Fietsvergoeding op een niet officieel adres

fietser
Topic Starter

Fietsvergoeding op een niet officieel adres

#1 , 06 jan 2011 12:00

Hallo

Momenteel woon ik nog bij mijn ouders.
Ik wil graag ergens aanders wonen, maar kan mijn officieel adres daar niet zetten. (met meerderen samenwonen)
Is er dan een mogelijkheid om toch van op die plaats een fietsvergoeding te krijgen?
Nu woon ik op 5km van mijn werk, als ik daar ga wonen wordt het 25km, waarvoor ik mij dan een velomobiel (5000€) zou aanschaffen.
Dit kan dan enkel met fietsvergoeding (0.2€/km) zodat ik deze op enkele jaren terugverdient heb.

Iemand enig idee?
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2011 12:47

Ik wil graag ergens aanders wonen, maar kan mijn officieel adres daar niet zetten.
U wenst te frauderen maar weet niet goed hoe U dat moet doen?
Uw domicilie dient Uw effectieve woonplaats te zijn. Het kotadres van een student is nog een geval apart, maar die krijgen bij mijn weten ook geen fietsvergoeding.

fietser
Topic Starter

#3 , 06 jan 2011 16:24

Ik zou er graag met verschillende mensen samenwonen, ik wens niet te frauderen.
De vraag is gewoon, kan je een fietvergoeding krijgen vanaf je niet officiele woonplaats?
Deze afstand zou ik dan ook echt elke dag afleggen.
Ik vond nergens op internet wat de juiste omschrijving is van woonplaats,
wat volgens mij op veel manieren kan geinterpreteerd worden.

Al bedankt voor het antwoord.

Reclame

Vandebos

#4 , 06 jan 2011 23:27

en waarom zou je daar niet je officiële adres kunnen plaatsen?

xena

#5 , 07 jan 2011 05:11

Ik zou er graag met verschillende mensen samenwonen, ik wens niet te frauderen.
De vraag is gewoon, kan je een fietvergoeding krijgen vanaf je niet officiele woonplaats?
ga je spoken ? je weet toch dat als je gepakt word als spookinwoner dat dit strafbaar is .

maar stel dat de werkgever hierin gaat toestemmen gaan ze daar op de fiscus niet mee lachen een belastingsvrije fietsvergoeding van 5x de officiele afstand , wat denk je hier zelf van ? en mee een schijnadres als verklaring ziet er ni al te best uit

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jan 2011 10:32

op weg van en naar werk dat is van uw werk naar uw officieel adres.

fietser
Topic Starter

#7 , 10 jan 2011 11:48

Ok bedankt voor de antwoorden.
Vooral Franciscus voor het kort en duidelijke antwoord, hiermee weet ik iets.

xena

#8 , 10 jan 2011 19:04

Ok bedankt voor de antwoorden.
Vooral Franciscus voor het kort en duidelijke antwoord, hiermee weet ik iets.
nochthans is mogelijk vanaf je verblijfplaats ipv je officiele adres bvb een persoon die in de ardennen woont en aan de kust werkt en daar een tweede verblijf heeft

maar met een aankoop van een voertuig van 5000euro kan je best eens fiscaal narekenen of je dit niet beter kan inbrengen op je belastingsaangifte ipv het forfaitaire

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 11 jan 2011 09:02

klopt: je kan perfect 2 adressen hebben ivm kilometerverplaatsingen bij de fiscus. Zo verbleef ik officieel in Gent, maar zat ik in de praktijk meestal in Ieper (bij vriendin). Was geen probleem voor de fiscus (officieel brief van ontvangen), zolang ik het kon bewijzen. Dat laatste is natuurlijk moeilijker. In mijn geval hield ik alles minutieus bij, nog geen controle van fiscus gehad, maar ik vermoed het wel genoeg te kunnen aantonen.

Terug naar “Andere”