Pagina 1 van 1

uurrooster wijzigen

Geplaatst: 04 feb 2011 17:36
door tommy2
Beste,

Al 13 jaar werk ik als bediende in een KMO in paritair comité 218.
Werkweek = 38 uur over 5 dagen, dus elke dag 7.6 uur.

Dit jaar heb ik gevraagd om 39 uur te werken en zo 6 recupdagen te maken. Dus 4 dagen van 8 uur en 1 dag van 7 uur.
De werkgever was akkoord maar na consultatie bij sociaal secretariaat beweert de werkgever dat dit pas in het begin van elk kwartaal ingevoerd kan worden, met een hoop administratie en kosten elk kwartaal en bezoek sociale inspectie.

Klopt dit?
Dit is toch een minieme wijziging in uurrooster?

groetjes,
Tommy

Re: uurrooster wijzigen

Geplaatst: 05 feb 2011 13:23
door toon60
Hallo, ik ben in een enigszins vergelijkbare situatie : Naar aanleidiing van het faillisement van het vorige bedrijf is onze afdeling overgenomen door een ander.
In het oude bedrijf (met een 38-urenstelsel) werd 39 uren per week gepresteerd en bleef er dus 1 uur per week omgezet in verlofdagen, wat ongeveer 6 dagen extra verlof per jaar opleverde.
In het nieuwe bedrijf (ook met een 38 urenstelsel) is de regeling als volgt : Je werkt 40 uren per week, verminderd met een kwartier pauze per dag, in de voormiddag aangerekend. Daardoor blijft er per week nog een teveel aan 45 minuten oftewel 9 minuten per dag, waarvoor er dan later verlof kan opgenomen worden. Bij een arbeidsduur van 220 werkdagen, heb je dus iets meer dan 4 dagen verlof.
Ik stel me de vraag of de werkgever je zomaar kan verplichten om een kwartier per dag verlof te nemen, wat in tegenstelling bijna 7 dagen extra verlof kan opleveren. Of mag ik de werkgever vragen om die 5 x 15 minuten op te sparen tot het einde van de week en dan 75 minuten eerder aan het weekend beginnen?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Re: uurrooster wijzigen

Geplaatst: 05 feb 2011 16:41
door xena
.

Re: uurrooster wijzigen

Geplaatst: 05 feb 2011 16:42
door xena
.

Re: uurrooster wijzigen

Geplaatst: 05 feb 2011 20:19
door tommy2
gaat dit om een individuele wijziging of (ook) een wijziging in het arbeidsreglement?

Er zijn maar 2 bedienden, mezelf inbegrepen. Beiden in een andere categorie. De ander werkt trouwens parttime.
Kan een individuele wijziging? Of moet het arbeidsregelement gewijzigd worden? En zo ja, houdt dit kosten/administratie/controle in per kwartaal?