Bijberoep

Melissab
Topic Starter

Bijberoep

#1 , 21 okt 2010 12:08

Ik ben mij ervan bewust dat het niet mogelijk is om een bijberoep te starten indien je werkloos bent.
Momenteel ben ik nog officieel een arbeidster in tijdskrediet dus nog werkend, dit zal echter vanaf januari veranderen.
Ik heb verschillende opleidingen gevolgd waardoor ik nu een zaak in bijberoep zou willen starten
Doe ik dit echter nu al? Of pas als ik een andere job gevonden heb? En heeft dit geen gevolgen voor mijn uitkering (bv geen recht meer hebben op uitkering en dergelijke..)?

Mvg Melissa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 21 okt 2010 21:41

je kan wel een bijberoep starten als je werkloos bent. Alleen kan je dat bijberoep de eerste 3 maanden niet cumuleren met werkloosheidsuitkeringen (als je het bijberoep in de week uitoefent).

Tijdskredietsuitkeringen met een bijberoep is ook streng gereglementeerd.

Amy1984

#3 , 26 okt 2010 15:36

Ik ben sinds kort zelfstandige in bijberoep.

Maar hoe zit dat nu met een factuur opstellen?

Zijn daar ook officiële formats voor? Wat moet daar zeker opstaan van gegevens?

Ik heb uiteraard een éénmanszaak en ben zelf het ondernemingshoofd, hoe kan het ook anders.

Ben ik dan een kleine onderneming en kan er nog sprake zijn van vrijstelling van BTW?

Bijvoorbeeld. Ik stel een factuur van 400 euro op, moet mijn klant dan ook daadwerkelijk 400 euro betalen of wordt daar ook nog met BTW gewerkt?

Ik betaal sowieso ook al sociale bijdragen.

Reclame

xena

#4 , 26 okt 2010 16:18

waarom volg je geen snelcursus bedrijfsbeheer is iets van een 150euro en die kost kan je inbrengen en heb je cususmateriaal waarin alles perfect is uitgelegd , als je nog geen factuur kan opstellen ga je hier allesinds veel voordeel bij halen

Amy1984

#5 , 26 okt 2010 16:46

waarom volg je geen snelcursus bedrijfsbeheer is iets van een 150euro en die kost kan je inbrengen en heb je cususmateriaal waarin alles perfect is uitgelegd , als je nog geen factuur kan opstellen ga je hier allesinds veel voordeel bij halen
Goed idee. Maar niemand een antwoord op de vraag van die BTW?

xena

#6 , 26 okt 2010 17:04

welke btw regeling heb jij ?
factuur aan particulier , bedrijf , buitenlandse trasactie binnen europa of er buiten
welk btw tarief is van toepassing ?

Amy1984

#7 , 26 okt 2010 17:21

welke btw regeling heb jij ?
factuur aan particulier , bedrijf , buitenlandse trasactie binnen europa of er buiten
welk btw tarief is van toepassing ?
Dat is net mijn vraag :D

Bij mijn aanvraag tot zelfstandige in bijberoep heb ik volmacht gegeven aan het ondernemingsloket voor aanvraag BTW.

Maar als ik nu een factuur opstel van pakweg 400 euro, moet mijn klant dan 400 euro betalen of ook nog BTW erbij? Een kleine onderming is mss BTW vrij? Ik ben redactrice.

willby

#8 , 26 okt 2010 17:42

Oei,oei,
Beste,
Ga aub. zo snel mogelijk een snelcursus bedrijfsbeheer volgen of je kan binnen de kortste keren de deurwaarders met de borstel van je deur vegen.
Denk ook aan de bijdragen allerhande welke je afgedwongen worden.
Zelfstandig worden wordt bij ons in belgenland gelijk afgestraft nog voor dat je Uw eerste geld hebt ontvangen.
In elk geval succes gewenst.

xena

#9 , 26 okt 2010 17:54

vrijstellingregeling maximale omzet 5580euro excl.btw(cursus van 2002) maar u kan ook opteren voor wel een btwregeling met een lage omzet .
indien u een btw-regeling heeft moet u op de factuur de maatstaf van heffing vermelden als u aan particulieren verkoopt
400euro , maatstaf van heffing 21% = 84euro te betalen 484euro
aan een bedrijf kan u er opzetten , btw te voldoen door medecontractant
Laatst gewijzigd door xena op 26 okt 2010 20:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Amy1984

#10 , 26 okt 2010 18:02

Oei,oei,
Beste,
Ga aub. zo snel mogelijk een snelcursus bedrijfsbeheer volgen of je kan binnen de kortste keren de deurwaarders met de borstel van je deur vegen.
Denk ook aan de bijdragen allerhande welke je afgedwongen worden.
Zelfstandig worden wordt bij ons in belgenland gelijk afgestraft nog voor dat je Uw eerste geld hebt ontvangen.
In elk geval succes gewenst.
De deurwaarders? :lol:
Ik maak geen kosten he, ik heb alleen mijn pen of een PC nodig :wink:
Van mijn bijdragen ben ik perfect op de hoogte. Onder de 1500 vrijgesteld en voor als het meer is, heb ik een tabel hoeveel dan. Begint vanaf 69 euro per kwartaal aan 1500 euro inkomsten op jaarbasis.

Amy1984

#11 , 26 okt 2010 18:04

vrijstellingregeling maximale omzet 5580euro excl.btw(cursus van 2002) maar u kan ook opteren voor wel een btwregeling met een lage omzet .
indien u een btw-regeling heeft moet u op de factuur de maatstaf van heffing vermelden als u aan particulieren verkoopt
400euro , maatstaf van heffing 21% = 84euro te betalen 484euro
aan een bedrijf kan u er opzetten , btw te voldoen door medecontractant

Bij mijn aanvraag tot zelfstandige in bijberoep heb ik volmacht gegeven aan het ondernemingsloket voor aanvraag BTW.
Die volmacht heb ik dus ook aan mijn loket gegeven.
Mijn eerste factuur is aan een BVBA.
Maar ik weet dus niet of ik nu die vrijstellingsregeling of die btw-regeling moet toepassen, daar staat niet echt iets van vermeld in mijn aanvraagformulieren om zelfst in bijberoep te worden die ik net nog eens heb bekeken. Hoe heb jij dat gedaan?

Maar stel dat ik dus btw moet aanrekenen, dan wordt die factuur van 400 euro eigenlijk 484 euro. Maar die 484 wordt toch ook volledig op mijn rekening gestort? Het is dan alleen zo zeker dat ik die 84 euro "krijg" om te moeten gebruiken voor de sociale bijdragen? Of sla ik de bal hier helemaal mis?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 okt 2010 19:02

Gelieve zoals reeds gezegd een spoedkursus te volgen
U zal bent ook verplicht een boekhouding te voeren met in en uitgaande facturen - kwartaalstaten voor BTW- uw sociale bijdrage per kwartaal. De voorafbetalingen belasting.
De gemeentelijke en provinciale taksen op vestiging enz
Ik heb een donkerblauw vermoeden dat u een dienst levert of levert u een product.
Zijn het voedingswaren ? of een geestelijke arbeid vb vertaling.
Hoe brengt u uw kosten in..
Hoe gaat u reageren als men uw boekhouding morgen komt controleren enz

Wel u hebt 'iets' gedaan laat me nu eventjes denken een reclametekst geschreven.
Daar hebt u 3 uur aan gewerkt ... u rekent daarvoor € 25 per uur voor een Nederlandse tekst
Uw algemene kosten werklokaal - aankoop computer- woordenboeken- verplaatsing van en naar klant enz berekend u aan 15€ per uur dus totaal per uur dus € 40
wel op die €40 reken je %21 btw ... die je na 3 maanden doorstort als ontvangen --- indien jezelf geen BTW hebt betaald voor uw onkosten
Op het eind van het jaar zegt uw belastingontvanger dan wel dat u 'teweinig' hebt gerekend om iets te verdienen en begroot uw uurloon op 45 €
Kunt u nog volgen .....
Met die vragen ga naar een boekhouder en vraag daar uitleg. Ga bij personen die in hetzelfde beroep zitten eens te rade en vraag hen wie hun boekhouder is en hoeveel die vraagt....

roharro

#13 , 26 okt 2010 19:11

Het is dan alleen zo zeker dat ik die 84 euro "krijg" om te moeten gebruiken voor de sociale bijdragen? Of sla ik de bal hier helemaal mis?

Oei,oei. U krijgt helemaal geen btw. Periodiek moet u een btw aangifte indienen. Daarin moet u de door u betaalde en door u ontvangen btw vermelden.
Zorg dat u niet te laat bent met die aangifte! De boetes zijn TORENHOOG!!!
Btw, inkomstenbelastingen en sociale zekerheidsbijdragen zijn drie totaal verschillende zaken.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Amy1984

#14 , 26 okt 2010 20:01

Ik zal wel eens naar een boekhouder stappen, want als ik jullie hier moet geloven kom ik morgen voor assisen :lol:

Nogmaals ik ben redactrice, heb geen kosten, gebruik alleen pen en PC.

Amy1984

#15 , 27 okt 2010 14:18

Ik heb voor de vrijstelling van btw gekozen, want ik ga niet aan dat bedrag geraken op jaarbasis, dat herleidt mijn verplichtingen tot een absoluut minimum en zo moet ik ook geen periodieke btw-aangifte aandienen én hoef ik ook de deurwaarders niet met een borstel van mijn oprit af te keren :wink:

Terug naar “Andere”