Leveren van arbeid binnen een ambassade

gebruiker
Topic Starter

Leveren van arbeid binnen een ambassade

#1 , 15 feb 2012 21:09

Een werknemer die rechtstreeks tewerkgesteld wordt in een diplomatieke missie, daarvoor zou het volgende van toepassing zijn:
b) Op personen die door een diplomatieke missie of een consulaire post van een der
verdragsluitende Staten zijn aangeworven op het grondgebied van de andere
verdragsluitende Staat, is de wetgeving van de tweede verdragsluitende Staat van
toepassing.

Niettemin kunnen personen die onderdanen zijn van de eerste verdragsluitende Staat opteren voor
de toepassing van de wetgeving van die verdragsluitende Staat.

c) Wanneer de diplomatieke missie of de consulaire post van een der verdragsluitende
Staten personen tewerkstelt die conform punt b) van deze paragraaf onderworpen zijn aan
de wetgeving van de andere verdragsluitende Staat, dan houdt de missie of de post rekening
met de verplichtingen die door de wetgeving van die verdragsluitende Staat aan de
werkgevers zijn opgelegd.
Wat met de situatie van een werknemer die aangeworven wordt door een Belgische werkgever doch die uitsluitend arbeid levert binnen de terreinen van een ambassade?
§1. De werknemers of ermede gelijkgestelden ingevolge de wetgevingen van elk der
verdragsluitende landen, die in één van deze landen tewerkgesteld zijn, vallen onder de
toepassing van de vigerende wetgevingen van de plaats waar zij arbeiden.

De zelfstandigen die hun beroepsactiviteit uitoefenen op het grondgebied van één van de Staten,
vallen onder de toepassing van de wetgeving van die Staat, zelfs wanneer zij op het grondgebied
van de andere Staat wonen.
Bij gelijktijdige uitoefening van twee of verschillende beroepsactiviteiten, al dan niet in
loondienst
, op het grondgebied van de ene en van de andere Staat, is op elke van die activiteiten
de wetgeving toepasselijk van de Staat op wiens grondgebied zij wordt uitgeoefend.
Is de interne wetgeving ( van de verdragsluitende Staat op wiens grondgebied de diplomatieke missie gevestigd is) van toepassing binnen de ambassade voor werknemers in beide gevallen?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2012 08:58

de door u aangehaalde teksten spreken van werknemers van een ambassade, of zelfstandigen die voor een ambassade werken. Niet over werknemers die voor een (in dit geval) Belgisch bedrijf werken. Het arbeidscontract is immers door een Belg aangegaan met een Belgisch bedrijf. Ik zou dus niet weten waarom de wetgeving van het land van de ambassade van toepassing zou zijn. Tussen de ambassade en het bedrijf, wel. Maar de ambassade heeft geen rechtstreekse overeenkomt met de werknemer.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

gebruiker
Topic Starter

#3 , 16 feb 2012 22:23

Mijn vraag betreft niet sociale zekerheid, alhoewel met het ingekleurde deel ik mij wel vragen stel of er geen discussie kan ontstaan inzake sociaal zekerheidsrecht in sommige omstandigheden (waar alles zou afhangen van wie opdrachten geeft, de Belgische werkgever of iemand tewerkgesteld binnen de ambassade).

Mijn vraag betreft alle andere wetgevingen. Gelet ambassadeterrein een afgescheiden bestaan kent, blijft de vraag van welke interne wetgeving van welk land er van toepassing is.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

Vandebos

#4 , 16 feb 2012 22:32

De relatie tussen ambassades en sociale instellingen met de opdracht bekleed om allerhande bijdragen te innen voor het tewerkgestelde personeel is zeer delicaat te noemen... Vaak gaat het hier eerder over onderhandelingen dan het opleggen van vigerende wetgeving. In extremis zijn er wel reeds inbeslagnames geweest van bijv. rollend materiaal. (Herinner me een incident tussen de stad Brussel en de Thaise ambassade van een paar jaar geleden)

gebruiker
Topic Starter

#5 , 17 feb 2012 12:04

Welk land gerechtigd is op het innen van sociale zekerheidsbijdragen is één punt, maar dat lijkt mij altijd geregeld in verdragen van land tot land (waarvan een voorbeeld in mijn originele vraagstelling).

Maar er stellen zich een ganse reeks andere vragen, zoals arbeidsongevallenwetgeving, en zelfs maar te weten van welk land regels van toepassing zijn inzake wie als werkgever fungeert (bij leveren van arbeid voor een werkgever uit de woonststaat maar in een ambassade) : dit zou gevolgen kunnen hebben voor 'ondergeschiktheid' en andere regels die dan wel specifiek Belgisch kunnen zijn, maar mogelijk totaal anders ingeschreven staan in de wetgeving van het land waar de ambassadeterreinen toe behoren.

Het is in het bijzonder het volgende deel dat hieromtrent vragen oproept (kunnen weten van welk land de wetgeving toepasselijk is, en niet alleen arbeidswetgeving, maar alle interne wetgeving):
"De zelfstandigen die hun beroepsactiviteit uitoefenen op het grondgebied van één van de Staten,
vallen onder de toepassing van de wetgeving van die Staat, zelfs wanneer zij op het grondgebied
van de andere Staat wonen."

Terug naar “Andere”