Vaderschaps- en adoptieverlof

VDG2
Topic Starter

Vaderschaps- en adoptieverlof

#1 , 01 mar 2012 22:49

Ik zit momenteel in 2e Bach Rechten als avondstudent (naast mijn voltijdse job en weekendwerk). Ik moet een paper schrijven i.v.m. vaderschaps- en adoptieverlof.

Normaal zou ik nooit een "hulplijn" inschakelen, echter ben ik deze keer ten einde raad. Na ellenlang opzoekingswerk via jura, juridat, jurisquare, enz., ben ik in mijn zoektocht naar rechtspraak i.v.m. dit thema nog geen stap verder gekomen. Ik heb welgeteld 1 vonnis kunnen vinden hieromtrent (Belgisch recht) en 1 Europees. Uiteraard bitter weinig om 15 pagina's lang een uiteenzetting van het onderwerp te kunnen geven.

Het is een recent onderwerp (vnl. het vaderschapsverlof dan), waarin de laatste wijzigingen pas in 2011 hebben plaatsgevonden (geboorteverlof), uiteraard kan er in dit geval niet echt veel te vinden zijn. Bovendien ben ik een studie van het IGVM op het spoor gekomen m.b.t. het vaderschapsverlof waarin onder meer het volgende staat "in geen enkel geval werd het probleem (die vaders ondervonden n.a.v. de aanvraag e.d.) voor de rechtbank gebracht.

Daarom zou ik even jullie hulp willen vragen. Indien jullie plaatsen weten waar ik nog rechtspraak zou kunnen vinden, boeken kennen waarin dergelijke zaken werden besproken enz. zou ik het heel erg op prijs stellen als jullie dit even zouden kunnen meedelen.

Alle tips zijn meer dan welkom!

En om even duidelijk te stellen dat ik zeker geen misbruik wil maken en dus niet puur uit luiheid hulp vraag, mijn jaartaak van vorig jaar werd als de beste beoordeeld van alle werkstudenten. Deze heb ik van naald tot draad zelf gemaakt. (Mensen die vragen hebben i.v.m. het thema "ombudsman" mogen dan ook steeds een beroep doen op mij ;))

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 02 mar 2012 09:00

Ik vind behalve 1 vonnis (Arbrb. Nijvel (afd. Waver) (2e k.) nr. 1986/W/2004, 20 oktober 2006) ook niks terug. Ik vrees dat er geen andere rechtspraak is (uit België).

Je zou wel het kunnen doortrekken naar Europa en de verschillende systemen in de verschillende landen bekijken, ook op juridisch vlak. Het systeem in Zweden is bvb wel interessant. Daar is het vaderschapsverlof evenwaardig aan het bevallingsrust en kunnen beide dit doortrekken.

Je zou ook kunnen onderzoeken of het vaderschapsverlof eigenlijk niet geslachtsdiscriminerend is tegenover het zwangerschapsverlof. Daarnaast eventueel ook checken waarom een werkloze geen vaderschapsverlof heeft, maar een werknemer wel.

En vaderschaps en -adoptieverlof bestaat in de privé, maar ook elders, in andere systemen...

't zijn maar ideetjes...

VDG2
Topic Starter

#3 , 02 mar 2012 12:05

Probleem is dat het niet de bedoeling is om een rechtsvergelijking te maken. Dus enkel Belgisch recht en ev. Europees. De andere punten had ik sowieso al klaar om in de bespreking op te nemen.

Dank u om het even na te kijken!

Reclame

eylis

#4 , 02 mar 2012 12:11

@jpv
goooh, dat is een interessante topic!
bij uitbreiding, daar zou ik wel een boompje over willen opzetten in de praathoek...
Want om welke redenen zou vaderschapsverlof ,geslachtdiscriminerend kunnen zijn?
Of is het de benaming die geslachtsdiscriminerend is? Moet het niet "tweede-ouder-verlof" zijn? Bedoel je dat?

VDG2
Topic Starter

#5 , 02 mar 2012 12:22

Vaderschapsverlof is sinds 2011 veranderd in geboorteverlof om zo de meeouder (lesbische partner bv.) eveneens van het "vaderschaps"verlof te laten genieten.

Ik denk eerder dat hij het over het verschil tussen vaderschapsverlof, zijnde tien dagen, en het moederschapsverlof heeft, hetwelke beduidend langer is (15 weken). Heeft een vader dan niet evenveel recht om tijd te spenderen met zijn pasgeborene als de moeder? Ik vermoed dat hij dit wou aanhalen.

Een moeder moet het kind natuurlijk wel op de wereld zetten, dus er is wel een verschil. Maar is deze "fysieke arbeid" een reden om het verschil tussen 10 dagen en 15 weken te rechtvaardigen? Berust dit op een objectief criterium en is het redelijk verantwoord?

Je kan ook de vergelijking maken tussen adoptieverlof en vaderschapsverlof. Een vader die papa wordt van een natuurlijk kind, heeft recht op 10 dagen. Indien hij een kind jonger dan 3 jaar zou adopteren heeft diezelfde papa recht op 6 weken (tussen 3 en 8 jaar is dit nog 4 weken).

eylis

#6 , 02 mar 2012 12:59

tja, dat wordt wat moeilijk om de ouders zelf te laten kiezen wie bevalt, de keizersnee krijgt, de hormonenstorm, de 3 maanden nabloeden, de borstvoeding. Ik had de 15 weken bevallingsverlof maar al te graag aan mijn man overgelaten en zelf enkel 10 dagen verlof genomen om de baby te verzorgen, troetelen en te knuffelen en mijn uitgeputte (door hormonenwissel overvrouwde ) man ook wat te verwennen.
Maar hij zag dat niet echt zitten :-)

JPV

#7 , 02 mar 2012 13:29

Vaderschapsverlof is sinds 2011 veranderd in geboorteverlof om zo de meeouder (lesbische partner bv.) eveneens van het "vaderschaps"verlof te laten genieten.

Ik denk eerder dat hij het over het verschil tussen vaderschapsverlof, zijnde tien dagen, en het moederschapsverlof heeft, hetwelke beduidend langer is (15 weken). Heeft een vader dan niet evenveel recht om tijd te spenderen met zijn pasgeborene als de moeder? Ik vermoed dat hij dit wou aanhalen.

Een moeder moet het kind natuurlijk wel op de wereld zetten, dus er is wel een verschil. Maar is deze "fysieke arbeid" een reden om het verschil tussen 10 dagen en 15 weken te rechtvaardigen? Berust dit op een objectief criterium en is het redelijk verantwoord?

Je kan ook de vergelijking maken tussen adoptieverlof en vaderschapsverlof. Een vader die papa wordt van een natuurlijk kind, heeft recht op 10 dagen. Indien hij een kind jonger dan 3 jaar zou adopteren heeft diezelfde papa recht op 6 weken (tussen 3 en 8 jaar is dit nog 4 weken).
Idd, ik gebruik niet de correcte termen :).

Het verschil tussen die 10 dagen (neem maar 2 weken) en 15 weken (waarvan minimaal 9 na de bevalling, k heb het dus vooral over deze) is MOGELIJKS niet objectief te verantwoorden en dus discriminerend. Als je ziet dat een zelfstandige maar tussen de 3 (verplichte) en 8 weken zwangerschapsrust krijgt, kan je de rest interpreteren als "mogen thuisblijven voor de kleine" en niet "ik ben nog 'ziek'".

Zie ook: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=fr" onclick="window.open(this.href);return false; voor een aanpassing die "op komst" is.

@VanessaD: je kan eventueel ook vragen stellen bij de verplichting om die in dagen te nemen én waarom dit 3 dagen op kosten van de werkgever en 7 dagen als "ziekte" moet gebeuren en niet bvb via de RVA.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2012 18:58

Quid met het borstvoedingsverlof

eylis

#9 , 02 mar 2012 19:56

dat wou mijn echtgenoot ook niet....het lukte niet echt goed :-)

VDG2
Topic Starter

#10 , 02 mar 2012 20:20

Ik begrijp volledig dat in sommige gevallen een bevalling heel erg zwaar kan zijn én de nasleep ervan misschien zelf nog zwaarder. bv. bij keizersnede, complicaties enz.
Maar als het een "normale" bevalling was (en daarmee bedoel ik een bevalling die vlot verloopt, waarna de kersverse mama snel terug op de been is), dan krijgt de mama min. 9 weken na de bevalling en de papa amper 2 weken. Ik vermoed dat dit nog komt door aloude rollenpatroon, waarin de mama wordt aanzien als degene die de kroost moet opvoeden, terwijl de papa een mammoet gaat neerknuppelen. Sort of speak.

Ik vind in elk geval dat de papa's even veel recht hebben om veel tijd te spenderen met hun baby na de bevalling. Het mag alleszins iets evenrediger verdeeld worden. Als er nu gezinnen zijn waar de mama na 2 weken terug aan het werk wil en de papa wil meer tijd met de kindjes. Why not? Laat ze hun gezamenlijke 17 weken (15+2) onderling verdelen bv. Kost geen cent meer (of toch niet zo veel) en je kan er hoogstwaarschijnlijk wel wat mama's én papa's gelukkig mee maken.

Borstvoedingsverlof doorgeven wordt natuurlijk wat moeilijker ;)

Terug naar “Andere”