Percentage uitbetaling ambtenaar disponibiliteit

RikDC
Topic Starter

Percentage uitbetaling ambtenaar disponibiliteit

#1 , 21 jul 2011 09:45

Ik was statutair ambtenaar bij een gemeentebestuur.
Toen na een lange periode ziek zijn , mijn opgespaarde ziektedagen opgebruikt werden ,ging ik op 59 jarige leeftijd in disponibiliteit.
Mijn werkgever (het gemeentbestuur ) gaf opdracht aan de verantwoordelijke bediende om een aanvraag voor vervroegde pensionering in te dienen bij Medex (wegens medische ongeschiktheid) en deze bediende liet de aanvraag een maand op haar bureau liggen.

Na een vraag van mij naar het verder verloop kreeg ik te horen "ach ja ik zal dat eens...".

Medex deed er vervolgens acht maanden over vooraleer een beslissing te formuleren.

Hierbij werd valsheid in geschrifte gepleegd want de datum van de beslissing was gemanupileerd , zogezegd omdat de pensioendienst dit wilde (verklaarde men achteraf) .
Alleszins was de poststempel op de enveloppe van een eerdere datum dan deze op de brief !!!

De "pensioencommisie " normaal bestaande uit 2 dokters was onwettig samengesteld door de interne dokter alleen want de externe dokter "was het vergeten"...

Achteraf bleek ook dat men vanuit de hoofdzetel van Medex mijn aanvraag verkeerdelijk naar Antwerpen stuurde i.p.v. Limburg en het daar 3 maanden onberoerd bleef liggen .

Van alles hierboven heb ik de bewijzen hier liggen.

Enfin , ik werd dus door mijn werkgever , in afwachting van de acht maanden durende beslissing van Medex , op disponibiliteit gesteld met behoud van 60% van mijn wedde.

Omdat ik sinds mijn 50e deeltijds werkte onder het stelsel van loopbaanonderbreking ging het dus slechts over ongeveer 600,00€ netto.

Ik had hier begrip voor maar niet nadat Medex zo talmde en deze situatie 8 maanden bleef duren.

Immers , ik had recht op een (bijna) voltijds pensioen omdat ik tot mijn 50e voltijds werkte en bovendien daarna nog bijbetalingen deed (RSZ) om mijn voltijds pensioen zoveel mogelijk te vrijwaren.

Ik legde klacht neer tegen Medex want mijn pensioen bedraagt nu ongeveer 1300,00€ netto per maand en mijn disponibiliteit ongeveer 600,00€ per maand zodat hun talmen mij maandelijks een redelijk bedrag kostte.

Medex verklaarde (kort samengevat) dat dit geen probleem mocht zijn want dat het bedrag van de disponibiliteit minimum 60% moest omvatten maar nooit minder mag bedragen dan het pensioen dat je die moment zou ontvangen indien je op de eerste dag van je disponibiliteit met pensioen zou gaan.

En inderdaad zo staat het letterlijk in de wet.
Er is dus geen vermelding van bvb "het stelsel waarin je die moment tewerkgesteld bent " of zo.

Het pensioen dat ik zou ontvangen als ik die moment gepensionneerd zou zijn omvat ongeveer 1300,00€ per maand .

Mijn (nu ex) werkgever weigert het te weinig betaalde te verrekenen en beweert dat het allemaal correct betaald is maar het provinciebestuur volgt mijn redenering.

Vanuit het provinciebestuur kan men niks ondernemen zegt men en ik moet dan maar procederen.

Hier hoopt het gemeentebestuur natuurlijk op , ik procederen voor 5600,00€ op mijn kosten en zij procederen tot in beroep met kosten van de gemeenschap hetgeen hoger op loopt dan het betwiste bedrag.

Nu (eindelijk) de vraag.

-Heeft iemand ervaring met deze situatie ?
-Kan iemand mij vertellen tot wie of wat ik mij kan wenden (liefst gratis maar desnoods tegen betaling) om een sluitend advies te krijgen ?

Geen gissingen a.u.b. en dank bij voorbaat.

Rik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 21 jul 2011 13:25

je vakbond :)

RikDC
Topic Starter

#3 , 21 jul 2011 14:55

je vakbond :)
Beste moderator,

De vakbond , daar was ik natuurlijk zelf ook al opgekomen maar die weten er geen knal van en durven er ook niet aan beginnen.

Ik ben lid geworden van de vakbond toen ik begon met mijn parttime omdat ik allerlei problemen verwachtte ,want de bediende die bij mijn werkgever voor de personeelszaken instaat is nogal laks .

Na enige strubbeling was dit echter rond zonder tussenkomst van de vakbond en ik betaalde rustig voort.

Toen ik ziek werd en het er naar uitzag dat dit langdurig zou zijn vroeg ik aan mijn werkgever hoeveel dagen ik nog kon opnemen (opgespaarde dagen à rato van een goeie 20 per jaar dat je niet ziek was) .

Ik kreeg als antwoord dat ik nog dagen had voor een dik jaar....

Volgens mij kon dit niet want ik had de meeste dagen verworven in een fulltime stelsen en ging deze nu opnemen in een parttime.

Voor mij moest dan het aantal (halve) dagen verdubbelen , 20 dagen verworven in fulltime zijn 40 halve dagen (parttime).

De gemeente , mijn werkgever , betwiste dit bij monde van de bewuste bediende en....de vakbond ging daar in mee en gaf een heel ingewikkelde uitleg.

Uiteindelijk is de provincie tussengekomen om duidelijk te maken dat ik gelijk had en heeft men mij bijna 2,5jaar betaald (parttime uiteraard).

Heb de vakbond toen buitengezet...

Nu met deze nieuwe kwestie zei men bij de provincie dat ik voor informatie altijd bij een vakbond terecht kon (ook al was ik geen lid) maar dat men uiteraard verder niks zou ondernemen (hetgeen ik natuurlijk wel logisch vind).

Ik dus gebeld met de vakbond met hetzelfde hopeloze resultaat "men dacht dat het allemaal wel in orde was en verder was er toch niet veel aan te doen " m.a.w. blij dat ik indertijd mijn lidmaatschap opgezegd heb.

Dit maar om te zeggen dat ik spijtig genoeg aan uw suggestie niet veel heb.

Vriendelijke groeten.

Rik

Reclame

JPV

#4 , 21 jul 2011 22:56

Dan probeer je eens bij de andere vakbond. Als een vakbond er geen bal van weet, vrees ik dat je met een probleem zit, gezien zij, los van hoe je ooit geholpen hebben, het effectief wel weten.

Als je echter, zoals je schrijft, al van alles bewijzen liggen hebt en zeker bent hoe het zit, lijkt me een verzoekschrift in te dienen de gemakkelijkste manier. Anders zal je toch een betalende advocaat nodig hebben voor een dossier zoals dit.

RikDC
Topic Starter

#5 , 22 jul 2011 06:36

Dan probeer je eens bij de andere vakbond. Als een vakbond er geen bal van weet, vrees ik dat je met een probleem zit, gezien zij, los van hoe je ooit geholpen hebben, het effectief wel weten.

Als je echter, zoals je schrijft, al van alles bewijzen liggen hebt en zeker bent hoe het zit, lijkt me een verzoekschrift in te dienen de gemakkelijkste manier. Anders zal je toch een betalende advocaat nodig hebben voor een dossier zoals dit.

U bent blijkbaar een hevige fan van de vakbonden...
Ik heb al meer meegemaakt dat zij de bal misslagen hoor!

Rik

p.s. Ik zoek iemand die een gelijkaardige situatie meemaakte .

JPV

#6 , 22 jul 2011 13:25

Tuurlijk kan een vakbond de bal misslagen, vakbondmedewerkers zijn ook maar mensen (anders zat hier een robot). Het is echter wel, objectief gezien, de meest aangewezen hulp als je die gratis zoekt. Indien niet lijkt me, gezien de specificiteit, een (dure) advocaat het enige alternatief. Iemand in een gelijkaardige situatie zal nooit een genoeg-vergelijkbare situatie meegemaakt hebben.

Maar allez, veel succes!

RikDC
Topic Starter

#7 , 22 jul 2011 16:34

Dit leid tot nergens en waren de reacties waar ik voor vreesde , zinloos...

Als je naar uw vakbonden stapt en je schrijft je in als lid dan gaan die heus morgen niet voor u procederen hoor.
Dan zul je wel wat langer lid moeten zijn.

Een vergelijkbare situatie moet veelvuldig voorkomen maar blijkbaar weten heel veel mensen niet dat ze in de zak gezet worden.

Rik

JPV

#8 , 23 jul 2011 10:58

Een vakbond behandelt in principe ook je zaak als je geen lid was, op voorwaarde dat je je met terugwerkende kracht lid maakt. Geen enkel probleem dus.

jefke007

#9 , 23 jul 2011 16:34

Een vakbond behandelt in principe ook je zaak als je geen lid was, op voorwaarde dat je je met terugwerkende kracht lid maakt. Geen enkel probleem dus.

De vakbondsleden die al jaren getrouw hun lidgeld betalen zullen zoiets graag horen ??
Als mijn huis is afgebrand zal ik ook effen een verzekering met terugwerkende kracht proberen af te sluiten.

Hoe ingewikkeld en absurd ze de wetgeving kunnen maken. Een topfiguur van de vakbond wist het zelf niet meer voor zijn eigen pensioen ; Hij dacht hoe langer ik werk hoe meer pensioen. Fout gedacht
( werken kan uw pensioen schaden : kafka in de hoogste graad )
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=AB3CC88A" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV

#10 , 23 jul 2011 18:41

De vakbondsleden die al jaren getrouw hun lidgeld betalen zullen zoiets graag horen ??
Als mijn huis is afgebrand zal ik ook effen een verzekering met terugwerkende kracht proberen af te sluiten.

Hoe ingewikkeld en absurd ze de wetgeving kunnen maken.
wetgeving? vakbond is een vereniging die zijn eigen reglementen maakt. En een lidmaatschap is géén verzekering. De vakbond kan perfect weigeren om iemand te helpen als ze dat zouden willen.

RikDC
Topic Starter

#11 , 25 jul 2011 18:53

Maar ja , de moderator van wie veronderstelt word dat hij de boel in goede banen leid ligt hier zelf maar naast de kwestie te lullen , wat voor zin heeft het dan allemaal?

Eerst het baanbrekende antwoord "de vakbond" en nu een vakbond die met terugwerkende kracht een advocaat gaat betalen voor mij , vergeet het maar !!!

DAT WAS DE VRAAG NIET !!!!!

JPV

#12 , 25 jul 2011 19:30

Het is niet omdat het jouw vraag niet is, dat er geen opmerking mag over gemaakt worden.

En gezien sommige vakbonden inderdaad advocaten betalen voor nieuwe leden (natuurlijk afhankelijk van de haalbaarheid), is dit nog altijd een antwoord op je vraag. Dat je er niet wil naartoe gaan is jouw zaak, maar ik wil de onwaarheid uit je post uit de wereld halen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 jul 2011 19:39

Hoe komt u erbij dat u recht hebt op 40 dagen ipv 20?
Het aantal ziektedagen wordt verwerkt per equivalent dus ipv 20 dagen hebt u recht op dezelfde periode dat u zou werken dus part time werken + zelfde aantal ziektedagen.
Dus een parttime dag ziek is hetzelfde aantal dagen dat 'opgebruikt' is.
En een overheidsvakbond heeft meestal een goede juridische dienst.

Terug naar “Andere”