berekening dienstverplaatsingen

w.v
Topic Starter

berekening dienstverplaatsingen

#1 , 12 jan 2012 14:27

Ik heb een vraagje in verband met de berekeningen van dienstverplaatsingen.
Voor mijn werk dien ik heel wat verplaatsingen af te leggen (geen tankkaart, geen bedrijfswagen, geen tussenkomst in verzekering of dergelijke).
Ik krijg voor die verplaatsingen een bedrag per km.
Echter, hoe moeten wij dit uitrekenen: we moeten via één bepaalde (Nederlandse) site de kortste weg aanduiden op een routeplanner. Dit strookt vaak helemaal niet met de realiteit. Meestal stuurt de GPS u een totaal andere richting, zijn er werken/omleidingen enz. . Dit betekent dat wij vaak veel meer km's afleggen die dan helemaal niet betaald worden. Bovendien is er ook niets van andere tussenkomst dus als wij onderweg een ongeluk voorhebben of een autoprobleem, valt dit ook volledig ten laste van de persoon zelf en is daar niets van tussenkomt.
Ik vroeg mij af of dit wel allemaal wettelijk in orde is.
Weet iemand hier meer over?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2012 15:13

Indien u voor uw werk met uw eigen wagen onderweg bent (met toestemming van uw werkgever) dan zijn eventuel ongevallen onderweg normaal gezien voor de rekening van de werkgever. Ik heb jaren vrijwilligerswerk gedaan, en als ik met mijn eigen wagen hiervoor verplaatsingen maakte, was ik omnium verzekerd en kreeg ik een kilometervergoeding.

Hoe het zit met "de korste weg", weet ik niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#3 , 12 jan 2012 15:54

http://www.bibf.be/page.aspx?pageID=178 ... anguage=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.admb.be/nl/admb/nieuws/nieuw ... -juli-2010" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

JPV

#4 , 12 jan 2012 19:56

Indien u voor uw werk met uw eigen wagen onderweg bent (met toestemming van uw werkgever) dan zijn eventuel ongevallen onderweg normaal gezien voor de rekening van de werkgever. Ik heb jaren vrijwilligerswerk gedaan, en als ik met mijn eigen wagen hiervoor verplaatsingen maakte, was ik omnium verzekerd en kreeg ik een kilometervergoeding.

Hoe het zit met "de korste weg", weet ik niet.
omniumverzekering is niet verplicht. De schade die u zelf toebrengt (materieel) zal dus niet altijd vergoed worden, lichamelijke schade bij arbeidswegongevallen natuurlijk wel.

Over de manier van vergoeden is wettelijk niks bepaald (behalve in bepaalde sectoren). het kan dus wettelijk zijn dat men de kortste afstand eist.

Gebruiker21

#5 , 13 jan 2012 07:35

omniumverzekering is niet verplicht. De schade die u zelf toebrengt (materieel) zal dus niet altijd vergoed worden, lichamelijke schade bij arbeidswegongevallen natuurlijk wel.
Je bent idd niet sowieso omnium verzekerd, maar noraal gezien wel verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid, voor zover ik weet. Als je dus een ongeval krijgt en jij bent in fout, zal je niet je eigen verzekering, maar die van de werkgever kunnen aanspreken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#6 , 13 jan 2012 13:04

bij m'n weten niet.

Gebruiker21

#7 , 13 jan 2012 13:48

bij m'n weten niet.
Neen? Dan zou je al goed gek moeten zijn om met je eigen wagen een verplaatsing voor het werk te maken? Bij mijn werkgever zijn we ook omnium verzekerd bij dienstverplaatsingen (dit wordt ook expliciet vermeld in de betreffende procedures). Ik ging er vanuit dat een werkgever op zijn minst verplicht was de BA verzekering op zich te nemen bij dienstverplaatsingen met eigen wagen. Maar ik kan het mis hebben. In dat geval zou ik iedereen aanraden om nooit met de eigen wagen dienstverplaatsingen te doen, tenzij je 100% zeker weet dat je door de werkgever verzekerd bent op dat moment.

w.v
Topic Starter

#8 , 13 jan 2012 14:27

Omnium hebben we dus sowieso niet... Ik heb gelukkig zelf een kleine omnium maar vorige week toen ik (terwijl ik dienstverplaatsingen aflegde) dus een steentje in mijn ruit kreeg met als gevolg een sterretje, werd hier niet voor tussengekomen door het werk. Dankzij die van mezelf gelukkig wel maar het is wel vervelend om de eigen wagen continu te gebruiken/ te verslijten maar dus zo goed als alles op eigen kap te moeten betalen...
En gezien spijtig genoeg vele cliënten ergens wonen waar het heel lang zou duren eer we geraken met het openbaar vervoer en we hen echt wel elke week minstens één keer moeten zien, kunnen we eigenlijk niet anders.

JPV

#9 , 13 jan 2012 14:28

bij m'n weten niet.
Neen? Dan zou je al goed gek moeten zijn om met je eigen wagen een verplaatsing voor het werk te maken? Bij mijn werkgever zijn we ook omnium verzekerd bij dienstverplaatsingen (dit wordt ook expliciet vermeld in de betreffende procedures). Ik ging er vanuit dat een werkgever op zijn minst verplicht was de BA verzekering op zich te nemen bij dienstverplaatsingen met eigen wagen. Maar ik kan het mis hebben. In dat geval zou ik iedereen aanraden om nooit met de eigen wagen dienstverplaatsingen te doen, tenzij je 100% zeker weet dat je door de werkgever verzekerd bent op dat moment.
je bent altijd verzekerd door je eigen verzekering :).

Gebruiker21

#10 , 13 jan 2012 15:01

je bent altijd verzekerd door je eigen verzekering :).
Met verhoging van je bonus malus tot gevolg als je iets tegenkomt...
@w.v: je werkgever kan je niet VERPLICHTEN je eigen wagen te gebruiken. Ga gewoon met het openbaar vervoer naar die klant, ook al duurt het een paar uur. Vertrek om 9 uur, kom om 12 uur aan bij de klant, vertrek er terug om 14 uur en kom mooi om 17 uur terug aan op het werk. Uw werkdag zit er op en u hebt maar 2 uurtjes gewerkt ;-). (Tijd nodig voor dienstverplaatsingen, is immers arbeidstijd.) U kan er toch ook niet aan doen dat u met het openbaar vervoer moet omdat uw werkgever geen deftige regeling heeft omtrent het gebruik van de privéwagen voor dienstverplaatsingen?

mava105

#11 , 13 jan 2012 15:52

Wat staat er in uw kontrakt met de werkgever? Werd daarin vermeld dat u over eigen vervoer dient te beschikken? Zoja , dan heb je niet veel meer te zeggen.

Gebruiker21

#12 , 16 jan 2012 08:04

Wat staat er in uw kontrakt met de werkgever? Werd daarin vermeld dat u over eigen vervoer dient te beschikken? Zoja , dan heb je niet veel meer te zeggen.
Ik beschik ook over een eigen voertuig. Maar als er in het contract niet staat dat je ook verplicht bent er dienstverplaatsingen mee te maken, staat uw werkgever nog nergens, uiteraard ;).

Terug naar “Andere”