ene werkgever meer vakantie als de ander

neogoa
Topic Starter

ene werkgever meer vakantie als de ander

#1 , 25 nov 2010 13:34

Ik krijg bij mijn huidige werkgever 35 dagen vakantie ieder jaar

Mijn vraag is nu als ik die 35 in het begin van het jaar opneem en dan ontslag neem krijg ik dan nog vakantie bij mijn nieuwe werkgever?

indien niet: wat gebeurt er dan met de periode van verplichte vakantie bij mijn nieuwe werkgever? Is dit dan verlof zonder wedde?

Wat als ik slechts 15 van de 35 dagen opneem en er dus nog 20 overschieten (wat gelijk is aan het wettelijk aantal) en dan ontslag neem

heb ik dan nog recht op 20 bij mijn nieuwe werkgever, of wordt dit gereduceerd tot 5 (20 wettelijk - 15 reeds opgenomen)?

Bedankt voor je tijd en advies!
Laatst gewijzigd door neogoa op 21 dec 2010 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 25 nov 2010 14:00

in de meeste gevallen zijn de extra dagen verlof aanvullend en dienen eerst de jaarlijkse vakantiedagen te worden opgenomen . wat staat er in het beding dat die 15 dagen extra verlof bepaald?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2010 14:02

Ik vermoed dat het geen 35 dagen WETTELIJK verlof zijn (maar 20 dagen wettelijk verlof en 15 dagen arbedeidsduurvermindering (ADV) of iets dergelijks). Wettelijk verlof kan je sowieso overdragen naar een andere werkgever, maar ADV dagen volgens mij niet. Als je deze nog openstaan hebt als je van werkgever verandert, zullen deze uitbetaald worden.

Als je situatie dus is zoals ik beschrijf: EERST de ADV dagen opnemen, pas dan aan de wettelijke verlofdagen beginnen. Kleine nuance is dat een wergever ADV dagen in principe kan intrekken indien nodig (dus je terugroepen uit verlof) en dat dit bij wettelijk verlof niet mogelijk is (in sommige sectoren gebeurt dit meer dan in andere).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Gebruiker21

#4 , 25 nov 2010 14:03

in de meeste gevallen zijn de extra dagen verlof aanvullend en dienen eerst de jaarlijkse vakantiedagen te worden opgenomen . wat staat er in het beding dat die 15 dagen extra verlof bepaald?
Dat is het eerste dat ik er van hoor. Waarom zou je verplicht zijn eerst wettelijk verlof op te nemen? Is een werknemer niet vrij om zelf te bepalen welk soort verlof hij opneemt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 nov 2010 14:58

wordt in vele bedrijven zo opgelegd. Dit gewoon al om het gemakkelijk te maken om verlof van het ene jaar naar het andere over te dragen.

neogoa
Topic Starter

#6 , 25 nov 2010 15:21

Ik ben contractueel verbonden en niet statutair evenwel zijn er rechtstreekse verwijzingen naar het statuut van de ambtenaar

zo staat er "De arbeidsduur en de arbeidsregeling zijn dezelfde voor het contractueel personeel en voor het statutair personeel." welke ik terugvind in het Administratief en geldelijk reglement van de contractuele personeelsleden.

in de COORDINATIE VAN HET ADMINISTRATIEF STATUUT EN DE BEZOLDIGINGSREGELING VAN DE AMBTENAREN staat er "hij jaarlijks recht op 35 werkdagen vakantie."

dus als ik het goed begrepen heb, heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vragen...
er staat dus niet dat er aanvullende dagen vakantie zijn. Er staat gewoon 35 dagen vakantie

De jaarlijkse vakantie wordt opgenomen binnen het kalenderjaar volgens de regels bepaald door de administrateur-generaal.

Wel chapeau dat jullie zo vlug antwoorden.

xena

#7 , 26 nov 2010 00:45

Dat is het eerste dat ik er van hoor. Waarom zou je verplicht zijn eerst wettelijk verlof op te nemen? Is een werknemer niet vrij om zelf te bepalen welk soort verlof hij opneemt?
kb 28/6/1971 art. 2
Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.

bij ons zijn er ook aanvullende vakantiedagen betaald door een compensatiefonds en die kunnen pas genomen worden nadat uw jaarlijkse vakantie is opgenomen hetzelfde geld voor de aanvullende vakantie ten laste van de rva voor degene geen 20 dagen verlof hebben , herverdelingsdagen kan je steeds vrij opnemen

xena

#8 , 26 nov 2010 00:51

in de COORDINATIE VAN HET ADMINISTRATIEF STATUUT EN DE BEZOLDIGINGSREGELING VAN DE AMBTENAREN staat er "hij jaarlijks recht op 35 werkdagen vakantie."
ambtenaar das speciale materie pffff. ben ik ni in thuis
op basis van art 4 kb 28/6/1971 kan er bepaald worden dat je meer dan 4 weken verlof hebt dus die 35 zijn allemaal jaarlijks verlof

wat mij betreft indien je buiten het toepassingsgebied gaat van die coordinatie, je maar recht hebt op 20 dagen verlof

neogoa
Topic Starter

#9 , 26 nov 2010 08:25

Ik ben geen ambternaar. Mijn contract zegt enkel dat de regeling dezelfde is als die van de ambternaar, dit maakt mij dus geen ambtenaar, maar enkel een contractuele werknemer met voordelen zoals de ambtenaar.

Mijn vraag is nu : wat zijn die extra 15 dagen die bovenop de 20 wettelijke vakantie dagen zijn? ook wettelijk ---> ik geloof van niet

ten tweede verneem ik graag welke eerst worden afgetrokken? de wettelijke of die andere? of heb ik de keuze welke ik eerst neem?

Op mijn verlof kaart is er evenwel geen onderscheid gemaakt tussen de wettelijke en de overige.

Verbeter me indien je van andere mening bent.

Ik veronderstel dat indien ik 20 dagen neem en ik dan verander van werk ( en daar slechts de 20 wettelijke krijg) ik voor de rest van het jaar niets meer zal krijgen, en verlof zonder wedde moet nemen indien de onderneming op zijn geheel op vakantie gaat.

In de veronderstelling dat ik alle 35 dagen neem en dan ontslag zou nemen ik zowieso geen vakantie krijg van mijn nieuwe werkgever. en verlof zonder wedde moet nemen indien de onderneming op zijn geheel op vakantie gaat.

Gebruiker21

#10 , 26 nov 2010 11:53

kb 28/6/1971 art. 2
Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.
Je ziet er dan toch niet van af? Je neemt die dagen mee naar je volgende werkgever!

Toen ik van werk veranderde heb ik vlak daarvoor eerst arbeidsduurverminderingsdagen kunnen opnemen, en een groot stuk van mijn wettelijk verlof kunnen overdragen. Ik was dus helemaal niet verplicht om eerst mijn jaarlijks verlof op te nemen. Daar kon ik dus ook daadwerkelijk kiezen welk soort verlof ik opnam. Ik denk dat een werknemer dit sowieso moeten kunnen kiezen. Stel dat je vakantie plant en een reis boekt, en je wergever komt vlak voor je vakantie zeggen: "jamaar, die dagen volgende week zijn arbeidsduurverminderingsdagen en die mag ik terug intrekken. Volgende week is veel te druk, dus ik trek uw verlof terug in. Neem ze maar op een andere dag!".

Met wettelijke verlofdagen kan je dit niet voorhebben. Vandaar dat het dus belangrijk kan zijn dat de werknemer ZELF kiest welk soort verlof hij neemt.

neogoa
Topic Starter

#11 , 01 dec 2010 13:29

ik denk dat het artikel waar jij naar verwijst enkel slaat op de huidige werkgever en niet op de nieuwe werkgever.

De nieuwe werkgever kan niet gebonden zijn door een overeenkomst wij hij geen deel van uitmaakte.

Uit uw redenering zou hij de dupe zijn van een heel voordelige vakantieregeling die niet opgenomen is bij de voorige werkgever.

Stel: zoon gaat werken bij papa--> krijgt 100 dagen vakantie toegekend.
neemt geen enkele vakantiedag op en verandert dan van werkgever. De nieuwe werkgever zou volgens u dan die dagen op hem moeten nemen.
dat denk ik niet...

mava105

#12 , 01 dec 2010 15:35

Verlof voor arbeidsduurvermindering kan je maar opnemen naar gelang de arbeid is verminderd: 1,5 dagen eind januari; 3 dagen eind februari; 4,5 dagen eind maart; enz...a rato van 1,5 dagen per maand gewerkt.
Je kan dus in januari niet al die dagen opnemen.

neogoa
Topic Starter

#13 , 01 dec 2010 16:50

Indien het dagen arbeidsduurvermindering zijn hoe kom je dit dan te weten?

Nergens in mijn arbeidscontract nog in mijn arbeidsreglement staat er iets over arbeidsduurvermindering.

Er staat enkel jaarlijkse vakantie is 35 dagen.

Daarboven krijg ik nog 10,5 dagen extra aangezien we 40 uur per week werken.

Franciscus

#14 , 02 dec 2010 23:28

zijn dat niet de feestdagen
vraag eens aan uw vakbond

neogoa
Topic Starter

#15 , 03 dec 2010 09:51

Nee de feestdagen zitten er zeker niet bij.

Feestdagen worden apart geregeld: ofwel de dag waarop ze vallen, ofwel indien ze in het weekend vallen worden ze gebruikt om de brug te maken.

Ik ben niet aangesloten bij een vakbond.

Terug naar “Andere”