Wettelijke reactietijd werkgever voor toekennen vakantie

denn1svc
Topic Starter

Wettelijke reactietijd werkgever voor toekennen vakantie

#1 , 16 jan 2011 02:43

Sedert 2 weken geleden heb ik schriftelijk aanvraag gedaan voor 6 werkdagen vakantie op te nemen (vanaf 4 feb). Hierop heb ik echter tot op heden geen antwoord op verkregen.

In ons arbeidsreglement staat enkel vermeld dat men verlof 2 weken op voorhand dient aan te vragen. Ik zit in PC 218.

Aangezien ik maar geen reactie loskrijg bij mijn overste (ik wil dit enkel schriftelijk doen omdat ik in mijn opzegperiode zit en dus risico's wil vermijden), vraag ik me af hoe het nu zit met mijn vakantie?

Ik heb een wetsartikel gevonden betreffende de reactietijd van de werkgever, maar dit is uit de Nederlandse wet. Is dit voor de Belgische wet hetzelfde? Ik quote hieronder het artikel:

"Artikel 638 lid 2 van het burgerlijk wetboek 7
Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer."

Hierin staat dus dat indien de werkgever geen reactie geeft na een termijn van 2 weken, de vakantie stilzwijgend goedgekeurd werd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 16 jan 2011 03:35

IK zou het niet onmiddellijk weten, maar wat ik niet begrijp is waarom en voor welk soort risico's je schrik kan hebben als je in je opzegperiode zit. Wat kan je dan nog overkomen vraag ik me af ? Dat je ontslagen word ? Anderzijds vergelijk je Belgisch recht met Nederlands. Dat is appels met peren vergelijken. En die eerste zijn zo rot als wat. Ten laatste zit je met het probleem dat je je aanvraag misschien niet kan bewijzen. Schriftelijk heb je het wel gedaan. Maar als hij nu zegt dat hij nooit een schrijven heeft ontvangen ? Dan sta je terug bij af.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

denn1svc
Topic Starter

#3 , 16 jan 2011 11:33

Wel met risico bedoel ik dat ik mijn vakantie neem terwijl er nooit een toekenning voor is geweest. Dan ben ik onwettig afwezig en kunnen ze mij alsnog ontslaan voor dringende reden, waarbij ik dus nog heel wat loon en vakantiegeld zou mislopen.

En ik heb tot 2x toe aanvraag gedaan, waarbij ze zelfs 1x hebben geantwoord. Dit was in een mail met een opdracht waar ik mee bezig was en ze feedback gaven op die opdracht maar niet op mijn vakantieaanvraag, dus ze hebben het sowieso ontvangen en gelezen.

Reclame

JohnD

#4 , 16 jan 2011 12:10

Wel met risico bedoel ik dat ik mijn vakantie neem terwijl er nooit een toekenning voor is geweest. Dan ben ik onwettig afwezig en kunnen ze mij alsnog ontslaan voor dringende reden, waarbij ik dus nog heel wat loon en vakantiegeld zou mislopen.
Maar dat je mogelijk wel binnen het jaar terug rekupereert met winst, en zonder een bal xtra kosten als je gesyndiceert bent.
En ik heb tot 2x toe aanvraag gedaan, waarbij ze zelfs 1x hebben geantwoord. Dit was in een mail met een opdracht waar ik mee bezig was en ze feedback gaven op die opdracht maar niet op mijn vakantieaanvraag, dus ze hebben het sowieso ontvangen en gelezen.
E-mail is bewijs (wel als je antwoord, een E-mail met bericht van ontvangst sturen). Maar als ze antwoorden op je vraag of je verlof mag nemen, ben ik wel nieuwsgierig wat (?) ze antwoorden ? Toch niet "wij hebben uw aanvraag ontvangen en gaan deze even onderzoeken" ? Kan dus ook niet natuurlijk. maar wacht even ... heb jij nu je aanvraag gedaan in een E-mail waar je naast andere zaken betreffende de opdracht, ook nog even die aanvraag voor verlof doet ? Kemel van belang, want je weet niet of ze je E-mail volledig gelezen hebben en anderzijds komt die aanvraag terecht bij een dienst die niets te doen heeft met je verlof. Het is dus enkel op het ontbreken van reply op de afzonderlijke E-mail dat je kan bouwen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

denn1svc
Topic Starter

#5 , 16 jan 2011 12:47

Kan je jezelf even nader verklaren betreffende die recuperatie na ontslag bij dringende reden?

Ze hebben dus geantwoord op die email over die opdracht, maar niets vermeld over mijn verlof. Bovendien is die baas dezelfde die over vakantie beslist (kleinschalige firma).

En ze hebben het sowieos gelezen want had het in een PS gestuurd in vet en in rood, zodat het zeker opviel. :-)

Maar mijn vraag blijft nu nog hetzelfde: bestaat er een wettelijke reactietijd van de werkgever voor verlof zoals in Nederland?

1) ze hebben mijn aanvraag 2x schriftelijk ontvangen
2) ze reageren hier niet op (kinderachtig gedoe)

JohnD

#6 , 16 jan 2011 13:47

Kan je jezelf even nader verklaren betreffende die recuperatie na ontslag bij dringende reden?
Een ontslag om dringende redenen moet aan zeer strikte regels beantwoorden om als zodanig door een arbeidsrechtbank te worden aanvaard (ref. het geval met de pesterijen). Ik heb daar in een ander onderwerp ook over gepost. Je zou het even zelf moeten opzoeken zoeken onder mijn posts. Met recuperatie bedoel ik dat je het geld waarop je recht hebt zal krijgen na een eventueel vonnis waarbij geoordeeld word dat je ontslag om dringende redenen niet voldoet.
Toch is het niet 100% correct om zo'n aanvraag tussen iets anders te plaatsen. Ik geef een persoonlijke mening weer en ga hier niet zeggen dat het wettellijk verboden is.
Maar mijn vraag blijft nu nog hetzelfde: bestaat er een wettelijke reactietijd van de werkgever voor verlof zoals in Nederland?
1) ze hebben mijn aanvraag 2x schriftelijk ontvangen
2) ze reageren hier niet op (kinderachtig gedoe)
Ik kan het onmiddellijk weten, maar het is WE en ik zou het moeten vragen aan mijn vakbond of aan TA. Probleem is dat ik het niet graag doe omdat ik die mensen al zoveel x persoonlijk lastig gevallen heb de laatste tijd, en vooral de laatste week, dat ik er beschaamd over ben.

Een collega die bij DeLijn werkt beweert bij hoog en bij laag dat de werkgever mag weigeren om bij een ontslag dat je gekregen hebt, dit verlof te weigeren. Neem je het dan toch bestaat er een gevaar dat het als werkweigering beschouwd word met alle gevolgen vandien nl. ditmaal gewettigd onmiddellijk ontslag.

Zit je nu dus in je eigen opzegperiode of die van je werkgever ? Ik zou je ook willen doen opmerken dat je aan je werkgever kan vragen of hij akkoord (schriftelijk !) is dat je je 2 halve dagen per week waarop je recht hebt om naar ander werk te zoeken zou samenvoegen. Is wel gemakkelijker voor hem.

denn1svc
Topic Starter

#7 , 16 jan 2011 15:55

ik zit in de opzegperiode gegeven door mijn werkgever, maw hij heeft me ontslagen met opzegtermijn van 3 maanden.

Heb het ook doorgestuurd naar mijn vakbond hoor, maar wou alvast meer informatie hier op dit forum verkrijgen, aangezien het weekend is en ik een antwoord vd vakbond ten vroegste morgen zal krijgen.

Ik zal de juridische oplossing wel te horen krijgen van mijn vakbond, hopelijk is er ook zo'n regel net als in Nederland, dan hoef ik dit verder niet te blijven vragen aan mijn werkgever :-)

JohnD

#8 , 16 jan 2011 16:49

ik zit in de opzegperiode gegeven door mijn werkgever, maw hij heeft me ontslagen met opzegtermijn van 3 maanden.

Heb het ook doorgestuurd naar mijn vakbond hoor, maar wou alvast meer informatie hier op dit forum verkrijgen, aangezien het weekend is en ik een antwoord vd vakbond ten vroegste morgen zal krijgen.

Ik zal de juridische oplossing wel te horen krijgen van mijn vakbond, hopelijk is er ook zo'n regel net als in Nederland, dan hoef ik dit verder niet te blijven vragen aan mijn werkgever :-)
Wel dan zou je normaal bij je vakbond te horen krijgen wat ik in mijn laatste post geplaatst heb.

xena

#9 , 16 jan 2011 20:24

Wel met risico bedoel ik dat ik mijn vakantie neem terwijl er nooit een toekenning voor is geweest. Dan ben ik onwettig afwezig en kunnen ze mij alsnog ontslaan voor dringende reden,
ja , u kan niet eenzijdig beslissen wanneer u verlof neemt

kb 30/3/1967
Art. 63. De paritaire comités kunnen beslissingen treffen omtrent de datum van de vakantie en de eventuele verdeling ervan. De Minister van Sociale Voorzorg moet ten laatste op 31 december van het jaar dat datgene voorafgaat waarin de vakantie moet worden genomen, over deze beslissingen worden ingelicht.
Indien het paritair comité zijn beslissing op genoemde datum niet heeft meegedeeld, mag de ondernemingsraad omtrent ditzelfde object beslissingen treffen. Bij ontstentenis van ondernemingsraad of indien de ondernemingsraad geen beslissing heeft getroffen mogen de regelingen op het vlak van de onderneming getroffen worden tussen de werkgever eendeels en de syndicale afvaardiging anderdeels of bij ontstentenis van deze laatste, de werknemers. Indien op deze verschillende vlakken geen beslissing wordt genomen, worden de regelingen getroffen bij individueel akkoord tussen de werkgever en de werknemer.

Art. 70. Indien geen overeenkomst wordt bereikt omtrent de datum van de vakantie en de verdeling ervan, wordt het geschil beslecht door de arbeidsrechtbanken.

Veebee

#10 , 17 jan 2011 08:28

En ja kan niet gewoon bellen of rechtstreeks face to face praten met je werkgever?

denn1svc
Topic Starter

#11 , 17 jan 2011 09:48

En ja kan niet gewoon bellen of rechtstreeks face to face praten met je werkgever?
Dit wil ik niet riskeren want ze proberen elke mogelijkheid te benutten om mij buiten te shotten voor dringende reden. Daarom wil ik de toelating van mijn vakantie zwart op wit zien. Wil het risico niet lopen om een ontslag voor dringende reden op te lopen wegens ongewettigd afwezig/werkweigering :-)

JohnD

#12 , 17 jan 2011 09:53

Ha ! Ha ! Is het "dat" soort werkgever ? Die laat ik altijd wel een poepje ruiken. Heb nog nooit een zaak tegen een WG verloren. En er zijn er nochtans een aantal de revue gepasseerd .... Altijd een interessante en leerrijke krachtmeting gevonden. Ik herinner mij nog altijd hoe de advocaat van die ex-werkgever tevergeefs (na een jaar over en weer gelul met conclusies en zo die de stom waren om los te lopen) trachtte een gesprek met mij aan te knopen in de rechtszaal. Arm mens, ze deed tenslotte maar haar job.
Laatst gewijzigd door JohnD op 17 jan 2011 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

denn1svc
Topic Starter

#13 , 17 jan 2011 10:03

Ha ! Ha ! Is het "dat" soort werkgever ? Die laat ik altijd wel een poepje ruiken. Heb nog nooit een zaak tegen een WG verloren.
haha oke :)

Anyway, zonet antwoord ontvangen van de juridische dienst van mijn vakbond:
Voor het vastleggen van de vakantieperiode is het akkoord van de werkgever noodzakelijk. De werknemer mag nooit eenzijdig de datum van de vakantie opleggen.

U kunt de werkgever hierover best opnieuw aanspreken, of beter nog aanschrijven om zo tot een duidelijk akkoord te komen.

De Belgische wetgeving legt geen antwoordtermijn aan de werkgever op.

JohnD

#14 , 17 jan 2011 10:33

De enige kans nu om je geschil met een pakweg 80% kans te winnen voor een AR later en indien je dus je verlof toch zou nemen en je krijgt een OS wegens dringende reden is: een 3 tot 4-tal AS op te sturen met in de 2 laatste een duidelijke verwijzing dat als je geen antwoord krijgt binnen de x dagen je dit als een stilzwijgend akkoord zal beschouwen. Het blijft echter een risiko. Persoonlijk zou ik die WG op zo'n danige en geraffineerde wijze pesten dat hij er horendul van word. Puntjes op de i zetten bij wijze van spreken. Moet toch kunnen ? Hij rekent er hier blijkbaar duidelijk op dat je je verlof toch neemt en hij je een ontslag wegens dringende redenen kan geven : nl. werkweigering/ongewettigde afwezigheid. Kan je zeggen wat voor soort job het is ?

denn1svc
Topic Starter

#15 , 17 jan 2011 10:55

ik versta alle afkortingen behalve AS :-)

De job betreft grafisch ontwerper. Niet echt van belang, ze doen hier gewoon kinderachtig. Ze zeggen zelfs geen woord tegen mij, we hebben zelfs nog niet gesproken over mijn ontslag sinds ik die ontslagbrief heb ontvangen tijdens ons collectief verlof tussen kerst en nieuwjaar :-)

Ik heb ondertussen aan mijn vakbond gevraagd of er specifieke wettelijk vastgelegde redenen zijn die mogelijkheid geven aan de WG om vakantie te weigeren. Ik denk het niet, maar wil dus zeker zijn.

Terug naar “Andere”