Opzeg tijdelijk contract

Alfred J
Topic Starter

Opzeg tijdelijk contract

#1 , 16 mar 2012 18:00

Persoon X krijgt bij bedrijf Y een tijdelijk contract van 9 maanden. Persoon X is jonger dan 26 jaar, eerste job, en krijgt een startersovereenkomst. In maand 9 wordt er een nieuw contract aangeboden van 12 maanden, direct ingaande de dag na dat het eerste eindigde, wederom een startersovereenkomst. Er was dus geen werkonderbreking (misschien het verkeerde woord).

Ik meen mij te herinneren dat bij een startersovereenkomst persoon X het eerste jaar kan opzeggen indien hij een andere job gevonden heeft en een opzegtermijn van 1 week in acht neemt. In hoeverre is dit geldig voor bovenstaande? Is dit jaar opnieuw beginnen te lopen vanaf het tweede contract van 12 maanden, of was dit afgelopen nadat er in totaal 12 maanden bij bedrijf Y gewerkt was?

Opzeg met 1 week in de eerste 12 maanden klopt blijkbaar al zeker; zie http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=7452" onclick="window.open(this.href);return false;

De vraag blijft dus nog of de 12 maanden lopen vanaf het begin contract (hetzij het tweede) of vanaf begin te werken bij bedrijf Y?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alfred J
Topic Starter

#2 , 18 mar 2012 08:36

Niemand een idee?

klungel

#3 , 18 mar 2012 13:40

De vraag blijft dus nog of de 12 maanden lopen vanaf het begin contract (hetzij het tweede) of vanaf begin te werken bij bedrijf Y?
dient er geen rechtzetting te gebeuren ?

19 JULI 1983. - Wet op het leerlingwezen voor beroepen uitgeoefend door werknemers in loondienst
art 13 ..........Indien het aanleren van een beroep het vereist, kan de leerling, met de instemming van het bevoegde paritair leercomité, één of meer opeenvolgende leerovereenkomsten sluiten met verschillende patroons. (In dit geval kan het bevoegd paritair leercomité voor elke leerovereenkomst een duur vaststellen die minder dan zes maanden bedraagt, zonder dat echter die duur minder dan drie maanden mag bedragen

Reclame

Alfred J
Topic Starter

#4 , 18 mar 2012 15:13

Is dat artikel van toepassing hier op? Ik dacht dat het om een SBO Type 1 ging (hetzij een gewone arbeidsovereenkomst - zie link in mijn startpost). De functie die persoon X uitvoert is identiek aan de andere werknemers, er is geen extra of speciale opleiding voorzien. Enkel staat op zijn contract dat het een startbaanovereenkomst is, terwijl dat bij de andere werknemers niet zo is.

klungel

#5 , 18 mar 2012 15:59

Is dat artikel van toepassing hier op? Ik dacht dat het om een SBO Type 1 ging (hetzij een gewone arbeidsovereenkomst - zie link in mijn startpost). De functie die persoon X uitvoert is identiek aan de andere werknemers, er is geen extra of speciale opleiding voorzien. Enkel staat op zijn contract dat het een startbaanovereenkomst is, terwijl dat bij de andere werknemers niet zo is.
zie uw opgegeven link deze verwijst naar deze wet
werknemersleerovereenkomst (wet van 19 juli 1983), mag hij, gedurende de eerste 12 maanden, die arbeids- of leerovereenkomst op elk moment beëindigen met een opzeggingstermijn van 7 dagen wanneer hij een andere baan vindt.

Alfred J
Topic Starter

#6 , 18 mar 2012 16:05

zie uw opgegeven link
werknemersleerovereenkomst (wet van 19 juli 1983), mag hij, gedurende de eerste 12 maanden, die arbeids- of leerovereenkomst op elk moment beëindigen met een opzeggingstermijn van 7 dagen wanneer hij een andere baan vindt.
Dat klopt, maar valt persoon X nog binnen die 12 maanden? Dat is net de onduidelijkheid.
- Contract 1: 9 maanden bij bedrijf Y. Bijvoorbeeld van 1 maart 2011 tot en met 30 november 2011.
- Contract 2: 12 maanden bij hetzelfde bedrijf, dezelfde functie zonder meer. Bijvoorbeeld van 1 december 2011 tot en met 30 november 2012.

Wanneer je dan naar het contract kijkt, loop dit op dit moment minder lang dan 12 maanden en is bovenstaande van toepassing.
Wanneer er naar de totaaltijd bij bedrijf Y gekeken wordt, zitten we ondertussen al over de 12 maanden en is het niet meer van toepassing.

De vraag is dus hoe dit bekeken wordt, of zoek ik het te ver?

klungel

#7 , 19 mar 2012 05:59

Dat klopt, maar valt persoon X nog binnen die 12 maanden? Dat is net de onduidelijkheid.
- Contract 1: 9 maanden bij bedrijf Y. Bijvoorbeeld van 1 maart 2011 tot en met 30 november 2011.
- Contract 2: 12 maanden bij hetzelfde bedrijf, dezelfde functie zonder meer. Bijvoorbeeld van 1 december 2011 tot en met 30 november 2012.
volgens deze wet kan er maar verlengd worden voor dezelfde duur .

22 DECEMBER 2003. - Programmawet.
HOOFDSTUK 1. - Startbanen.

art 8 - 8° § 2, De geldigheidsduur van de startbaankaart kan door het in het eerste lid bedoeld werkloosheidsbureau worden verlengd voor een zelfde periode, voor zover de jongere aantoont dat hij op de eerste dag van de periode van verlenging of bij de aanwerving opnieuw aan de vereiste voorwaarden voldoet

bij 2 opeenvolgende arbeidsovereenkomsten bij dezelfde werkgever kan er geen nieuwe proeftijd starten als men in dezelfde functie blijft werken en ik neem aan dat dit ook het geval is voor een startbaan overeenkomst

Alfred J
Topic Starter

#8 , 19 mar 2012 23:08

volgens deze wet kan er maar verlengd worden voor dezelfde duur .

22 DECEMBER 2003. - Programmawet.
HOOFDSTUK 1. - Startbanen.

art 8 - 8° § 2, De geldigheidsduur van de startbaankaart kan door het in het eerste lid bedoeld werkloosheidsbureau worden verlengd voor een zelfde periode, voor zover de jongere aantoont dat hij op de eerste dag van de periode van verlenging of bij de aanwerving opnieuw aan de vereiste voorwaarden voldoet
Dus is Contract 2 eigenlijk nog niet eens geldig en zou dat in principe maar 9 maanden mogen lopen? Interessant om te weten.
bij 2 opeenvolgende arbeidsovereenkomsten bij dezelfde werkgever kan er geen nieuwe proeftijd starten als men in dezelfde functie blijft werken en ik neem aan dat dit ook het geval is voor een startbaan overeenkomst
Minder goed om te weten, want dan komt het er op neer dat het hele contract uitgedaan moet worden of een boete betaald moet worden. Vandaag meer info gevraagd aan Persoon X: het zou daar een hele tijd goed gegaan hebben, tot ze begonnen te schuiven in ploegen en Persoon X met tegenzin gaat werken nu.

klungel

#9 , 20 mar 2012 00:25

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
vraag hier eens inlichtingen voor alle zekerheid en laat iets weten

Alfred J
Topic Starter

#10 , 21 mar 2012 10:36

Dit is blijkbaar geen simpele materie.

RVA kantoor 1: geen probleem, persoon X valt binnen die 12 maanden
RVA kantoor 2: het bedrijf haalt voordelen uit de SBO en genieten hier opnieuw van sinds het 2de contract. Persoon X zal logisch gezien dan ook mogen genieten van de voordelen voor hem. Nieuw contract = nieuwe 12 maanden.
Toezicht Sociale wetten: zolang persoon X onder de 26 jaar is, kan je genieten van SBO. In dit geval zou persoon X ook weer binnen de 12 maanden termijn vallen.

3x bevestiging dus, wel vreemd dat geen enkel van de 3 er een probleem in zag... Ik hoop dus maar dat ik goed geïnformeerd ben, wat je eigenlijk toch mag hopen na contact met 3 diensten...

klungel

#11 , 21 mar 2012 13:27

Dit is blijkbaar geen simpele materie.

RVA kantoor 1: geen probleem, persoon X valt binnen die 12 maanden
RVA kantoor 2: het bedrijf haalt voordelen uit de SBO en genieten hier opnieuw van sinds het 2de contract. Persoon X zal logisch gezien dan ook mogen genieten van de voordelen voor hem. Nieuw contract = nieuwe 12 maanden.
Toezicht Sociale wetten: zolang persoon X onder de 26 jaar is, kan je genieten van SBO. In dit geval zou persoon X ook weer binnen de 12 maanden termijn vallen.

3x bevestiging dus, wel vreemd dat geen enkel van de 3 er een probleem in zag... Ik hoop dus maar dat ik goed geïnformeerd ben, wat je eigenlijk toch mag hopen na contact met 3 diensten...
best wel raar , lijkt wel een belgisering van het arbeidsrecht , in de betreffende wetten spreken ze van een (beperking)verlenging en de bevoegde diensten hebben het eigenlijk over een nieuwe dienstbetrekking "begrijpen wie begrijpen kan" , in normale omstandigheden is dit niet mogelijk tenzij er een activiteitsdag tussenzit , zij zijn natuurlijk het best geplaatst om het te weten , hecht misschien een kopie van uw antwoorden aan je ontslagbrief dat verkleint de kans dat de werkgever zich hiertegen gaat verzetten

Alfred J
Topic Starter

#12 , 22 mar 2012 12:10

best wel raar , lijkt wel een belgisering van het arbeidsrecht , in de betreffende wetten spreken ze van een (beperking)verlenging en de bevoegde diensten hebben het eigenlijk over een nieuwe dienstbetrekking "begrijpen wie begrijpen kan" , in normale omstandigheden is dit niet mogelijk tenzij er een activiteitsdag tussenzit , zij zijn natuurlijk het best geplaatst om het te weten , hecht misschien een kopie van uw antwoorden aan je ontslagbrief dat verkleint de kans dat de werkgever zich hiertegen gaat verzetten
Het lullige hieraan is dat de 3 kantoren telefonisch om raad gevraagd zijn en er dus niets zwart op wit staat. De e-mail verzonden aan een RVA kantoor is ondertussen al 4 werkdagen onbeantwoord, desondanks er geantwoord zou worden binnen 2 werkdagen volgens de melding na het verzenden.

klungel

#13 , 22 mar 2012 14:10

Het lullige hieraan is dat de 3 kantoren telefonisch om raad gevraagd zijn en er dus niets zwart op wit staat. De e-mail verzonden aan een RVA kantoor is ondertussen al 4 werkdagen onbeantwoord, desondanks er geantwoord zou worden binnen 2 werkdagen volgens de melding na het verzenden.
ik heb op 13 maart een vraag gesteld aan inspectie van de sociale wetten en antwoord op 19 maart bij niet dringende vragen ongeveer een week voor ge antwoord krijgt

ik stel altijd mijn vragen (ook)aan de inspectie van de sociale wetten

Alfred J
Topic Starter

#14 , 23 mar 2012 13:24

Wat een gedoe, de diensten weten hier volgens mij zelf amper wat van.

Vandaag met Persoon X naar RVA Kantoor 1 geweest. Deze persoon kon mij niet helpen omdat Persoon X geen starterskaart heeft en volgens hem staat Persoon X ook niet geregistreerd met een SBO. Dat het zo op het contract staat, zou volgens hem niet uitmaken want daar mogen ze opzetten wat ze willen en een SBO zou ook niet leeftijdsgebonden zijn (?). Deze stuurde ons dan door naar TSW.

De persoon van TSW kon ons vertellen dat de 12 maanden tellen vanaf het contract begin. Dus bevestiging dat de 12 maanden van toepassing zouden zijn. Wel wist hij niet zeker hoe het zat met de starterskaart, dus vroeg hij dat na aan een persoon die bij de RSZ werkt en ook toevallig aanwezig was daar. Deze vertelde ook dat de starterskaart nodig was, maar dat Persoon X naar het RSZ kantoor kon bellen om te informeren of Bedrijf Y RSZ korting krijgt of niet voor Persoon X. Als dat zo is, is het wel een SBO. De RSZ kantoren waren net gesloten en zijn blijkbaar niet bereikbaar in de namiddag, dus is het weer afwachten tot maandag.

Persoon X noch ik begrijpen dat dit zo'n moeilijk geval kan zijn, op de website van de overheid ( http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=7452" onclick="window.open(this.href);return false; ) staat ook uitdrukkelijk:
Of met andere woorden: zolang een jongere geen 26 jaar oud is, heeft elke tewerkstelling in het kader van een overeenkomst die SBO kan zijn, automatisch de hoedanigheid van SBO. Hiervoor moet geen enkele formaliteit vervuld worden (noch inschrijving als werkzoekende, noch kaart).
Vatten wij dat dan verkeerd op alsof er toch geen starterskaart nodig is en weten de diensten van niets, of zijn wij toch verkeerd? In ieder geval maandag opnieuw bellen naar een RSZ kantoor...

klungel

#15 , 23 mar 2012 14:06

Wat een gedoe, de diensten weten hier volgens mij zelf amper wat van.
wat zou je willen ze vinden van alles uit en geraak er maar wijs uit

is er al eens geklapt met de werkgever of die akkoord gaat met 1 week opzeggingstermijn ?
Verkorte opzeggingstermijn

Deze eigenaardigheid geldt niet voor de andere types overeenkomsten die de hoedanigheid van SBO kunnen hebben
heb ook een citaat , is uw verkorte opzeggingstermijn wel mogelijk zonder die kaart ?

Terug naar “Andere”