inhaalrust opnemen

katjaken
Topic Starter

inhaalrust opnemen

#1 , 10 dec 2011 12:36

Graag had ik enige informatie gekregen.
Ik zou graag met mijn gezin tijdens paasvakantie op vliegreis gaan. Ik werk 39 uren en elk jaar staat op onze verlofplanning het volgende :
de personen die 39 uur werken hebben recht op 9 dagen inhaalrust, vrij te kiezen, mits minstens zes weken op voorhand aan te vragen.
Ik vroeg dus schriftelijk vorige maand 4 dagen inhaalrust aan voor de volgende paasvakantie.
Mijn werkgever beloofde mij deze week een antwoord te geven. Blijkt dat hij sinds gisteren een week naar buitenland is en ik hem niet kan bereiken. Wij willen dit weekend onze vliegtickets boeken omdat wij met een hele groep zouden reizen.Gisteren had ik nog geen ok gekregen. Als ik mijn tickets boek, kan hij nadien nog weigeren mijn inhaalrust op te nemen zoals ik heb aangevraagt (ruim op voorhand en zoals op onze planning staat dat ik vrij kan kiezen) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 10 dec 2011 13:21

Er zijn werkgevers die inhaalrust slechts toestaan al naargelang ze verworven is. Eind maart (begin van de paasvakantie 2012) hebt U slechts 2,25 dagen inhaalrust verworven. Ga dus na hoe uw werkgever hier mee omgaat.

katjaken
Topic Starter

#3 , 10 dec 2011 14:08

Ik heb nog voldoende dagen staan van afgelopen maanden, is het niet zo dat deze kunnen overgedragen worden naar volgend jaar ?

Reclame

JPV

#4 , 10 dec 2011 21:10

dat hangt (soms) af van de regeling van inhaalrust. Meestal is dat geen probleem.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 dec 2011 13:49

Verlof moet gepland worden in overleg met de werkgever. Tickets bestellen zoder het OK van je werkgever is riskant. Als je werkgever je verlof dan alsnog weigert, heb je daar weinig tegen in te brengen (tenzij de werkgever geen reden heeft voor de weigering en je dit wil aanvechten, maar dan is de relatie met je werkgever wel helemaal om zeep, vrees ik). Er is een verschil tussen 1) "door u aangevraagd" en 2) "door uw werkgever goedgekeurd". Ik zou de tickets pas kopen als 2) gebeurd is, niet tussen 1) en 2).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

katjaken
Topic Starter

#6 , 13 dec 2011 18:10

ok verlof moet in overleg gepland worden maar het gaat hier over mijn inhaalrustdagen, er staat hierover niets in mijn arbeidsreglement maar op onze jaarlijkse verlofplanning staat wel dat deze dagen vrij naar keuze zijn :(

JPV

#7 , 13 dec 2011 18:46

vrij naar jeuze = niet op voorhand vastgelgd, maar overeen te komen met de werkgever en aan te vragen volgens de normale verlofprocedure.

katjaken
Topic Starter

#8 , 17 jan 2012 14:32

We zijn nu meer dan een maand verder, mijn inhaalrust is aangevraagd van begin november, nog steeds wil mijn werkgever niet beslissen of hij wel of niet dit opnemen goedkeurt. Staat er niet zoiets als een wettelijke termijn als bedenktijd ? Ik heb aan alle voorwaarden voldaan om mijn inhaalrustopname aan te vragen. Het kan toch niet dat je op vliegvakantie wil, dit ruim een half jaar op voorhand aanvraagt aan je werkgever en hij weigert om al dan niet mijn aanvraag goed te keuren ? Wij gaan met de hele familie op reis en ik ben de enige die nog steeds niet weet of ik wel kan meegaan. Dit in een periode dat het relatief kalm is op ons werk en ik de enige ben die een aanvraag heb ingediend voor dan. :(

JPV

#9 , 17 jan 2012 15:49

mail hem dat je, bij gebrek aan reactie tegen 24/01, je verlof van x tot y als goedgekeurd beschouwd

Terug naar “Andere”