Verlofdagen contractueel

pinktinkle
Topic Starter

Verlofdagen contractueel

#1 , 18 jan 2011 19:29

Ik ben vorig jaar afgestudeerd en in juni beginnen werken bij een lokale overheid waar men jaarlijks 35 dagen verlof krijgt.
Ik ging er altijd van uit dat ik in 2010 geen recht op vakantiedagen had, omdat ik in 2009 geen verlofrechten heb opgebouwd.
Aangezien ik 6/12 maanden gewerkt heb in 2010, zal ik in 2011 6/12 van 35 dagen krijgen dacht ik.

Nu hoorde ik onlangs dat ik recht heb op 35 dagen (waarvan 10 jeugdvakantie):
- Er is een verschil tussen wettelijke en bijkomende vakantiedagen. Dit zijn dus 20 wettelijke en 15 bijkomende verlofdagen.
- Ik zou recht hebben op de helft van de wettelijke omdat ik de helft van vorig jaar heb gewerkt, dus 10.
- Deze zou ik dan tot 20 dagen kunnen aanvullen met jeugdvakantie.
- Daarnaast zijn er ook nog die 15 bijkomende verlofdagen, die ik in het huidige prestatiejaar zou moeten krijgen (en in 2010 dus ook al de helft van 15 dagen zou moeten gehad hebben).

Ik weet het allemaal niet meer en dus hoop ik dat jullie juridische knobbels mij verder kunnen helpen :)
Klopt deze informatie nu of heeft mijn informant zich vergist met een statutair aangestelde werknemer ofzo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 jan 2011 10:46

“Art.35.§ 1. De wettelijke vakantieduur van een werknemer wordt als volgt bepaald... (zie zelf de tabel in die bepaling)...
Het totaal aantal normale werkelijke arbeidsdagen en gelijkgestelde dagen, bedoeld in artikel 36, wordt bepaald door de som van de dagen in elke tewerkstellingssituatie tijdens het vakantiedienstjaar, en omgezet in het standaardarbeidsstelsel van vijf dagen per week, vermenigvuldigd met de tewerkstellingsbreuk van de werknemer, volgens volgende formule : A x 5/R x Q/S
*A : totaal aantal dagen omschreven in artikel 36 voor de in overweging genomen tewerkstellingssituatie;
*R : gemiddeld aantal dagen per week waarin de werknemer geacht wordt te werken op basis van zijn contract;
*Q : gemiddeld aantal uren per week waarin de werknemer geacht wordt te werken op basis van zijn contract;
*S : gemiddeld aantal uren per week waarin de voltijdse maatman van de werknemer geacht wordt te werken...”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

Vraag zo nodig hierbij hulp van uw vakbond of die van uw collega’s.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 jan 2011 11:04

ivm die 20 wettelijke dagen: klopt.

ivm die 15 extra dagen: hangt af van de plaatselijke reglementering (afhankelijk van je tewerkstelling en alle statuten en reglementen)

Reclame

xena

#4 , 21 jan 2011 13:53

en valt deze wel onder het toepassingsgebied van dit kb ?
kb 30/3/1967
art 1 Artikel 1. § 1. Onder voorbehoud van de uitzonderingen der §§ 2 en 3 zijn de bepalingen van dit besluit van toepassing op al de personen die onderworpen zijn aan (de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971,
wet 28/6/1971
Zij zijn evenwel niet toepasselijk op :
art1 1° de handarbeiders die onttrokken zijn aan de regeling voor de jaarlijkse vakantie van de werknemers krachtens de bepalingen van het artikel 2, § 1, 2° en 4°, van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders;
de categorieën van personen die met een andere wettelijke jaarlijkse vakantieregeling begunstigd zijn.

bvb bij de vlaamse overheid heeft men recht op 35 dagen op basis van het lopend jaar en niet op basis van het vakantiedienstjaar mogelijk heeft hij nog recht op zijn niet opgenomen verlofdagen aangezien het mogelijk is om verlofdagen over te dragen bij sommige overheden

http://www2.vlaanderen.be/arbeidsvoorwa ... rloven.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaarlijkse vakantie
Alle personeelsleden hebben jaarlijks recht op 35 werkdagen vakantie, op basis van de prestaties van het lopende jaar. Elk jaar kunnen maximum 11 werkdagen worden opgespaard en opgenomen in een volgend kalenderjaar.

neogoa

#5 , 21 jan 2011 14:46

Ik had nog een bijkomend vraagje.

Stel de persoon in kwestie werkt al 2 jaar en krijgt dus opnieuw 35 dagen vakantie op het begin van het jaar.

Hij neemt deze allemaal op in het begin van het jaar (stel januari en februari) en verandert dan naar de privé sector. Hoeveel dagen heeft hij dan nog recht op? Wat met verplichte sluiting van het bedrijf tijdens kerst bv, is dit dan verlof zonder wedde? Of krijgt men dan 20 wettelijke dagen vakantie want die 35 zijn een afwijking van die wettelijke jaarlijkse vakantie?

2. Stel hij gebruikt er 25 van de 35 dagen en verandert dan naar de privé sector hoeveel dagen vakantie heeft hij dan nog? Geen of 10?

Terug naar “Andere”