Allen,
Bij bedrijf waar ik momenteel werkzaam ben en binnen enkele jaren hoop over te nemen zit ik met volgende probleem.
Enkele techniekers maken gebruik van een vaste dienstwagen om naar de werven te rijden. Elk van deze techniekres ontvangt een vergoeding woon-werk.
Nu is de situatie zo gegroeid dat ze ondertussen ook met hun dienstwagen elke dag naar huis rijden. Ook misschien vermelden dat ze elke dag vertrekken en aankomen aan de bedrijfsgebouwen.
Ik zou dit tegen eind januari willen stoppen maar heb nog enkele vragen om dit te staven naar de techniekers. Nu is het wel zo dat ik geen kwaad bloed wil zetten maar deze toch extra kost of liever dubbele verloning een halt wil toeroepen.
Mag dit wettelijk?
Wat indien tijdens controle gemerkt zal worden als er zowel woon-werk vergoeding is als gebruik van wagen.
Kan er een terugvordering gebeuren in dat geval. Zo ja wie draait ervoor op?
Ik zou hen de keuze laten tussen
1 - Gebruik maken van dienstvoertuig voor woon-werk. Dan is de reele kost enkel het verbruik en kosten voor de gereden km. Zou ik niet als voordeel alle aard op loonfiche vermelden. Wat als er dan een ongeval gebeurt Woon/werk?
2 - Vergoeding Woon-werk. Dan dienen ze voor eigen vervoer te zorgen van en naar bedrijfsgebouw.
OF Zou ik dit beter als voordeel alle aard op loonfiche vermelden? maar dan betalen we extra belastingen. Waar we geen zin in hebben.
Met dank