Verlof startende 25+

JanDW
Topic Starter

Verlof startende 25+

#1 , 31 dec 2011 18:07

Beste,

Ik start met een beetje vertraging mijn loopbaan op 30 januari na mijn examens. Nu verjaar ik 21 januari en word ik 25. Overal vind ik informatie over de jeugdvakantie waarin je het eerste jaar recht hebt maar nergens vind ik iets over wat indien je nu ouder bent dan 25. Ik heb dus de pech dat ik in het begin van het jaar verjaar neem ik aan? Wat zijn mijn rechten op vlak van vakantie? Ik ga aan de slag als bediende.

Alvast bedankt
Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 01 jan 2012 09:38

Je hebt idd pech. Het enige wat je kan vragen is onbetaald verlof. De werkgever is dat echter niet verplicht om te geven. Vele werkgevers hebben daar echter geen probleem mee, neem dan mss wel als toegeving geen vakantie als je collega's vakantie nemen.

Enkel indien je werkgever collectieve sluiting heeft, zal je betaald worden (via de werkloosheid) voor de dagen dat je thuis MOET blijven.

xena

#3 , 01 jan 2012 11:52

wens je alvast een prettige (en betaalde) vakantie , het is 25 jaar op het einde van het vakantiedienstjaar en op 31/12/2011 was je slechts 24 jaar

Reclame

JPV

#4 , 01 jan 2012 12:25

hij studeert pas af in 2012 en begint ook dan pas te werken... dus heeft géén recht op jeugdvakantie

xena

#5 , 01 jan 2012 13:35

hij studeert pas af in 2012 en begint ook dan pas te werken... dus heeft géén recht op jeugdvakantie
inderdaad , even over het hoofd gezien dat hij (waarschijnlijk) geen maand gewerkt heeft in het vakantiedienstjaar

indien hij op de één of andere manier officieel heeft bijverdiend kan het nog

JPV

#6 , 01 jan 2012 13:51

zelfs dan niet. Hij studeert nu pas af. Als hij <25 zou zijn op 1 januari 2013 én minstens 1 maand gewerkt hebben, maar geen volle vakantierechten, zou hij in 2013 nog recht hebben op jeugdverlof.

JanDW
Topic Starter

#7 , 02 jan 2012 15:44

Hmmm ja ik studeer pas nu af. Ik heb wel een heel jaar 2 dagen per week vakantiewerk (officieel) gedaan maar dat zal me dus waarschijnlijk niet verder helpen?

Alvast bedankt voor de reacties

JPV

#8 , 02 jan 2012 16:09

dat zal je idd niet helpen, 't is het jaar waarin je afstudeert dat telt.

Eventueel, als het vakantiewerk niet via studentenarbeid is (maar dus aan vol RSZ-tarief), kan je mss enkele dagen betaald verlof "verdiend" hebben via die tewerkstelling, maar het geld daarvoor zal je wss al gekregen hebben (toch zeker als bediende).

Terug naar “Andere”