In welke gevallen heeft een interim kantoor het recht om iemand niet voor te stellen bij een klant waar ze iemand zoeken?
Ik schets de situatie:
Ik ben ingeschreven bij Ixxxx-interim sinds augustus 2008. Ik heb via hen al opdrachten gekregen die altijd tot een goed einde werden gebracht. Soms zelf met vast contract tot gevolg. Maar in deze sector is het normaal snel te verbeteren... dus ja is het interim daarvoor perfect.
Sinds vorig jaar reageerde ik regelmatig eens op vacatures van Ixxxx-interim, maar kreeg geen reactie (maar zat toen wel nog via een ander kantoor onder contract) dus dacht ik dat ze eerst mensen zochten die geen werk hadden. Maar toen mijn contract beëindigd werd liet ik dit aan alle kantoren weten dat ik terug beschikbaar was.
Vorige maand zag ik een vacature waar ik voor 100% geschikt was en stuurde mijn belangstelling daarvoor door. Ik kreeg een telefoontje dat deze vacature reeds afgesloten was. Vond het gek want deze was van de vorige dag en ik kreeg de mail ervan via de VDAB dezelfde dag als ik reageerde. Maar bon, als het snel moet gaan dan kan het snel gaan ook blijkbaar. Ik vond de medewerker van het kantoor wel zeer kort. Als we iets hebben zullen wij wel iets laten weten, iedere keer reageren hoeft dus niet en ze legde af.
Nu vorige vrijdag zag ik dat de vacature terug op de site van de VDAB stond. Dus mailde ik opnieuw dat ik nog altijd belangstelling had. 6 uur later kreeg een zo gezegde automatische replay van hen (eentje op naam) dus wilden ze mij doen geloven dat dit automatisch was. Hier stond weer in dat ze mij zouden coNtacteren als er een gepaste job zich zou voordoen. Ik stuurde opnieuw dat ik reageerde op een bestaande job waar ik zeker voor in aanmerking kwam. Maar kreeg vrijdag geen reactie meer. Maandag ook niets waardoor ik besliste om opnieuw een mail te sturen met de vraag waarom er geen gevolg gegeven werd aan mijn belangstelling voor de ze job.
Daarop kreeg ik een mail van de kantoorverantwoordelijke die zei dat ze voor mijn geen job meer willen zoeken omdat ik in het verleden 2 keer een afspraak niet zou zijn nagekomen.
1ste afspraak werd afgebeld omdat ik op een 2de gesprek mocht gaan en dat dit belangrijker was dan een eerste gesprek.
2de afspraak daar was ik aanwezig en heb zelf een gesprek gehad in het bedrijf, maar we kwamen niet tot een overkomst. Het bedrijf heeft niet gezegd dat ik geweest ben, ofwel hebben bij Ixxxx dit verkeerd begrepen en zo in het dossier gezet.
De andere reden is omdat ze denken dat ik negatieve uitlatingen heb geuit over hem bij ALLE andere kantoren uit de regio. Iets wat ik kan bewijzen dat het niet zo is. Ik heb alle kantoren gemaild in maart van vorig jaar dat ik werk gevonden had en dat ik dus niet meer vrij was voor de arbeidsmarkt. ik heb daarbij alle kantoren bedankt die mij in de voorbije 3 jaar geholpen hebben aan jobs. (daar hoorde Ixxxx bij aangezien die mij aan werk geholpen hebben) en ik schreef ook dat ik andere kantoren die mijn voor niets 30km lieten rijden omdat ze niet in mijn CV hadden gekeken ook bedanken voor niets net als die kantoren die niet de moeite deden om te reageren als ik een toffe vacature zag.
Ik heb in dat bericht GEEN enkele naam vermeld. En de kantoorhouder die denkt dat het negatieve voor hen was. Mijn eerste bedenking was... oei eigen kennis is begin van alle wijsheid dus als ze dat denkt zal ze dat dus doen. En eigenlijk ja ze hebben het bij mij gedurende 1 jaar gedaan. Maar de mail was van daarvoor en was om de mensen te bedanken die mij geholpen hadden. Ik begrijp dus niet dat ze deze mail en dat andere gebruiken om mij dus in hun systeem te zetten als zijnde "geen moeite voor doen"
Is dit geen soort discriminatie? Ze hypothekeren mijn toekomst en dat van mijn gezin door mij tegen te werken. Ik heb 15 jaar ervaring in deze sector en die zijn 1 van de 2 grote interims die daar de mensen aan werk helpen. het andere kantoor heeft ook enkele klanten, maar altijd met ploegen en meestal arbeiders contracten. Dus kan ik niet anders dan via Ixxxx te gaan als ik daar terug wil werken.
Maar naast mijn probleem is het toch ook zo dat ze hun klanten niet altijd de juiste persoon zullen voorstellen uit eigen belang.
Ik heb zin om de 250 bedrijven allemaal aan te schrijven met mijn verhaal maar dan is het echt een oorlog verklaren. En dan berokken ik ze schade, maar dat hebben ze mij ook aangedaan met als enigste verschil dat zij een horde advocaten hebben die mij in alle gevallen zullen plukken en nekken wat ik ook probeer te doen.
Weet iemand raad... en kom niet af dat er overal werk genoeg is want in de branche waar ik zit zit men redelijk beperkt in keuze. Herscholing kan, maar dan verliezen ze kostbare kennis.
Ik wil terug de mogelijkheid krijgen voorgesteld worden via dat kantoor omdat er daar dus maar 2 kantoren actief zijn. Hoe kan ik ze dwingen?
kan ik iedereen mailen dat ik het niet eerlijk vind dat het interim kantoor niet altijd de juiste mensen stuurt en andere mensen voor prulletjes weigert te helpen?