Geldigheid medisch attesten.

jura2011
Topic Starter

Geldigheid medisch attesten.

#1 , 10 feb 2011 16:54

De werkgeven heeft monitoring op toiletpauzes en heeft hier restricties op gesteld van een aantal minuten per werkdag.
Mijn geneesheer heeft mij een attest gegeven waardoor ik om medische redenen een vrijstelling heb en deze enkele minuten per dag mag overschrijden.

De werkgeven erkend dit attest niet omdat er geen einddatum op het attest staat, mag dit?

In hoeverre kan een werkgevever ene medisch attest afwijzen en wat zijn in dit geval de regels?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 10 feb 2011 17:36

dat de werkgever het recht niet heeft om u in "de gaten" te houden hoe lang ( en hoeveel ) u naar het toilet gaat, zeker niet als er een medische reden voor is.

xena

#3 , 10 feb 2011 19:23

De werkgeven heeft monitoring op toiletpauzes en heeft hier restricties op gesteld van een aantal minuten per werkdag.
11 FEBRUARI 1946. - ARAB : Algemeen reglement voor de bescherming van de arbeid, titel II
art 73 De werknemers moeten zich vrij naar de toiletten kunnen begeven.
Laatst gewijzigd door xena op 10 feb 2011 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2011 20:24

is dat geen pesten.... tot marteling.....

jura2011
Topic Starter

#5 , 10 feb 2011 21:13

is dat geen pesten.... tot marteling.....
Het betreft een callcenter waar medewerkers constant beschikbaar dienen te zijn, het moment dat een medewerker zijn plaats verlaat moet dit worden ingegeven en gaat de teller lopen.
In het geval van toilet/drinken halen zijn hier speciale codes voor. De werkgever heeft een maximum aantal minuten op deze code per dag gesteld, gaat een werknemer hier over dan volgen er (officiele) verwittigingen.

Attest van geneesheer tot vrijstelling van deze limiet wegens medische redenen wordt vervolgens geweigerd door werkgever wegens gebrek aan einddatum.

Volgens mij mogen hier ten eerste al geen verwittigingen voor worden gegeven tenzij een medewerker hier echt misbruik van maakt.
Daarnaast vraag ik mij af of het ontbreken van een einddatum op een dergelijk attest dit onwettig maakt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 feb 2011 21:53

Wat zegt uw vakbond??
at zegt uw CAO - contract - huishoudelijk reglement...

EvilFreD

#7 , 10 feb 2011 22:46

11 FEBRUARI 1946. - ARAB : Algemeen reglement voor de bescherming van de arbeid, titel II
Er moet voldoende ruimte zijn op de route van de werkplek naar de toiletten?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

xena

#8 , 11 feb 2011 04:12

Er moet voldoende ruimte zijn op de route van de werkplek naar de toiletten?
leuke interpretatie , heb je dan ook een artikel waar dat instaat ; de werknemers moeten zich vrij naar de refter kunnen begeven , de werknemers moeten zich vrij naar de kleedkamer kunnen begeven .

xena

#9 , 11 feb 2011 04:18

dien (eventueel per email of telefoon) een klacht in bij de dienst , toezicht voor welzijn op het werk en je kan hun vragen dat ze uw naam niet doorgeven aan de werkgever ;

JPV

#10 , 11 feb 2011 08:00

Er is natuurlijk ook wel art. 103 van het ARAB:
De werknemers moeten:
1° de wasgelegenheden gebruiken en enig toilet maken vóór de maaltijden en na de dagtaak;

Ik denk dat hier moet gekeken worden naar het aantal minuten, of dit normaal gezien toereikend is en of er na 1 overtreding reeds een sanctie ingebouwd is.

Het attest is in principe wel geldig, zelfs al is er geen einddatum op voorzien. Tenzij de werkgever een gefundeerde reden heeft op dit attest naast zich neer te leggen (maw: arbeidsgeneesheer die dit attest tegenspreekt). Een attest kan perfect zonder einddatum zijn.

Concreet dus:
- voor een gewone werknemer kan dit reglement, afhankelijk van de modaliteiten, perfect in overeenstemming zijn met het ARAB.
- voor een werknemer met een attest kan van dit reglement afgeweken worden wegens medische redenen, de werkgever moet het tegendeel bewijzen. Indien het medisch probleem ervoor zorgt dat het werk niet meer uitgevoerd kan worden, kan de persoon natuurlijk om medische redenen afgedankt worden.

xena

#11 , 11 feb 2011 10:29

De werknemers moeten:
1° de wasgelegenheden gebruiken en enig toilet maken vóór de maaltijden en na de dagtaak;
Art. 103. De werknemers moeten:
2° zo hun stortbaden ter beschikking staan, na de dagtaak een stortbad of een bad nemen.
Het is hun verboden vrijwillig de sanitaire voorzieningen of de bijhorigheden ervan te bevuilen of te beschadigen, of er verkwistingen te doen.

wat heeft dit artikel mee naar het wc gaan te maken ?

Drone

#12 , 11 feb 2011 13:59

De werknemers moeten:
2° zo hun stortbaden ter beschikking staan, na de dagtaak een stortbad of een bad nemen.
Het is hun verboden vrijwillig de sanitaire voorzieningen of de bijhorigheden ervan te bevuilen of te beschadigen, of er verkwistingen te doen.

als het heel dringend is en ge geraakt niet meer tot op de WC? :mrgreen:

xena

#13 , 11 feb 2011 14:23

De werknemers moeten:

als het heel dringend is en ge geraakt niet meer tot op de WC? :mrgreen:
ah ja natuurlijk dan mag je met uw broekje vol verder werken tot de lunch of na de dagtaak

JPV

#14 , 11 feb 2011 14:51

De werknemers moeten:

dat je enkel naar het wc gaat voor de noodzakelijke behoeften, niet voor het ontsnappen aan de dagtaak...

Dus beperken in de tijd lijkt me geen probleem (dacht dit ooit gelezen te hebben in a&m, maar vind het daar niet terug), zolang het geen absoluut verbod is. Het is niet omdat je naar de toiletten gaat, dat je ook effectief naar het wc gaat. Iemand ontslaan die op het wc zit en daar betrapt wordt op te sms'en zou dus bvb perfect kunnen. Je moet altijd kijken in hoeverre er een beperking is. Als er bvb zelfs maximaal 1 uur per dag op het wc mag gezeten worden (bvb wegens zware diarree), maar je vanaf de eerste overtreding direct ontslagen wordt, kan dit niet. Als je 30 minuten per dag op het wc mag en vanaf de 3e keer binnen het jaar over die limiet een (lichtere) straf krijgt, zie ik het probleem niet in. Art 73 bestaat idd, maar langs de andere kant bestaat ook art. 2 van de wet op de arbeidsovereenkomsten, waarin de werknemer het gezag van de werkgever erkent. Art. 73 is dus niet absoluut, net zoals art. 2 ook niet absoluut is.

sardineke

#15 , 11 feb 2011 15:04

De werknemers moeten:
ENIG TOILET MAKEN en WASGELEGENHEDEN GEBRUIKEN voor de dagtaak heeft niks te maken met een grote of kleine boodschap op het toilet mogen gaan DOEN

je toilet MAKEN kan zijn je werkkleding aantrekken voor je aan je dagtaak begint, je handen wassen, je opfrissen
Geluk is de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kan

Terug naar “Andere”