Opzeg verandering werkregime

lammens
Topic Starter

Opzeg verandering werkregime

#1 , 23 jan 2012 14:09

Ik werk nu in een ploegenstelsel met sommige dagen van 12u, andere compensatierust.
Uiteraard pas ik mijn privé afspraken en planning daaraan aan.
Nu zou de werkgever een ander regime willen invoern (met andere dagen/tijden). Me dus naar een andere ploeg willen overzetten.
Ik besef ook wel dat niet voor eeuwig is, maar de volgende weken (soms maanden) heb ik al plannen (cursus, trip), me baserend op huidig werkregime.
Kan dat van week op week eenzijdig door werkgever veranderd worden ?
Ik veronderstel dat hij me wel een termijn moet geven.
Weet iemand hoeveel die bedraagt ? Moet ik een ander werkstelsel op korte termijn aanvaarden.
Alvast bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 23 jan 2012 14:47

kan niet eenzijdig veranderd worden. Moet in overleg met vakbond (wss wel aanwezig in je bedrijf?)

lammens
Topic Starter

#3 , 23 jan 2012 16:34

Jammer gnoeg niet. Is klein bedrijf (ong. 30 personeelsleden). En uiteraard wordt alles mondeling gezegd, bijna nooit staat er iets op papier.
Er is wel een eenzijdige aanpassing van het arbeidsreglement gebeurd waarbij dit stelsel vermeld staat, maar in mijn contract staat niet in welk stelsel ik werk.
Heb al eens contact gehad met de vakbond, en ze zijn helemaal niet in orde, maar daarvoor moet er klacht ingediend worden bij de sociale inspectie, en dat is blijkbaar iets van lange adem.
Het huidige werkstelsel staat ook niet op papier, maar ik kan wel aan de hand van timesheets bewijzen dat ik al meer dan 3 jaar zo werk. Volstaat dat als bewijs ?

Reclame

JPV

#4 , 23 jan 2012 18:27

klacht indiene b ij sociale inspectie duurt ongeveer 5 minuten :). Doe dat dus maar met alle bewijzen.

xena

#5 , 23 jan 2012 19:48

klacht indiene b ij sociale inspectie duurt ongeveer 5 minuten :). Doe dat dus maar met alle bewijzen.
sociale inspectie = ministerie van sociale zaken die gaan zich niet bezighouden met een wijziging van een uurrooster in het arbeidsreglement

misschien is de inspectie van de sociale wetten een betere optie aangezien zij in het bezit moeten zijn van het arbeidsreglement alsook van de wijziging ervan

voor de procedure tot wijziging van het arbeidsreglement
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=397" onclick="window.open(this.href);return false;
..........meldt dit aan de inspecteur van de Inspectie van de sociale wetten............

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen,

arbeidsreglementenwet 8/4/1965
Afdeling 2. _ Inhoud.

Art. 6. (§ 1.) Het arbeidsreglement moet vermelden:
1° de aanvang en het einde van de gewone arbeidsdag, het tijdstip en de duur van de rusttijden, de dagen van regelmatige onderbreking van de arbeid.
(Voor de deeltijdse tewerkgestelde werknemers worden die vermeldingen afzonderlijk voor iedere deeltijdse arbeidsregeling opgenomen.) <W 1981-06-23/04, art. 5, 002>
Wanneer in opeenvolgende ploegen wordt gewerkt, worden die vermeldingen voor elke ploeg afzonderlijk opgenomen. Het ogenblik en de wijze waarop de ploegen elkaar afwisselen worden bovendien aangegeven.

lammens
Topic Starter

#6 , 23 jan 2012 21:03

Dat bedoelde in eigenlijk "inspectie van de sociale wetten". SOrry ben er ook niet zo in thuis.
Een klacht indienen zal misschien niet lang duren, maar wel de afhandeling er van. (zo werd me toch gezegd)
Bijkomend probleem : alhoewel er bijna allemaal Nderlandstaligen werken is de zetel van de firma in Waals Brabant en zou ik me dus tot Nijvel moeten wenden.
Ik kan me wel behoorlijk uitdrukken in het Frans, maar om dat tot de finesse in de taal van Moliere uit te leggen, dat is wat anders.

xena

#7 , 24 jan 2012 13:24

Een klacht indienen zal misschien niet lang duren, maar wel de afhandeling er van. (zo werd me toch gezegd)
dat was vroeger zo nu gaat het veel rapper , dien je klacht eventueel online in

Terug naar “Andere”