Hallo iedereen,
Een aantal weken geleden heb ik op het werk een 'object' tegen het hoofd gegooid gekregen van een collega die de controle over zichzelf verloren had. De details ga ik jullie besparen maar het komt er op neer dat, ondanks dat er absoluut geen aanleiding toe was, deze persoon in een woedeuitbarsting een object in mijn richting heeft gegooid, en dit mijn hoofd heeft geraakt. Deze woedeuitbarsting is het jammerlijk hoogtepunt in een periode van aanhoudende maanden minachting en pesterijen door diezelfde persoon. Om het geheel te kaderen wil ik nog even aangeven dat ikzelf (in vast dienstverband) voor een bedrijf werk dat personeel detacheert voor opdrachten bij klanten. De collega in kwestie is vaste werknemer bij het bedrijf/klant waar ik mijn opdracht vervul, en oefent dezelfde functie uit.
Helemaal van streek door dit voorval ben ik dezelfde dag nog naar de dokter geweest die duidelijk aangaf dat ik met symptomen kampte van een beginnende depressie, en mij arbeidsongeschikt achtte voor 2 weken. Onmiddellijk na dit incident is er ook een overleg gepland tussen de betrokken werknemer, de personeelsdirecteur van de klant, en een afvaardiging van mijn werkgever. Deze had plaats de daaropvolgende week en het was oorspronkelijk niet de bedoeling dat ik hierbij aanwezig zou zijn, maar op mijn nadrukkelijke vraag heb ik dit gesprek toch bijgewoond.De uitkomst van deze bijeenkomst is, doordat verdere samenwerking met deze collega onmogelijk is geworden, ikzelf zal worden overgeplaatst naar een andere klant van mijn werkgever, en dat er voor de werksituatie van de betrokkene verder niets verandert. De betrokkene bekende haar 'opvliegende aard', en probeerde uiteraard ook de feiten te minimaliseren (Gelukkig is er iemand getuige van dit voorval.) Er werd nadien openlijk toegegeven dat men op de hoogte is van haar 'problematisch en opvliegend' gedrag, maar dat de betrokkene vanuit haar vakbondsfunctie (naast haar gewone dagtaak) beschermd is, en dat men haar bijgevolg geen sancties zou kunnen opleggen, ondanks de feiten. Het lijkt er dan ook op dat dit voor beide werkgevers een gepaste oplossing is, waardoor er voor mij niet veel anders opzit dan mij hierbij neer te leggen, en hiermee heb ik het uiteraard moeilijk.
Ik ben er mij van bewust dat ook mijn directe werkgever beperkt is in zijn mogelijkheden om aan de oorzaak iets te doen (het gaat tenslotte ook om een klant van hen), en dat zij door mij een andere opdracht te geven een oplossing bieden, maar desondanks kan ik niet akkoord gaan met het feit dat ik op de koop toe ook nog de gevolgen moet dragen van haar gedrag. Ik deed mijn werk daar zeer graag en had verder ook met niemand anders problemen. Bovendien heb ik mijn twijfels bij de bewering dat iemand als vakbondsafgevaardigde niet kan aangesproken worden op dergelijke feiten?
Er zouden mij al meerdere 'slachtoffers' van haar gedrag zijn voorgeweest, waarvan er sommigen al na een aantal dagen al wenend zijn vertrokken. De moeilijke werksituatie is ook al verschillende keren in het verleden door mijzelf, maar ook door anderen aangeklaagd, doch dit is steeds zonder gevolg gebleven. Vaak werd ook hier het argument gebruikt dat zij machteloos staan omwille van de vakbondsfunctie van deze persoon.
Ik heb mij eveneens gericht tot de preventieadviseur van mijn directe werkgever met een gedetailleerde versie van de feiten, en die heeft vrij snel bevestigd dat het hier om zeer ernstige feiten ging, maar heeft sindsdien geen teken van leven meer gegeven. Ik ben nog steeds niet door hem gehoord, ondanks dat het meer dan een week geleden is nadat ik hem van de feiten op de hoogte heb gebracht. Ik wil vooral vermijden dat men door mij een andere opdracht toe te bedelen dit alles als afgehandeld wil beschouwen, zonder dat er aan de grond van de zaak iets gebeurd is.
Ik lees op allerlei websites over mogelijkheden om mij rechtstreeks tot de inspectie toezicht over het welzijn op het werk te wenden, of zelfs het arbeidsauditoraat, maar kan nergens vinden op welke manier men daar een klacht kan neerleggen. Is het ook wel verstandig om dit te doen? Ben ik verplicht om eerst een met reden omklede klacht in te dienen bij de preventieadviseur. Ik ben niet aangesloten bij een vakbond , en het is evident dat ik mij omwille van tegenstrijdige belangen liever niet tot de vakbond richt (ik weet overigens ook niet voor welke vakbond zij haar syndicale functie waarneemt)
Elk nuttig advies is welkom.