Recup - inhaalrust - overuren

-mi-
Topic Starter

Recup - inhaalrust - overuren

#1 , 09 feb 2012 21:51

Mijn werkgever heeft mij beloofd (zwart op wit trouwens) dat ik volgende week donderdag en vrijdag thuis mag blijven. Ik mag deze twee dagen mijn overuren opnemen, aangezien ik er best een aantal heb.

Kan zij dan ineens toch beslissen dat ik MOET komen werken? En geen overuren mag opnemen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 10 feb 2012 01:44

Mijn werkgever heeft mij beloofd (zwart op wit trouwens) dat ik volgende week donderdag en vrijdag thuis mag blijven. Ik mag deze twee dagen mijn overuren opnemen, aangezien ik er best een aantal heb.

Kan zij dan ineens toch beslissen dat ik MOET komen werken? En geen overuren mag opnemen?
als je bedoeld met zwart op wit dat er een geschreven overeenkomst is , kan je zich beroepen op art 1134bw
burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

-mi-
Topic Starter

#3 , 10 feb 2012 09:06

Bedankt voor je reactie Xena.
Dit blad (zwart op wit) is eigenlijk ons uurrooster. (telt dit dan ook?)
Iedere week maakt mijn werkgever een uurrooster op waar alle collega's en ikzelf op staan. Bij mij staat er bij donderdag en vrijdag mijn normale uren, met daarnaast = 7,6u recup.
Geldt dit dan ook als schriftelijk bewijs/goedkeuring?

Alvast bedankt

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2012 14:25

Voor zover ik weet kan enkel WETTELIJK verlof (dus voor de meeste full-timers: de 20 dagen jaarlijks verlof) niet herroepen worden, maar kan iedere andere vorm van verlof (arbeidsduurvermindering, recup, enz...) ingetrokken worden als dit echt nodig is om de diestverlening / werking van het bedrijf te kunnen garanderen. Hoewel er bij ons op het bedrijf zelden of nooit verlof ingetrokken wordt, wordt dit toch duidelijk aan de werknemers meegedeeld: als je in de zomer een reis plant, vul dit dan in met WETTELIJK verlof, niet met adv-dagen of recup! Dan ben je 100% zeker dat je verlof hebt.

Mijn vriendin werkt bijvoorbeeld in de zorg-sector, en zij is al verschillende keren "teruggeroepen" uit verlof om in te springen voor zieke collega's. De baas heeft ook weinig andere keuze in zo'n geval. De dienstverlening moet immers gegarandeerd zijn (je kan de patiënten moeilijk aan hun lot overlaten, niet?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#5 , 10 feb 2012 18:22

In principe mag/kan een dienstrooster NADAT het gepubliceerd is Niet meer gewijzigd worden (ik dacht 14 dagen).

JPV

#6 , 11 feb 2012 15:42

maar verlof kan wel ingetrokken worden indien de noodzakelijkheid het vereist, zelfs wettelijk verlof. Er moet gewon altijd afgewegen worden wat de nadelen van de werknemer is. Indien nodig bepaalt de rechter...

-mi-
Topic Starter

#7 , 11 feb 2012 17:00

Het zit gewoon zo.
Ik ben ziek geworden, en daarom veranderd ze nu mijn uren. Omdat de collega's zogezegd genoeg overuren moeten doen door mijn ziekte. Ik ben maar 2 dagen afwezig! Want de zaterdag, zondag en maandag moest ik niet eens werken.
Ik had 16, 17 en 21 februari recup. 20 februari was ik volgens mijn rooster thuis. Mijn planning is dus helemaal gemaakt volgens deze vrije dagen! Kan zij zomaar, zonder deftige reden, alles overhoop gooien?
Ze stuurde mij per sms het volgende "uw recup van donderdag en vrijdag wordt ingetrokken. uw collega's moeten al overuren genoeg doen".
Via telefoon meldde ze dan dat ik maandag en dinsdag ook gewoon moet komen werken.

Zoiets kan toch zomaar niet! Wat als ik een weekendje weg geboekt had? Het is toch logisch, dat als je een uurrooster krijgt, je je privé regelt volgens je uren? Dan kan ze dit toch niet zomaar veranderen?

JPV

#8 , 12 feb 2012 18:46

Als je het hard wil spelen: antwoorden dat het feit dat je ziek was geen voldoende reden is om vakantie in te trekken en je vakantie nemen.

-mi-
Topic Starter

#9 , 12 feb 2012 19:48

Het is geen vakantie maar recup dat ik deze dagen had...
Nuja, morgen eens bellen naar de vakbond

JPV

#10 , 12 feb 2012 20:43

met vakantie bedoelde ik elke vorm van verlof :)

-mi-
Topic Starter

#11 , 12 feb 2012 21:38

Oh, ok, ik dacht echt aan vakantie-verlof.

Gebruiker21

#12 , 13 feb 2012 09:43

Als je het hard wil spelen: antwoorden dat het feit dat je ziek was geen voldoende reden is om vakantie in te trekken en je vakantie nemen.
Misschien ook even vermelden dat een werkgever een werkgever zonder probleem kan ontslaan, en dat bovenstaande "actie" misschien dit ontslag wel zou kunnen triggeren. Dus misschien toch even afwegen of dit het waard is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

-mi-
Topic Starter

#13 , 13 feb 2012 10:45

Als ze mij hiervoor ontslaat dan is dat haar probleem. Er zal dan zeker nog een brief volgen naar onze grote baas (dus ook de verantwoordelijke haar baas). Er zijn reeds meerdere dingen gebeurd dan enkel dit voorval.

Even een klein voorbeeldje, een collega stuurt een sms naar de verantwoordelijke (een vrij stoute sms trouwens), en de verantwoordelijke laat dit aan iedereen zien. Daarna vraagt ze om zeker niet te zeggen dat ze dat berichtje getoond heeft.
Sorry hoor, maar als verantwoordelijke heb je een voorbeeldfunctie, zo'n dingen vind ik niet kunnen.
Eind december heeft ze iemand ontslaan, omdat die persoon haar werk niet goed genoeg deed, maar eerst heeft ze dit met ons besproken, wat wij ervan vinden. Dit is echt geen goede houding voor een verantwoordelijke. Als zij iemand wilt ontslaan, dan moet ze dat gewoon doen, en niet met collega's bespreken. Althans, dat is mijn mening natuurlijk.

Onze verantwoordelijke doet momenteel avondschool, aangezien ze geen diploma heeft voor deze functie.
Op school moest ze een voelboek maken (wij werken met kinderen, vandaag een voelboek). Ze heeft de opdracht aan een collega gegeven. Deze was heel fier met haar resultaat. Op school behaalde ze hierdoor goeie punten, maar er waren er nog in haar klas met een prachtig voelboekje.
Haar reactie naar onze collega was "jij denkt dat je de enige bent die zoiets kan, maar er zijn er nog die zulke dingen kunnen".

En zo zijn het iedere keer kleine dingen, die de boel helemaal verzieken.

-mi-
Topic Starter

#14 , 13 feb 2012 11:42

De vakbond zegt dat ze dit mag doen. Ze mag mijn uren zoveel aanpassen als ze wil, zolang er maar 5 werkdagen tussen zitten.
Vind ik toch maar raar hoor. Zeker omdat de uren opgemaakt waren, en iedereen zijn planning maakt volgens die uren. Het is toch logisch dat je je planning maakt volgens je uren. Maar blijkbaar kun je dus pas aan je privéplanning beginnen 5 dagen op voorhand, niet langer.

Het toppunt van al, ze veranderd mijn uren uit wraak omdat ik enkele dagen afwezig was wegens ziekte!

Gebruiker21

#15 , 13 feb 2012 11:52

Als ze mij hiervoor ontslaat dan is dat haar probleem.
Als risico op ontslag voor jou geen enkel probleem is: volg de raad van JPV op.

Terug naar “Andere”