Bijberoep en erger

eba
Topic Starter

Bijberoep en erger

#1 , 24 okt 2010 15:38

Beste allen,

Graag had ik jullie advies bij mijn volgende probleem;

Als werknemer had ik in mei van dit jaar een btw nummer ed aangevraagd om te starten in bijberoep vanaf kwartaal 3. (1 juli)
Eind juni (25) werd ik echter ontslagen en vermits ik nog 2 dagen in mijn proefperiode zat, had ik maar recht op 5 dagen uitbetaling.

Ik was vast overtuigd snel weer werk te vinden, en gaf daarom enkel bij vdab mijn werkloosheidsstatuut aan, nog niet bij de rva.
Echter na bijna een maand tevergeefs zoeken was mijn geld zienderogen aan het slinken en moest ik daarom steun aanvragen.

Bij de hulpkas deed ik aangifte van mijn bijberoep, en daar wezen ze me op het feit dat ik deze niet mocht uitoefenen tijdens de normale kantooruren, en dat de rva mij waarschijnlijk zou uitnodigen op een gesprek.
Na 2 maanden wachten en door uiteindelijk zelf bij de rva aan te kloppen, werd ik uitgenodigd op gesprek. Daar verklaarde ik slechts enkele dagen in bijberoep gewerkt te hebben (voornamelijk nog tijdens mijn loondienst, met btw nr in aanvraag). Men wees me toen op de 3 maanden regel als reden voor de uitnodiging op het gesprek, en dat in mijn geval niet mocht... tenzij ik kon bewijzen dat ik inderdaad slechts enkele dagen gewerkt had, en dat deze dagen (ook al was het maar een paar uur) zouden afgetrokken worden van de toelage.
Ook vermelde ik een mogelijkheid tot volgen van een IBO opleiding, waardoor ik dan weer volgens vdab volledig in regel zou zijn.

Diezelfde dag nog, bezorgde ik de rva een bewijs van gewerkte dagen, welgeteld 2 in juli en 2 in augustus, voor een totaalbedrag van 700€ brutto, waarbij ik slechts de helft heb geïnd.

Enkele weken later(2 weken terug) krijg ik dan een brief van de rva dat ik toch uitgesloten ben voor uitkering wegens de 3 maanden regel, we zijn ondertussen bijna 4 maanden ver.
Ik was toen net enkele dagen bezig het bijberoep stop te zetten, om zo zeker te zijn van een uitkering. En daar wist het sociaal verzekeringsfonds me te vertellen omdat ik uitgesloten ben van rva, ik onmiddelijk van bijberoep naar hoofdberoep werd omgevormd, om zo in orde te komen met sociale zekerheden etc, en dat ik daarom naast een factuur voor het stopzetten van het dossier, ook 2x een kwartaalbijdrage moet betalen van 640€.

Hierdoor was ik niet meer werkloze maar 'zelfstandige' sinds 1 juli 2010 en had ik daarom geen kans op de ibo-opleiding en heb ik ook een job mislopen(wss nog meer) wegens geen subsidie...

Ook omdat ik zelfstandige WAS heb ik geen recht op een uitkering dacht ik, dus hoe ga ik dit ooit in orde krijgen?
Ik weet het niet meer, en heb zo de indruk, bij de verschillende instanties weten ze het ook niet meer...

Wie kan me advies geven deze situatie terug recht te trekken?

Het liefst zou ik de ibo volgen om zo werkzekerheid te hebben later.

Hartelijk dank,

Erik

ps; de kruispuntbank sluit mijn (bij)beroep af vanaf dag laatste factuur = 10/08/2010, en wss hoed-f ik kwartaal 4 dan geen rsz te betalen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 okt 2010 17:21

wanneer heb je de stopzetting van je activiteiten aan je sociaal verzekeringskantoor gemeld? dat is van belang...

best had je ook direct gestopt met je zelfstandige activiteit.

Reclame

Terug naar “Andere”