invaliditeit statuaire ambtenaar.

lize
Topic Starter

invaliditeit statuaire ambtenaar.

#1 , 24 jan 2011 22:17

Hallo, Ik ben ambtenaar in een lokaal bestuur (statutair). Om medische redenen kan ik niet meer full time werken. Onlangs verkreeg ik een officieel attest van invaliditeit van 66 %. Volgens mijn behandelende arts kon ik hiermee part time werken en de rest genieten van een invaliditeitsuitkering. Dit leek mij een goed idee, maar volgens de info die ik verkregen heb, is dit niet mogelijk voor statutairen in een lokaal bestuur. Daar geldt de regel: Of werken OF volledig op pensioen gaan. Maar voor mij (15 dienstjaren) betekent dit een pensioen van ong. 500 Euro per maand. Hiermee kom ik echter niet toe voor mijn medische onkosten...
Is het waar dat een vastbenoemde in een lokaal bestuur geen invaliditeitsuitkering kan genieten? en welke weg (en) kan ik nog bewandelen? Ik wil echt nog wel enkele dagen per week werken. Dit is zowel financieel als emotioneel belangrijk voor me...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 jan 2011 10:43

“Art.86.§1.Rechthebbenden op...(uitkeringen)...wegens arbeidsongeschiktheid,onder de voorwaarden die ze bepaalt,zijn,als gerechtigden:1°.a)de werknemers die vallen onder de verplichte uitkeringsverzekering,krachtens de wet van 27 juni 1969...”(14 juli 1994 Wet geneeskundige verzorging en uitkeringen)

“Art.1.§1.Deze wet vind toepassing op de werknemers en de werkgevers die door een arbeidsovereenkomst zijn verbonden...”(27 juni 1969 R.S.Z-Wet).

Statutairen vallen dus niet onder toepassing van deze wet.

Elk lokaal bestuur kan een eigen statuut hebben. Raadpleeg dus zorgvuldig het uwe.

Vergelijk met art.110 Statuut Rijkspersoneel dat richtinggevend is voor de andere statuten
(http://www.fedweb.belgium.be/nl/binarie ... 0-9641.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lize
Topic Starter

#3 , 31 jan 2011 20:02

Beste, Alvast heel erg bedankt voor je reactie. Het is mij echter nog steeds niet duidelijk of een lokale ambtenaar toch part time kan werken en part time in dispo kan. In ons eigen statuut is hierover ook niets geschreven. Er is enkel sprake van een volledige disponibiliteit, maar elke bediende/arbeider kan toch part time werken en het overige gedeelte invaliditeit genieten? Volgens de behandelende artsen zou ik dit ook moeten doen. Vind hierover echter geen info.

Reclame

Terug naar “Andere”