat men dit zo wil toelaten. 4/5e en parttime zijn eerder "comfortmaatregelen", en die wil men niet zo steunen (ook al omdat die voor bedrijven moeilijker inpasbaar zijn, dus zowel langs de kant van bedrijven als van vakbonden zal men dit promoten).

ofwel wil men toelaten dat sommigen een zelfstandige activiteit in hoofdberoep testen gedurende die maanden, iets wat je in parttime of 4/5e niet kan.

(dit zijn m'n persoonlijke ideeën, heb geen idee wat er in de voorbereidende teksten van de wet hieromtrent gezegd is)

bavet
Topic Starter

#5 , 09 sep 2010 09:04

toch wel een serieuze beperking voor bijberoepers

kan voor sommigen een reden zijn om aanvraag bijberoep wat uit te stellen tot kinderen wat groter zijn (en intussen in het zwart bij te klussen)

JPV

#6 , 09 sep 2010 09:32

toch wel een serieuze beperking voor bijberoepers

kan voor sommigen een reden zijn om aanvraag bijberoep wat uit te stellen tot kinderen wat groter zijn (en intussen in het zwart bij te klussen)
ik ben niet zeker of je me verstaan hebt: het recht om ouderschapsverlof te nemen vervalt niet, je kan dat dus nog steeds nemen (dus het argument van grotere kinderen vervalt), alleen krijg je de uitkering niet (gewoon ook al logisch: je hebt inkomsten uit je bijberoep).

Een wet aanpassing omdat mensen anders iets in het zwart zouden doen, is niet altijd een goeie oplossing. Een betere controle op zwartwerk zou misschien een beter alternatief zijn...

Terug naar “Andere”