verlof vervalt na langer dan 1 j werkonbekwaam werkongeval

jonake
Topic Starter

verlof vervalt na langer dan 1 j werkonbekwaam werkongeval

#1 , 11 feb 2012 01:58

hallo , ik heb op 27juli 2009 een ernstig werkongeval gehad waarvan ik nog steeds van herstellende ben .In het jaar 2009 en 2010 heb ik mijn verlofdagen moeten doorgeven aan de werkgever om die op te laten nemen . Nu nam ik in december 2011 contact op dat ze mijn verlofdagen moesten inplannen en toen kreeg ik te horen dat ik geen verlof had en geen recht meer op verlof dus wat ook wil zeggen dat ik in 2012 geen verlof geld zal krijgen . Het werk gaf me aan te geven dat ze het maar 1 jaar als gelijkgestelde dagen bekijken . Ze vertelde me om verlofdagen te hebben moet je gewerkt hebben dus m.a.w als ik hopelijk dit jaar terug aan het werk kan dat ik dan geen enkele dag verlof zou hebben ....
Nu was men vraag of dit allemaal correct is want toen ik de dag na het ongeval bezoek kreeg in het ziekenhuis van het werk vertelde ze me dat ik geen enkele verlies van loon zou hebben . Dat verlies is er dus degelijk wel en veel zelfs . normaal verdiende ik zo'n 2200 euro per maand , van de verzekering krijg ik ook 2200 euro per maand maar dan kreeg ik het jaar opvolgend een belastings brief van 7700 te betalen . wat blijkt nu dat de verzekering maar 11% belastingen afhoudt van het brutto loon . Maw zou ik van de 2200 euro 600 euro elke maand opzij moeten leggen voor de belastingen wat dus men netto loon naar 1400 euro brengt . Volgens mij een zeer groot verschil .

hopelijk kan iemand me iets wijzer maken .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 11 feb 2012 11:33

er is een vastgestelde loongrens dus meer hoefde de verzekeraar niet te betalen en die zijn slechts verplicht het minimum aan bedrijfsvoorheffing af te houden

26 JANUARI 2011. - Arbeidsongevallen. - Indexering van de loongrenzen bedoeld bij artikel 39, eerste en tweede lid, van de arbeidsongevallenwet van 10 april 1971

Artikel M. De bedragen vastgesteld bij artikel 39, eerste en tweede lid, van de arbeidsongevallenwet van 10 april 1971 worden, ter uitvoering van artikel 43 van het koninklijk besluit van 21 december 1971 houdende uitvoering van sommige bepalingen van de arbeidsongevallenwet van 10 april 1971 (Belgisch Staatsblad van 28 december 1971) per 1 januari 2011, respectievelijk gebracht op 37.545,92 EUR en 6.067,83 EUR.

wat die verlofdagen betreft heb ik nog niet gehoord heb nu geen tijd meer maar je kan eens zien in de wetgeving
afkondigingsdatum ;
1971 - 06 - 28 (wet)
1967 - 03 - 30 (kb)
(als ik mij ni vergis)

http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
datums invullen - lijst - detail

j.demoor

#3 , 12 feb 2012 10:19

“Art.3...De vakantieduur moet ten minste vierentwintig dagen bedragen voor twaalf maanden arbeid, met inbegrip van de inactiviteitsdagen die bij koninklijk besluit met de dagen normale werkelijke arbeid zijn gelijkgesteld. Wordt als dienstjaar beschouwd voor de berekening van deze duur het kalenderjaar dat het jaar voorafgaat waarin de vakantie dient toegekend...”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

“Art.41.Voor de berekening van het bedrag van het vakantiegeld worden met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgesteld, de dagen arbeidsonderbreking ingevolge :...2° een ongeval of ziekte niet bedoeld sub 1°...Art.43.De duur van de gelijkstelling wordt beperkt :3° bij ziekte niet bedoeld sub 1° : tot de eerste TWAALF MAANDEN van de arbeidsonderbreking.Art.61.Voor de berekening van de duur van de vakantie worden met effectief gewerkte dagen gelijkgesteld, de dagen van arbeidsonderbreking die voor de berekening van het vakantiegeld met effectieve dagen worden gelijkgesteld, bij toepassing van artikel 41 tot 44, alsmede de dagen waarmee rekening moet worden gehouden op grond van de wetgeving op het toekennen van loon aan de werknemers gedurende een zeker aantal feestdagen per jaar en de dagen van de jaarlijkse vakantie.”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

‘Het werk gaf me aan te geven dat ze het maar 1 jaar als gelijkgestelde dagen bekijken’

Dit is dus in overeenstemming met voornoemd art.43.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

xena

#4 , 12 feb 2012 14:36

‘Het werk gaf me aan te geven dat ze het maar 1 jaar als gelijkgestelde dagen bekijken’

Dit is dus in overeenstemming met voornoemd art.43.
Art. 43 De duur van de gelijkstelling wordt beperkt :
1° bij arbeidsongeval of beroepsziekte aanleiding gevend tot schadeloosstelling;
a) tot de periode van tijdelijke algehele ongeschiktheid;
b) tot de eerste twaalf maanden der periode van tijdelijke gedeeltelijke ongeschiktheid volgend op een tijdelijke algehele ongeschiktheid op voorwaarde dat het erkende percentage van tijdelijke gedeeltelijke ongeschiktheid minstens 66 pct. weze;

http://onva-rjv.fgov.be/nl/pdf/BROCHURE_2009NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
(pag 41) Arbeidsongeval of beroepsziekte
De gehele periode van tijdelijke volledige arbeidsongeschiktheid.

http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... pectie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
eventueel kan u een info mailtje sturen naar de sociale inspectie

Terug naar “Andere”