De rechten van een vakbond bij onderhandelingen

yvad
Topic Starter

De rechten van een vakbond bij onderhandelingen

#1 , 25 okt 2011 16:45

Ik heb enkele vragen in verband met een opdracht die ik moet maken, waarover ik bijna niets bruikbaars heb kunnen vinden. Alle hulp is welkom!!

Kan de werkgever een geldige ondernemings-CAO sluiten met twee van de drie werknemersorganisaties ?
Of moet deze derde organisatie betrokken worden bij deze onderhandelingen aangezien ze in OR en VA is vertegenwoordigd.
Beschikt die derde vakorganisatie eventueel over mogelijkheden om te vragen bij deze onderhandelingen te worden betrokken ? Kan ze eventueel een beroep doen op de rechtbank om een plaats aan de onderhandelingstafel af te dwingen

Het is zeer moeilijk om hierover informatie te vinden, het zou geweldig zijn als u mij zou kunnen verder helpen.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 okt 2011 19:48

een handtekening van 1 van de representatieve organisaties is voldoende om een ondernemingsakkoord te sluiten. Voor een sectorakkoord zijn er andere regels. zie bvb: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=GVNA9Q7B" onclick="window.open(this.href);return false;

en welke prof is continu bezig met het verspreiden van werkjes over vakbondsvertegenwoordiging?

Reclame

Terug naar “Andere”