discriminatie wegens beroep bij risiv

jozefa
Topic Starter

discriminatie wegens beroep bij risiv

#1 , 12 dec 2011 21:00

ben gediscrimineerd door risiv omdat ik zelfstandig ben

woorden inspecteur risiv:we moeten strenger zijn in onze beoordeling bij arbeidsongeschiktheid voor u omdat u zelfstandig bent

met andere woorden ik moet meer pijn hebben en meer letsels hebben dan een werknemer om langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt te zijn

wie vind er dat discriminatie en waar kan ik klacht indienen??? :

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 12 dec 2011 21:05

een inspecteur van de RIZIV oordeelt niet over de arbeidsongeschiktheid, wel over bvb wat een toegelaten arbeid is.

Wat is de concrete beslissing (liefst rechtstreeks overpennen van papier) waartegen je een bezwaar hebt?

jozefa
Topic Starter

#3 , 12 dec 2011 23:16

na 1 jaar arbeidsongeschikt als zelfstandige telkens door adviseur geneesheer bm bevestigt, moet ik op kontrole bij riziv dit is altijd zo na 1 jaar en na mij onderzocht te hebben met 2 collegas zegt hij:
we moeten strenger zijn in onze beoordeling over u want u bent zelfstandig dit vind ik discriminerend!het gaat niet over de beslissing wel over de manier waarop beslissing genomen wordt!
dus moet ik zieker zijn en meer pijn hebben dan een werknemer om verder arbeidsongeschikt te zijn -zijn niet alle belgen gelijk voor de wet?
is dit geen disriminatie?

Reclame

JPV

#4 , 13 dec 2011 07:47

2 verschillende zaken:
- een geneesheer-inspecteur mag NIET strenger zijn bij het oordelen, maar moet even streng zijn.
- de wetgeving bij de controle op de arbeidsongeschiktheid tegenover zelfstandigen is wel anders dan die van werknemers. Je zou die strenger kunnen noemen (er wordt in dat geval niet van 66% arbeidsongeschiktheid gesproken, maar gewoon "ongeschiktheid", wat positief/negatief kan uitdraaien). Dat is géén discriminatie, gezien ook de bijdragensystemen anders zijn (algemeen gezien een héél stuk lager), er een essentieel verschil is tussen een werknemer en bediende op het vlak van mogelijkheid tot controle of die persoon werkt of niet, ...

maw: het kan idd zijn dat men vindt dat je "zieker moet zijn" dan een werknemer, maar dat wil niet zeggen dat men strenger oordeelt. Men moet beide wetten even streng beoordelen, maar de ene wet is anders dan de andere, dus kan je niet zomaar vergelijken.

Tegen een beslissing van het RIZIV heb je 3 maand de tijd om in beroep te gaan, wss bij de arbeidsrechtbank (dat laatste ben ik wel niet zeker, check es op de beslissing die je zou gekregen moeten hebben).

jefke007

#5 , 14 dec 2011 18:49

De wetgever is van mening dat een zelfstandige 100% arbeidsongeschikt moet zijn, en een werknemer plus 66%. Daar kan de geneesheer-inspecteur, adviserend geneesheer enz.ook niets aan doen.
Een werknemer moet in verhouding ook meer van zijn loon aan de sociale zekerheid afgeven.

Terug naar “Andere”