zoals reeds gezegd zal dit vermeld staan in het arbeidsreglement of in een cao, niet vergeten dat je binnen de 6 weken een dag (betaalde)inhaalrust mag nemen voor elke gewerkte feestdag
Mijn vraag is nu echter of ik hier iets kan tegenin brengen en op welke dingen een werkgever zich moet baseren bij het invullen/toekennen van deze dagen?
toch niet altijd ik heb het recht voor die 2 dagen een werkloosheidstempel te krijgen ongeacht hoeveel werkaanbod er ook is . juridisch gezien zijn het gewone werkdagen maar menselijk is dit niet zo en eerlijk gezegd zou je minstens 1 van de 2 vrij moeten zijn , in deze zou een brief van de vakbond een oplossing kunnen zijnnogmaals: 24/12 en 31/12 zijn doodnormale werkdagen.
ik heb 35 jaar gewerkt en nooit was 24/12 of 31/12 een vrije dag. Wou ik die dag verlof hebben dan moest ik die dag verlof opnemen van mijn jaarlijkse verlofdagen. De officiele feestdagen zijn 25/12 en 1/1toch niet altijd ik heb het recht voor die 2 dagen een werkloosheidstempel te krijgen ongeacht hoeveel werkaanbod er ook is . juridisch gezien zijn het gewone werkdagen maar menselijk is dit niet zo en eerlijk gezegd zou je minstens 1 van de 2 vrij moeten zijn , in deze zou een brief van de vakbond een oplossing kunnen zijnnogmaals: 24/12 en 31/12 zijn doodnormale werkdagen.
wat bedoel je met dubbel betaald ?U moet enkel op 25/12 een feestdag opofferen om te gaan werken (Dubbel betaald).
in het kb van 18/4/1974 is er een heel hoodstuk aan gewijd voor het betalen van feestdagen niks over dubbel loon , in de feestdagenwet van 4/1/1974 staat daar ook niks in , enkel in art 29 arbeidswet 16/3/1971 is er een toeslag voorzien van 100% als het gaat om overwerk volgens de rechtspraak inzake art. 29 arbeidswet heeft men wel recht op 400% voor overwerk wanneer een feestdag aan 200% word betaald . er kan bepaald worden dat werken op een feestdag aan 200% moet worden betaald maar wettelijk gezien (bij mijn weten) is dit niet het gevalAls je op een officiele feestdag werkt worden die uren à 200% betaald. OF 100% extra betaald én een recuperatiedag.
Tenzij dit afhankelijk is van bedrijfssector, dat weet ik niet.
Ze moet énkel op 25/12 werken waarvoor ze 200% betaald wordt.
op basis van de rechtspraak indien het feestdagloon 200% bedraagdop welke manier zou je recht hebben op 400% loon?
om recht te hebben op 200% loon voor het werken op een feestdag moet je dit kunnen afleiden uit een rechtsbron aangezien er geen wettelijke basis is moet je het recht kunnen afleiden uit een cao , arbeidsreglement of arbeidsovereenkomst is dit niet het geval heb je geen recht op een verloning aan 200% op een feestdag wel een dubbelle verloning bij overurenwat verstaat U onder 200% ? ik versta daar onder: dubbel loon.
Art. 29 § 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen
100%+100% = 200% volgens mij. Dat was wat ik schreef.
onder overwerk versta ik: langer werken dan de voorziene 8 uren
als men op een feestdag dus 10 uur werkt is dat 8 uur à 200% en 2 uur à 400%