Controlearts op adres ouders, niet op mijn adres **

NereaLismont
Topic Starter

Controlearts op adres ouders, niet op mijn adres **

#1 , 07 feb 2012 17:39

Beste dames of heren,

Ik ben in augustus bevallen van een jongentje na een enorm zware zwangerschap en een nog zwaardere bevalling die in totaal drie dagen en half heeft geduurd. Ik heb een zware bloedarmoede gehad door enorm bloedverlies, ben enkele dagen van de wereld geweest etc. Ik schets dit enkel om te zeggen dat het echt wel zwaar was.

Mijn zwangerschapsverlof is afgelopen, en ik had op aanraden van mijn verantwoordelijke bij HR nog twee weken jaarlijks verlof genomen om echt te kunnen "genieten" van mijn zoontje. Maar dit is eigenlijk helemaal anders uitgedraaid en ik heb lichamelijk nog heel wat gesukkeld, wat dan ook weer psychisch meesleurde en mijn zoontje had ook een hele resem kwaaltjes die het nog enkel maar zwaarder maakten. Mijn huisdokter heeft mij dan ook terug thuis gezet, omdat ik absoluut verder borstvoeding moet geven om ervoor te zorgen dat mijn kind niet zoals zijn moeder 100 allergiën heeft en astma. Dit tot 6 maanden. Zelf mocht ik niets nemen omdat dat in de melk doorschijnt, want ik had toentijds een beginnende post-natale depressie. Lang verhaal kort, we zijn nog steeds niet die zes maanden verder en het voorschrift voor de medicatie heb ik steeds bij me, in geval dat ik ECHT beslis van te stoppen met borstvoeding en aan mijzelf te denken, maar de dokters raden dit af.

Werkgever heeft mij in november denk ik, gewaarborgd loon moeten uitbetalen, wat 1 maand is denk ik, dus heb ook geen verlengd zwangerschapsverlof maar wel degelijk ziekteverlof. Daarna de mutualiteit.

Ik ben naar mijn ouders getrokken, heb mijn man achtergelaten omdat het mij allemaal teveel werd, heb de kleine meegenomen en heb geprobeerd daar een beetje controle te krijgen over alles. Tussentijds had mijn mutualiteit een brief gestuurd naar mijn thuisadres om mij op te roepen voor een controlearts, maar die brief heb ik niet gelezen daar er niemand thuis was. Uiteindelijk hebben zij mij dan een nieuwe gestuurd op adres van mijn ouders, begrepen dat ik ergens anders verblijf. No problem there.

Waar het een probleem en een raar verhaal wordt, is daar mijn werkgever blijkbaar op specifiek verzoek van mijn leidinggevende manager een controlearts heeft gezonden naar mijn ouders thuis. Ik heb hen nooit op de hoogte gebracht van mijn "verplaatsing", dus zij zouden daar eigenlijk niet van op de hoogte kunnen zijn. Dit uiteraard toevallig op de dag dat ik terug naar mijn eigen huis ging, zo'n 40 km verder... Ik ben er geraakt, want mijn ouders zijn telkens daar maar dit is volgens mij helemaal niet correct. Zij mogen niet zomaar beslissen van een controlearts te sturen naar een adres waarvan ik niet meegaf dat ik daar verblijf. De controlearts zelf was eigenlijk verbaasd, er stond zelfs niet verblijfsadres op de papieren. Heb dan ook mijn HR-verantwoordelijke gebeld en gevraagd hoe dit mogelijk was, of mijn adres nog wel correct staat genoteerd etc. en die kon mij enkel zeggen dat deze aanvraag direct kwam van hogerop met dat specifiek adres, maar dat in hun systeem alles nog correct staat. Ik ben eigenlijk wel redelijk furieus, want dit is de kers op de taart na een degradatie in functie door mijn zwangerschap. Ze "zoeken" volgens mij iets dat ze niet gaan vinden, de controlearts heeft enkel mijn huisdokter zijn bevindingen bevestigd.

Ik las: http://www.kontroleartsen.be/werknemers_praktisch.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen, hoe ik hierop moet reageren, want dit is gewoon teveel voor mij op dit moment. Ik ben ingeschreven bij een syndicaat, en vraag me echt af wat ik kan doen, ook al heeft de dokter mij gelijk gegeven, hier is gewoon echt kwade opzet in het spel.

Alvast bedankt,
Nerea

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 07 feb 2012 18:14

En wat is nu het probleem?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2012 18:58

'Ik heb mijn man achtergelaten'.
Heeft uw echtgenoot mogelijk uw niet meer wonen doorgegeven aan de gemeente?

Reclame

NereaLismont
Topic Starter

#4 , 07 feb 2012 19:33

Probleem is dat ik er nu toch wel net genoeg van heb... En wat onrechtvaardig is, moet volgens mijn weten toch op zijn minst correct aangekaart worden?

Neen Franciscus, hij is ook terug naar zijn ouders getrokken en slechts een week geleden teruggekomen. Toevallig wonen zijn ouders in het buitenland wat een mooi excuus was om hem weg te "zenden", nog toevalliger is dat zijn schoonbroer plotseling gestorven is dus dat alles eigenlijk samenviel. (het is erg om te zeggen, maar anders had ik een serieus goed excuus moeten zoeken om naar mijn ouders terug te kunnen gaan voor een tijdje)
Dus hij heeft niets doorgegeven aan de gemeente, de enige waar ik het heb doorgegeven is dan mijn mutualiteit, maar ik veronderstel dat zij niet zomaar gegevens mogen doorspelen naar mijn werkgever...

roharro

#5 , 07 feb 2012 19:44

Ik begrijp nog steeds niet welke schade of nadeel u nu lijdt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

NereaLismont
Topic Starter

#6 , 07 feb 2012 20:20

Sinds ongeveer twee jaar geleden heeft mijn management het op mij gemunt, in de zin dat er veel beloftes zijn, die dan uiteindelijk aan collega's worden gegeven. Toen ik zwanger werd, ben ik zelfs gedegradeerd geweest met een resem belachelijke redenen maar onderhands werd duidelijk gemaakt dat ik "maar niet zwanger had moeten worden".
Er zijn roddels verspreid geweest door het management, die ik dan later op mijn bord kreeg maar totaal uit de lucht gegrepen zijn. Echt de belachelijkste verhalen om toch maar mijn carrière zuur te maken.
Bon, tot voor kort kon ik daar nog mee omgaan, maar nu vind ik dat het genoeg is geweest. Ik begrijp ook wel dat ik misschien moet bewegen dan, maar vind niet dat dit correct is tegenover een werknemer die altijd het beste van zichzelf heeft gegeven.

xena

#7 , 08 feb 2012 06:30

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
art 31 § 3. Bovendien mag de werknemer niet weigeren een door de werkgever gemachtigd en betaald arts die voldoet aan de bepalingen van de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde, hierna controlearts genoemd, te ontvangen, noch zich door deze te laten onderzoeken. Behoudens wanneer diegene die het geneeskundig getuigschrift aan de werknemer heeft afgeleverd oordeelt dat zijn gezondheidstoestand hem niet toelaat zich naar een andere plaats te begeven, moet de werknemer zich desgevraagd bij de controlearts aanbieden. De reiskosten van de werknemer zijn ten laste van de werkgever.

in het vervolg neem je een taxi op kosten van je werkgever als die u een verre verplaatsingen laat maken nu mag je uw onkosten aanrekenen de algemeen aanvaarde richtlijn is 0,33€ per gereden km .

voor die degradatie had je binnen een redelijke termijn moeten protesteren anders kan men dit aanzien als een onvoorwaardelijke aanvaarding , heb je loonverlies of enige vorm van beloning moeten inleveren afhankelijk van wat of waaruit je het recht kan afleiden kan er mogelijk nog een rechtzetting gebeuren met terugwerkende kracht

JPV

#8 , 08 feb 2012 10:36

taxi wordt niet vergoed tenzij noodzakelijk.

Gebruiker21

#9 , 08 feb 2012 13:54

Zoals roharro zei: ik begrijp ook het probleem niet. De werkgever heeft het recht op zijn werknemer die ziek is door een controle-arts te laten onderzoeken. Dit is ook gebeurd en de controlearts heeft de inschatting van de huisarts bevestigd. Dus geen probleem.

Als de werkgever echt moeilijk zou willen doen, zouden ze kunnen stellen dat de topic starter zich moedwillig ontrekt aan een controle van de controle-arts (niet reageren op de brief, niet thuis zijn, tijdelijke adreswijziging niet doorgeven).

Aan de topic starter: wat betreft de controle-arts: laat het rusten. Deze controlearts heeft bevestigd dat jou niets te verwijten valt, dus ik zou daar verder niet meer op in gaan. Je zal wel andere zaken hebben om energie in te steken, die véél en véél belangrijker zijn (ik spreek hier als vader van een jong zoontje ;) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#10 , 08 feb 2012 15:02

ik lees , de reiskosten worden vergoed wat sluit een taxi dan uit , heb je rechtspraak ?
(ik denk dit toch ergens in rechtsleer gelezen te hebben)

bijgevolg aanbieden bij de controlearts is zowiezo noodzakelijk

Gebruiker21

#11 , 08 feb 2012 16:20

ik lees , de reiskosten worden vergoed wat sluit een taxi dan uit , heb je rechtspraak ?

In dat geval zou ik per helicopter naar de controle-arts gaan. Beetje serieus blijven, hé. Als je met het openbaar vervoer of met de eigen wagen makkelijk daar raakt, is een taxi er nogal over...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#12 , 08 feb 2012 16:21

ik heb praktijkervaring en realiteitszin.

In jouw veronderstelling kan je ook een privé-jet nemen. Taxi wordt enkel vergoed indien nodig. Dit bvb tot aan een treinstation of dergelijke en dan enkel indien je geen auto beschikt/niet met de auto kan reizen. Idem voor ziekenvervoer.

NereaLismont
Topic Starter

#13 , 08 feb 2012 17:48

Ik meen ook dat ik echt wel andere dingen heb om mijn energie in te steken, maar wilde dit echt vooral weten... Ik begrijp dat ze het recht hebben, en ben ook braafjes goedgekeurd etc. Maar dit is gewoon één van de vele zoektochten die ze hebben gedaan sinds mijn zwangerschap, en ik wil mij indekken ondanks dat ik gesyndiceerd ben want in the end ben ik niet zeker of die mij wel zouden kunnen bijstaan moest er iets gebeuren en ik ben in mijn recht.
Bedankt in ieder geval!!

xena

#14 , 09 feb 2012 04:46

In dat geval zou ik per helicopter naar de controle-arts gaan. Beetje serieus blijven, hé. Als je met het openbaar vervoer of met de eigen wagen makkelijk daar raakt, is een taxi er nogal over...
Verplaatsingsonkosten
Als je wordt opgeroepen voor een controle in het kabinet van de controlearts, moet je in de mate van het mogelijke gebruikmaken van het openbaar vervoer. Als je voor dit traject geen abonnement hebt, worden je kosten terugbetaald door je werkgever. Je moet dan wel het vervoersbewijs indienen.

Als je je niet met het openbaar vervoer hebt verplaatst om naar de controlearts te gaan, zullen je kosten terugbetaald worden indien:

•je wegens medische redenen het openbaar vervoer niet kan gebruiken
•het dokterskabinet op meer dan 3 km van een halte van het openbaar vervoer ligt
•het openbaar vervoer niet rijdt wanneer je je moet aanmelden bij de controlearts
•de verplaatsing met het openbaar vervoer duidelijk onredelijk lang zou duren
.

JPV

#15 , 09 feb 2012 07:12

zie wat ik dus hierboven zei...

Terug naar “Andere”