kb 28/6/1971 art. 2
Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.
Je ziet er dan toch niet van af? Je neemt die dagen mee naar je volgende werkgever!
Toen ik van werk veranderde heb ik vlak daarvoor eerst arbeidsduurverminderingsdagen kunnen opnemen, en een groot stuk van mijn wettelijk verlof kunnen overdragen. Ik was dus helemaal niet verplicht om eerst mijn jaarlijks verlof op te nemen. Daar kon ik dus ook daadwerkelijk kiezen welk soort verlof ik opnam. Ik denk dat een werknemer dit sowieso moeten kunnen kiezen. Stel dat je vakantie plant en een reis boekt, en je wergever komt vlak voor je vakantie zeggen: "jamaar, die dagen volgende week zijn arbeidsduurverminderingsdagen en die mag ik terug intrekken. Volgende week is veel te druk, dus ik trek uw verlof terug in. Neem ze maar op een andere dag!".
Met wettelijke verlofdagen kan je dit niet voorhebben. Vandaar dat het dus belangrijk kan zijn dat de werknemer ZELF kiest welk soort verlof hij neemt.