opleiding en medische controle

xena
Topic Starter

opleiding en medische controle

#1 , 17 feb 2011 13:42

als je altijd met de nacht werkt ;
ben je dan verplicht om overdag op medische controle te gaan
ben je dan verplicht een opleiding overdag te volgen

zoja , dient dan de vorige nacht te worden vergoed wegens een verlies van een kans op tewerkstelling(havenarbeid) aangezien je niet kan gaan werken tot kwart voor 6 en om 8uur een ganse dag een opleiding volgen

of kan je afdwingen dat dit tijdens uw normale werkuren gebeurd ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 18 feb 2011 14:45

wie/wat verplicht je een opleiding te volgen overdag?

xena
Topic Starter

#3 , 18 feb 2011 18:12

wie/wat verplicht je een opleiding te volgen overdag?
door werkgever (vastdienstverband)of werkgeversorganisatie(los in t kot))

Reclame

JPV

#4 , 19 feb 2011 11:51

dan is dit werktijd en moet hij zich houden aan de regels inzake arbeidstijd, rust en maximaal aantal uren prestatie.

JPV

#5 , 19 feb 2011 11:52

In principe heeft werkgeversorganisatie trouwens geen bevoegdheid om iets te eisen van je, tenzij jij via jullie systeem van "werkloosheidsuitkeringen" daartoe verplicht kunnen worden. Die specifieke situatie ken ik niet.

xena
Topic Starter

#6 , 19 feb 2011 14:11

dan is dit werktijd en moet hij zich houden aan de regels inzake arbeidstijd, rust en maximaal aantal uren prestatie.
heb je enige info hoe dat in andere bedrijven zit met een vaste nachtploeg

deze werkgeversorganisatie is lasthebber bij wet (art 3bis 8/6/1972)en dus wel bevoegd

JPV

#7 , 19 feb 2011 21:37

Art. 3bis is als ik het goed voor heb dit:

"Op advies van het voor het betrokken havengebied bevoegd paritair comité, kan de Koning de
werkgevers, die in dit gebied havenarbeiders tewerkstellen, verplichten zich aan te sluiten bij
een door hem erkende organisatie van werkgevers, die in de hoedanigheid van lasthebber alle
verplichtingen vervult die voor de betrokken werkgevers krachtens de individuele en collectieve
arbeidswetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, voortvloeien uit de tewerkstelling van
havenarbeiders.
Om te kunnen erkend worden, moet de in het eerste lid bedoelde organisatie van werkgevers
reeds de meerderheid van de betrokken werkgevers, als aangeslotene tellen. "

Daar staat niet echt in dat die organisatie van werkgevers het recht heeft de werknemer van een werkgever bepaalde verplichtingen op te leggen wat exact te doen. Tenzij het natuurlijk in een CAO/arbeidsovereenkomst staat.

En bij andere bedrijven kan het voorkomen dat je midden in de week een dag (overdag) moet werken door bvb zo'n opleiding te volgen. Zolang de rusttijden maar gerespecteerd worden. Vaak worden die opleidingen gecombineerd zodat ze een volle week duren en de overgang iets gemakkelijker is.

xena
Topic Starter

#8 , 20 feb 2011 03:46

Daar staat niet echt in dat die organisatie van werkgevers het recht heeft de werknemer van een werkgever bepaalde verplichtingen op te leggen wat exact te doen. Tenzij het natuurlijk in een CAO/arbeidsovereenkomst staat.

En bij andere bedrijven kan het voorkomen dat je midden in de week een dag (overdag) moet werken door bvb zo'n opleiding te volgen. Zolang de rusttijden maar gerespecteerd worden. Vaak worden die opleidingen gecombineerd zodat ze een volle week duren en de overgang iets gemakkelijker is.
als een werkgever in de haven te weinig loon betaald kan je die daarvoor niet dagvaarden dan moet je de werkgeversorganisatie dagvaarden het is lang geleden dat ik de rechtsleer en rechtspraak terzake heb doorgenomen . deze treed op als een soort gemeenschappelijke werkgever .

maar stel dat ik woensdag opleiding moet volgen overdag kan ik dinsdagnacht niet gaan werken en heb ik dus een verlies van een kans op een tewerkstelling ; moeten zij dan die dinsdag ook betalen

ps ik moet geen opleiding volgen maar dat is iets wat ze mij komen vragen

JPV

#9 , 20 feb 2011 20:54

er staat idd in artikel 3bis dat de werkgeversorganisatie verantwoordelijk is voor de betaling van loon etc (zie die tekst), maar verplichtingen kan hij de werknemer niet opleggen, daar is blijkbaar de werkgever de enige toe in staat. Werkgever heeft dus gewoon zijn RSZ-verplichtingen etc afgestaan aan die werkgeversorganisatie. (nu, dit terzijde, gezien je toch niet verplicht bent om die opleiding te doen).

Als de opleiding vrijwillig is, zal het concreet afhangen van wat de modaliteiten rond die opleiding is. Zeker gezien jullie nogal apart systeem van vergoedingen voor niet-tewerkstelling, denk ik dat het moeilijk is om hierop hier een concreet antwoord te krijgen.

Terug naar “Andere”