Beste dames of heren,
Ik ben in augustus bevallen van een jongentje na een enorm zware zwangerschap en een nog zwaardere bevalling die in totaal drie dagen en half heeft geduurd. Ik heb een zware bloedarmoede gehad door enorm bloedverlies, ben enkele dagen van de wereld geweest etc. Ik schets dit enkel om te zeggen dat het echt wel zwaar was.
Mijn zwangerschapsverlof is afgelopen, en ik had op aanraden van mijn verantwoordelijke bij HR nog twee weken jaarlijks verlof genomen om echt te kunnen "genieten" van mijn zoontje. Maar dit is eigenlijk helemaal anders uitgedraaid en ik heb lichamelijk nog heel wat gesukkeld, wat dan ook weer psychisch meesleurde en mijn zoontje had ook een hele resem kwaaltjes die het nog enkel maar zwaarder maakten. Mijn huisdokter heeft mij dan ook terug thuis gezet, omdat ik absoluut verder borstvoeding moet geven om ervoor te zorgen dat mijn kind niet zoals zijn moeder 100 allergiën heeft en astma. Dit tot 6 maanden. Zelf mocht ik niets nemen omdat dat in de melk doorschijnt, want ik had toentijds een beginnende post-natale depressie. Lang verhaal kort, we zijn nog steeds niet die zes maanden verder en het voorschrift voor de medicatie heb ik steeds bij me, in geval dat ik ECHT beslis van te stoppen met borstvoeding en aan mijzelf te denken, maar de dokters raden dit af.
Werkgever heeft mij in november denk ik, gewaarborgd loon moeten uitbetalen, wat 1 maand is denk ik, dus heb ook geen verlengd zwangerschapsverlof maar wel degelijk ziekteverlof. Daarna de mutualiteit.
Ik ben naar mijn ouders getrokken, heb mijn man achtergelaten omdat het mij allemaal teveel werd, heb de kleine meegenomen en heb geprobeerd daar een beetje controle te krijgen over alles. Tussentijds had mijn mutualiteit een brief gestuurd naar mijn thuisadres om mij op te roepen voor een controlearts, maar die brief heb ik niet gelezen daar er niemand thuis was. Uiteindelijk hebben zij mij dan een nieuwe gestuurd op adres van mijn ouders, begrepen dat ik ergens anders verblijf. No problem there.
Waar het een probleem en een raar verhaal wordt, is daar mijn werkgever blijkbaar op specifiek verzoek van mijn leidinggevende manager een controlearts heeft gezonden naar mijn ouders thuis. Ik heb hen nooit op de hoogte gebracht van mijn "verplaatsing", dus zij zouden daar eigenlijk niet van op de hoogte kunnen zijn. Dit uiteraard toevallig op de dag dat ik terug naar mijn eigen huis ging, zo'n 40 km verder... Ik ben er geraakt, want mijn ouders zijn telkens daar maar dit is volgens mij helemaal niet correct. Zij mogen niet zomaar beslissen van een controlearts te sturen naar een adres waarvan ik niet meegaf dat ik daar verblijf. De controlearts zelf was eigenlijk verbaasd, er stond zelfs niet verblijfsadres op de papieren. Heb dan ook mijn HR-verantwoordelijke gebeld en gevraagd hoe dit mogelijk was, of mijn adres nog wel correct staat genoteerd etc. en die kon mij enkel zeggen dat deze aanvraag direct kwam van hogerop met dat specifiek adres, maar dat in hun systeem alles nog correct staat. Ik ben eigenlijk wel redelijk furieus, want dit is de kers op de taart na een degradatie in functie door mijn zwangerschap. Ze "zoeken" volgens mij iets dat ze niet gaan vinden, de controlearts heeft enkel mijn huisdokter zijn bevindingen bevestigd.
Ik las:
http://www.kontroleartsen.be/werknemers_praktisch.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen, hoe ik hierop moet reageren, want dit is gewoon teveel voor mij op dit moment. Ik ben ingeschreven bij een syndicaat, en vraag me echt af wat ik kan doen, ook al heeft de dokter mij gelijk gegeven, hier is gewoon echt kwade opzet in het spel.
Alvast bedankt,
Nerea