Afgezonderd werknemers

69_Shorty_69
Topic Starter

Afgezonderd werknemers

#1 , 11 jul 2011 00:17

De situatie is als volgt, onlangs heb ik opdracht gekregen van mijn teamleader om te onderzoeken of het wel toegestaan is om als werknemer ALLEEN (in de zin van geen enkel ander levende ziel op de site) te werken nu heb ik uit het ARAB het volgende artikel opgesnort:
Afdeling IX - <KB 20-12-1974> Afgezonderd tewerkgestelde werknemers.

Art. 54ter. <Zie nota's onder TITEL> <KB 20-12-1974> Elke afgezonderd tewerkgestelde werknemer beschikt over aan de omstandigheden aangepaste alarmmiddelen.
Geen enkel werk dat in gevaarlijke omstandigheden moet worden uitgevoerd mag worden toevertrouwd aan een afgezonderde werknemer. De aanwezigheid van een andere persoon die in staat is snel alarm te geven, is noodzakelijk
Wij zitten in de weekends en feestdagen alleen op shift alsook buiten de kantooruren. Er is ook geen security (bewaking wordt gedaan door onszelf op onze lokatie en via CCTV op andere sites waarvoor wij dus ook zorgen, wij zijn bijgevolg ook bedienden en geen houders van enige licentie van bewakingsfirma noch bewakingsagent). Voor de rest is hier dus niemand.

Nu kan je wel indenken dat hieraan veiligheidsrisico's van medische aard (beroerte, onwel worden, en ook omdat wij uiteindelijk werken in een gebouw met zendmast waar objecten zijn bevestigd alsook ijsbrokken kunnen vallen bij vriesweer, en natuurlijk ook trappen en dergelijke.

Ook bij het verder inkijken van het ARAB heb ik ook dus vastgesteld dat bij gebreke van Art. 54ter de volgende artikels moeilijk of helemaal niet kunnen worden nageleefd:
Art. 174. <Zie nota's onder TITEL> <KB 16-04-1965, art. 3> De in artikel 28 van dit reglement bedoelde werkgevers moeten de nodige maatregelen nemen om:
1° de door ongeval of ongesteldheid getroffenen zo spoedig mogelijk de hulp, de dringende verzorging alsmede de bijstand van een dokter of van een persoon die bevoegd is om hem voor de gevaren van verwikkelingen te vrijwaren en eveneens het voorlopig onderkomen te bezorgen die eventueel ingevolge de omstandigheden noodzakelijk zijn;
2° hun de eerste hulpmiddelen te kunnen verlenen in een behoorlijk lokaal;
3° hen naar dit lokaal te voeren indien zij zich er niet op eigen kracht kunnen naar begeven;
4° indien nodig, eveneens het vervoer, hetzij naar hun woonplaats, hetzij naar een hospitaalinrichting te verzekeren.
(5° in dat verband de nodige verbindingen te onderhouden met diensten van buitenaf.) <KB 1992-09-14/36, art. 7, 041; Inwerkingtreding : 1992-12-31>

Art. 175. <Zie nota's onder TITEL> <KB 16-04-1965, art. 3> Het in voorgaand artikel bedoelde lokaal moet gevrijwaard zijn tegen elke schadelijke invloed, moet goed verlucht, goed verlicht en toegerust zijn met een verwarmingssysteem dat geschikt is om er in elk seizoen een voldoende hoge temperatuur te laten heersen, alsmede met de nodige middelen om zuiver warm water te bekomen en om de handen te wassen.
De door ongeval of ongesteldheid getroffen personen moeten naar dat lokaal kunnen gebracht worden met alle nodige voorzorg en er kunnen rusten in de wegens hun gezondheidstoestand noodzakelijke houding en in behoorlijk comfortabele voorwaarden.
Welke gevolgen kan dit hebben voor de werknemer en werkgever?
Ik heb zo'n vermoeden dat dit zoiezo problemen gaat opleveren met de verzekering voor de werknemer (ge kent da eerst gekibbel, papierrompslomp en heel de zever eer da ge u geld ziet) als er iets gebeurd, alsook denk ik dat de werkgever moeten opdraaien voor de kosten. En kan nalatigheid en het niet naleven van het ARAB nog een gerechtelijk staartje krijgen.

Voor ons is er dus een probleem moesten we dus iets krijgen zoals een beroerte of als we bijvoorbeeld uitschuiven of als er iets naar beneden donderd en een hoofdtrauma oplopen of geïmmobiliseerd zijn.

Er staat ook niets in de arbeidsovereenkomst hieromtrent alsook hebben wij geen recht op gevaren premie.

We hebben ook geen persoonlijke alarmmiddelen zoals een panicbutton en dergelijke daar wij eigenlijk ook geen bewakingsagent zijn, het enige dat we hebben is een gsm, maar wat als we niet in staat zijn zelf te bellen?

Graag een helpend antwoord van iemand met inzicht van het arbeidsrecht, zodat we onze werkplek zo veilig mogelijk kunnen maken.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 12 jul 2011 06:37

het enige dat we hebben is een gsm,
dit is voldoende voor een bediende ,
het enige wat u volgens mij kan eisen is een risico analyse

69_Shorty_69
Topic Starter

#3 , 12 jul 2011 20:46

Betwijfel ik ten zeerste + treed men nog altijd Art. 54ter met de voeten, en ik kan me voorstellen dat het genoeg is voor een bediende van PC 218 maar wij vallen onder PC227, audiovisuele sector dus, meerbepaald als facilitair personeel, technisch personeel in de volksmond.

Nu ben ik te weten gekomen dat bij het NV van Publiek Recht waarvan we het zenderpark hebben overgenomen de regel was dat er altijd twee personen dienen aanwezig te zijn bij elk bepaald zendstation om bovenstaande redenen.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Reclame

Terug naar “Andere”