Zelfstandige in bijberoep ... mag niet volgens contract

martinos
Topic Starter

Zelfstandige in bijberoep ... mag niet volgens contract

#1 , 26 jan 2011 20:09

Ik ben gestart als zelfstandige in bijberoep.
Op mijn contract van mijn hoofdberoep staat echter geschreven dat ik geen activiteiten voor mezelf of voor derden mag uitvoeren.
Mijn boekhouder bevestigt me echter dat mijn werkgever me die beperking niet mag/kan opleggen.

De vraag is dus. Kan mijn werkgever er iets op tegen hebben dat ik een zelfstandig bijberoep heb?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 26 jan 2011 20:27

In veel beroepen is dit verboden. Ook overheden leggen beperkingen op van dien aard voor hun eigen werknemers.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

martinos
Topic Starter

#3 , 26 jan 2011 20:29

Hoe weet ik of het bij mij effectief verboden is?

Reclame

EvilFreD

#4 , 26 jan 2011 20:31

Aangezien het in je contract staat is het effectief verboden, tenzij schriftelijke toestemming.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

EvilFreD

#5 , 26 jan 2011 20:33

Maar als er letterlijk dit staat
...dat ik geen activiteiten voor mezelf of voor derden mag uitvoeren.
dan is dat wel erg vaag.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

bartvdv

#6 , 26 jan 2011 20:37

Bedoelen ze daar dan niet mee binnen dezelfde sector of bedrijvigheid - je baas geen concurrentie kunnen aandoen. Als ik in bijberoep enveloppen wil dichtkleven dan kan daar moeilijk bezwaar tegen gemaakt worden.

roharro

#7 , 26 jan 2011 20:42

Tijdens mijn loopbaan was het me totaal verboden een nevenactiviteit uit te oefenen.
Er werden zelfs bepaalde beperkingen gesteld op het vlak van de beroepsactiviteiten van mijn echtgenote.
En ik werkte NIET in de private sector.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

martinos
Topic Starter

#8 , 26 jan 2011 20:45

Kunnen ze zomaar die beperking opleggen?
Zijn daar geen richtlijnen rond?

JPV

#9 , 27 jan 2011 13:07

zo'n beperkingen zijn enkel geldig indien ze redelijk zijn. Een algemene beperking is NIET geldig, tenzij in uitzonderlijke gevallen (bvb de voorzitter van unizo zou men dit kunnen vragen, gezien zijn neutraliteit die gewenst kan zijn).

Redelijkheid = bvb in dezelfde sector.

(voor openbare diensten kan een andere regeling zijn, ik spreek hier enkel over de privé-sector)

Terug naar “Andere”