Overuren niet aan 150% uitbetaald.

monalena
Topic Starter

Overuren niet aan 150% uitbetaald.

#1 , 06 dec 2011 21:37

Als chauffeur heb ik een contract van 38u per week. Ik maak er wel 55 à 6O per week. Mijn baas betaalt niet alle uren uit. Hij doet het als volgt: 50u uitbetalen - op loonfiche staat dan dat er wekelijks 8u wordt uitbetaald. 8u aan 150% is gelijk aan 12u aan 100%. Volg je nog? Officieel, dus op papier betaald hij ons 8 overuren uit per week, maar op kladpapier houdt hij een lijst bij met de stand van de overuren en daar trekt hij dus 12 uur af. Ik noem dit stelen of zie ik dat verkeerd? Overuren MOETEN aan 150% worden uitbetaald, hoe bewijs ik zoiets?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 dec 2011 06:03

niet elk uur overwerken moet tegen 150% uitbetaald worden. Het grootste deel echter wel.

Hou als chauffeur je reistijden bij (digitale of analoge tachograaf?), teken géén verkeerde prestatiebladen af.

Aan de hand van je prestatiebladen (of in ondergeschikte orde je tachograaf) kan je de te betalen overuren vergelijken met je uren op de loonfiche.

Hou er ook rekening mee dat niet elk uur in de camion gewerkte uren zijn.

Reclame

Terug naar “Andere”