3 dagen werken feestdagen tov anderen maar 1...?

_Linneke_
Topic Starter

3 dagen werken feestdagen tov anderen maar 1...?

#1 , 25 nov 2010 22:17

Ik ben tewerkgesteld als zorgkundige in een privé-rusthuis. Doordat ik in deze sector werk is het dan ook normaal dat er ook gewerkt moet worden bij de feestdagen. Het is dan ook gekend dat we kerstmis werken oftewel met nieuwjaar. Ik heb hier geen problemen mee, maar toen ik vandaag mijn werkrooster onder ogen kreeg, moest ik toch even op mijn tanden bijten.
24 en 25 december sta ik op de lijst met de vroege, alsook op 31 december. Terwijl er verschillende collega's zijn die enkel de 1ste januari of enkel de 25ste moeten werken. Ik vind dit nogal oneerlijk tov mij.
Mijn vraag is nu echter of ik hier iets kan tegenin brengen en op welke dingen een werkgever zich moet baseren bij het invullen/toekennen van deze dagen?
Hij vermeld wel onder de lijst dat hij er zich bewust van is dat het geen ideale lijst is en dat we maar onderling moeten wisselen. Maar dan ook wel weer niet teveel...?!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neogoa

#2 , 26 nov 2010 08:37

kijk eens wat in uw arbeidsovereenkomst staat ivm het vaststellen van het uurrooster.

Kijk dan ook eens het arbeidsreglement dat voor iedereen geldt of dat er daar iets instaat over het uurrooster.

Indien je een ombudsdiest hebt in het rusthuis contacteerd deze eens. En ik veronderstel dat er wel ergens een ombudsdienst je verder zal kunnen helpen.

en anders vraag je het je baas heel vriendelijk het schema aan te passen.

Mariette

#3 , 26 nov 2010 09:06

Misschien telt het niet mee als men op 24/12 de vroege heeft: dan kan men wel nog 's avonds kerstfeest vieren. Degene die op 24/12 de late heeft kan dat dan niet.
In feite heeft U slechts één feestdag waarop U moet werken: 25/12.

Ik heb altijd geweten dat iedereen op 24/12 en 31/12 gewoon moest werken, ook in dagdienst. Als men dan de vroege heeft, is dat een normale werkdag.

Reclame

xena

#4 , 26 nov 2010 14:26

Mijn vraag is nu echter of ik hier iets kan tegenin brengen en op welke dingen een werkgever zich moet baseren bij het invullen/toekennen van deze dagen?
zoals reeds gezegd zal dit vermeld staan in het arbeidsreglement of in een cao, niet vergeten dat je binnen de 6 weken een dag (betaalde)inhaalrust mag nemen voor elke gewerkte feestdag

feestdagenwet 4/1/1974
Art. 10. De werknemer mag tijdens een feestdag tewerkgesteld worden wanneer zondagsarbeid door of krachtens de arbeidswet van 16 maart 1971 is toegestaan.
De Koning bepaalt de duur of de frequentie van de toegelaten tewerkstelling tijdens de feestdagen wanneer de zondagsarbeid enkel tijdens een bepaalde periode van het jaar of volgens een beperkte frequentie is toegestaan.
Art. 14. § 1. De werknemer heeft recht op loon voor elke feestdag of vervangingsdag, tijdens welke hij niet werd tewerkgesteld, evenals voor elke inhaalrustdag.

Mariette

#5 , 26 nov 2010 19:47

nogmaals: 24/12 en 31/12 zijn doodnormale werkdagen.

xena

#6 , 26 nov 2010 21:24

toch niet altijd ik heb het recht voor die 2 dagen een werkloosheidstempel te krijgen ongeacht hoeveel werkaanbod er ook is . juridisch gezien zijn het gewone werkdagen maar menselijk is dit niet zo en eerlijk gezegd zou je minstens 1 van de 2 vrij moeten zijn , in deze zou een brief van de vakbond een oplossing kunnen zijn

Mariette

#7 , 26 nov 2010 21:57

toch niet altijd ik heb het recht voor die 2 dagen een werkloosheidstempel te krijgen ongeacht hoeveel werkaanbod er ook is . juridisch gezien zijn het gewone werkdagen maar menselijk is dit niet zo en eerlijk gezegd zou je minstens 1 van de 2 vrij moeten zijn , in deze zou een brief van de vakbond een oplossing kunnen zijn
ik heb 35 jaar gewerkt en nooit was 24/12 of 31/12 een vrije dag. Wou ik die dag verlof hebben dan moest ik die dag verlof opnemen van mijn jaarlijkse verlofdagen. De officiele feestdagen zijn 25/12 en 1/1
Zal ik nu klacht indienen tegen mijn werkgever wegens... wat?

U werkt normaal op 24/12 (de vroege, het kon ook de late geweest zijn, U kan dus gerust het kerstavondfeest vieren)
U werkt normaal op 31/12 (ook de vroege, U kan wéér het oudejaarsfeest vieren)-

U moet enkel op 25/12 een feestdag opofferen om te gaan werken (Dubbel betaald).

Waarom eist U dat u "menselijkerwijze" ofwel op 24/12 (de vroege) ofwel op 31/12 (de vroege) VRIJ moet zijn? Dit zijn géén officiele feestdagen.

xena

#8 , 26 nov 2010 22:07

U moet enkel op 25/12 een feestdag opofferen om te gaan werken (Dubbel betaald).
wat bedoel je met dubbel betaald ?

Mariette

#9 , 26 nov 2010 22:25

Als je op een officiele feestdag werkt worden die uren à 200% betaald. OF 100% extra betaald én een recuperatiedag.

Tenzij dit afhankelijk is van bedrijfssector, dat weet ik niet.

Even samengevat:

TS krijgt de kans om zowel op werkdag 24/12 als werkdag 31/12 met de vroege te beginnen, zodat ze zowel kerstavond als nieuwjaarsavond in gezelschap kan doorbrengen.
Ze moet énkel op 25/12 werken waarvoor ze 200% betaald wordt.

Kerstavond is nu niet bepaald dé uitgangsavond (itt nieuwjaar), dus ook dàt voordeel krijgt ze.

En nog is het niet goed?

xena

#10 , 27 nov 2010 00:06

Als je op een officiele feestdag werkt worden die uren à 200% betaald. OF 100% extra betaald én een recuperatiedag.
Tenzij dit afhankelijk is van bedrijfssector, dat weet ik niet.
Ze moet énkel op 25/12 werken waarvoor ze 200% betaald wordt.
in het kb van 18/4/1974 is er een heel hoodstuk aan gewijd voor het betalen van feestdagen niks over dubbel loon , in de feestdagenwet van 4/1/1974 staat daar ook niks in , enkel in art 29 arbeidswet 16/3/1971 is er een toeslag voorzien van 100% als het gaat om overwerk volgens de rechtspraak inzake art. 29 arbeidswet heeft men wel recht op 400% voor overwerk wanneer een feestdag aan 200% word betaald . er kan bepaald worden dat werken op een feestdag aan 200% moet worden betaald maar wettelijk gezien (bij mijn weten) is dit niet het geval
arbeidswet
Art. 29 § 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen.

Mariette

#11 , 27 nov 2010 09:53

wat verstaat U onder 200% ? ik versta daar onder: dubbel loon.

Art. 29 § 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen

100%+100% = 200% volgens mij. Dat was wat ik schreef.

onder overwerk versta ik: langer werken dan de voorziene 8 uren
als men op een feestdag dus 10 uur werkt is dat 8 uur à 200% en 2 uur à 400%

JPV

#12 , 27 nov 2010 18:58

op welke manier zou je recht hebben op 400% loon?

xena

#13 , 27 nov 2010 19:13

op basis van de rechtspraak indien het feestdagloon 200% bedraagd

arbeidshof gent 19/6/1995 roln 93272

Luidens art. 29, alinéa 1 - Arbeidswet wordt overwerk betaald tegen een bedrag dat ten minste 50% hoger is dan het gewone loon, en bedraagt deze vermeerdering 100% voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen.
Volgens de voorbereidende werken van de wet van 15.07.1964 betreffende de arbeidsduur is het gewone loon het gemiddelde loon dat betaald is ... voor de dag ..., in de loop waarvoor overuren gepresteerd worden, die recht geven op overloon.
Deze tekst maakt geen onderscheid naar gelang dit gewone loon (deels) verplichtend of vrijwillig werd betaald.
Vermits de werkgever voor dit gewone loon (vrijwillig) reeds 200% betaalde, moeten de 2 overuren aan 400% betaald worden. In dit verband dient verwezen naar de arresten van Cassatie (20.o4.77 - J.T.T. 1977, 180 en 03.04.78 - J.T.T. 1978, 173) volgens dewelke extra voordelen toegekend aan de werknemers naar aanleiding van de arbeid verricht ter uitvoering van een arbeidsovereenkomst, loon zijn, en de werkgever anderzijds, niet gehouden is in de toekomst dit extra voordeel te betalen zolang als er geen gebruik is bewezen, hetwelk ter zake niet bewezen is.

xena

#14 , 27 nov 2010 19:22

wat verstaat U onder 200% ? ik versta daar onder: dubbel loon.

Art. 29 § 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen

100%+100% = 200% volgens mij. Dat was wat ik schreef.

onder overwerk versta ik: langer werken dan de voorziene 8 uren
als men op een feestdag dus 10 uur werkt is dat 8 uur à 200% en 2 uur à 400%
om recht te hebben op 200% loon voor het werken op een feestdag moet je dit kunnen afleiden uit een rechtsbron aangezien er geen wettelijke basis is moet je het recht kunnen afleiden uit een cao , arbeidsreglement of arbeidsovereenkomst is dit niet het geval heb je geen recht op een verloning aan 200% op een feestdag wel een dubbelle verloning bij overuren

JPV

#15 , 27 nov 2010 22:15

op basis van de rechtspraak indien het feestdagloon 200% bedraagd
dan moet dit natuurlijk wel zo zijn en in het voorbeeld van mariette is dat niet noodzakelijk zo (zij maakt dit ervan)

Terug naar “Andere”