dient er geen rechtzetting te gebeuren ?
De vraag blijft dus nog of de 12 maanden lopen vanaf het begin contract (hetzij het tweede) of vanaf begin te werken bij bedrijf Y?
zie uw opgegeven link deze verwijst naar deze wetIs dat artikel van toepassing hier op? Ik dacht dat het om een SBO Type 1 ging (hetzij een gewone arbeidsovereenkomst - zie link in mijn startpost). De functie die persoon X uitvoert is identiek aan de andere werknemers, er is geen extra of speciale opleiding voorzien. Enkel staat op zijn contract dat het een startbaanovereenkomst is, terwijl dat bij de andere werknemers niet zo is.
werknemersleerovereenkomst (wet van 19 juli 1983), mag hij, gedurende de eerste 12 maanden, die arbeids- of leerovereenkomst op elk moment beëindigen met een opzeggingstermijn van 7 dagen wanneer hij een andere baan vindt.
Dat klopt, maar valt persoon X nog binnen die 12 maanden? Dat is net de onduidelijkheid.zie uw opgegeven linkIs dat artikel van toepassing hier op? Ik dacht dat het om een SBO Type 1 ging (hetzij een gewone arbeidsovereenkomst - zie link in mijn startpost). De functie die persoon X uitvoert is identiek aan de andere werknemers, er is geen extra of speciale opleiding voorzien. Enkel staat op zijn contract dat het een startbaanovereenkomst is, terwijl dat bij de andere werknemers niet zo is.
werknemersleerovereenkomst (wet van 19 juli 1983), mag hij, gedurende de eerste 12 maanden, die arbeids- of leerovereenkomst op elk moment beëindigen met een opzeggingstermijn van 7 dagen wanneer hij een andere baan vindt.
volgens deze wet kan er maar verlengd worden voor dezelfde duur .Dat klopt, maar valt persoon X nog binnen die 12 maanden? Dat is net de onduidelijkheid.
- Contract 1: 9 maanden bij bedrijf Y. Bijvoorbeeld van 1 maart 2011 tot en met 30 november 2011.
- Contract 2: 12 maanden bij hetzelfde bedrijf, dezelfde functie zonder meer. Bijvoorbeeld van 1 december 2011 tot en met 30 november 2012.
Dus is Contract 2 eigenlijk nog niet eens geldig en zou dat in principe maar 9 maanden mogen lopen? Interessant om te weten.volgens deze wet kan er maar verlengd worden voor dezelfde duur .
22 DECEMBER 2003. - Programmawet.
HOOFDSTUK 1. - Startbanen.
art 8 - 8° § 2, De geldigheidsduur van de startbaankaart kan door het in het eerste lid bedoeld werkloosheidsbureau worden verlengd voor een zelfde periode, voor zover de jongere aantoont dat hij op de eerste dag van de periode van verlenging of bij de aanwerving opnieuw aan de vereiste voorwaarden voldoet
Minder goed om te weten, want dan komt het er op neer dat het hele contract uitgedaan moet worden of een boete betaald moet worden. Vandaag meer info gevraagd aan Persoon X: het zou daar een hele tijd goed gegaan hebben, tot ze begonnen te schuiven in ploegen en Persoon X met tegenzin gaat werken nu.bij 2 opeenvolgende arbeidsovereenkomsten bij dezelfde werkgever kan er geen nieuwe proeftijd starten als men in dezelfde functie blijft werken en ik neem aan dat dit ook het geval is voor een startbaan overeenkomst
best wel raar , lijkt wel een belgisering van het arbeidsrecht , in de betreffende wetten spreken ze van een (beperking)verlenging en de bevoegde diensten hebben het eigenlijk over een nieuwe dienstbetrekking "begrijpen wie begrijpen kan" , in normale omstandigheden is dit niet mogelijk tenzij er een activiteitsdag tussenzit , zij zijn natuurlijk het best geplaatst om het te weten , hecht misschien een kopie van uw antwoorden aan je ontslagbrief dat verkleint de kans dat de werkgever zich hiertegen gaat verzettenDit is blijkbaar geen simpele materie.
RVA kantoor 1: geen probleem, persoon X valt binnen die 12 maanden
RVA kantoor 2: het bedrijf haalt voordelen uit de SBO en genieten hier opnieuw van sinds het 2de contract. Persoon X zal logisch gezien dan ook mogen genieten van de voordelen voor hem. Nieuw contract = nieuwe 12 maanden.
Toezicht Sociale wetten: zolang persoon X onder de 26 jaar is, kan je genieten van SBO. In dit geval zou persoon X ook weer binnen de 12 maanden termijn vallen.
3x bevestiging dus, wel vreemd dat geen enkel van de 3 er een probleem in zag... Ik hoop dus maar dat ik goed geïnformeerd ben, wat je eigenlijk toch mag hopen na contact met 3 diensten...
Het lullige hieraan is dat de 3 kantoren telefonisch om raad gevraagd zijn en er dus niets zwart op wit staat. De e-mail verzonden aan een RVA kantoor is ondertussen al 4 werkdagen onbeantwoord, desondanks er geantwoord zou worden binnen 2 werkdagen volgens de melding na het verzenden.best wel raar , lijkt wel een belgisering van het arbeidsrecht , in de betreffende wetten spreken ze van een (beperking)verlenging en de bevoegde diensten hebben het eigenlijk over een nieuwe dienstbetrekking "begrijpen wie begrijpen kan" , in normale omstandigheden is dit niet mogelijk tenzij er een activiteitsdag tussenzit , zij zijn natuurlijk het best geplaatst om het te weten , hecht misschien een kopie van uw antwoorden aan je ontslagbrief dat verkleint de kans dat de werkgever zich hiertegen gaat verzetten
ik heb op 13 maart een vraag gesteld aan inspectie van de sociale wetten en antwoord op 19 maart bij niet dringende vragen ongeveer een week voor ge antwoord krijgtHet lullige hieraan is dat de 3 kantoren telefonisch om raad gevraagd zijn en er dus niets zwart op wit staat. De e-mail verzonden aan een RVA kantoor is ondertussen al 4 werkdagen onbeantwoord, desondanks er geantwoord zou worden binnen 2 werkdagen volgens de melding na het verzenden.best wel raar , lijkt wel een belgisering van het arbeidsrecht , in de betreffende wetten spreken ze van een (beperking)verlenging en de bevoegde diensten hebben het eigenlijk over een nieuwe dienstbetrekking "begrijpen wie begrijpen kan" , in normale omstandigheden is dit niet mogelijk tenzij er een activiteitsdag tussenzit , zij zijn natuurlijk het best geplaatst om het te weten , hecht misschien een kopie van uw antwoorden aan je ontslagbrief dat verkleint de kans dat de werkgever zich hiertegen gaat verzetten
Vatten wij dat dan verkeerd op alsof er toch geen starterskaart nodig is en weten de diensten van niets, of zijn wij toch verkeerd? In ieder geval maandag opnieuw bellen naar een RSZ kantoor...Of met andere woorden: zolang een jongere geen 26 jaar oud is, heeft elke tewerkstelling in het kader van een overeenkomst die SBO kan zijn, automatisch de hoedanigheid van SBO. Hiervoor moet geen enkele formaliteit vervuld worden (noch inschrijving als werkzoekende, noch kaart).
wat zou je willen ze vinden van alles uit en geraak er maar wijs uitWat een gedoe, de diensten weten hier volgens mij zelf amper wat van.
heb ook een citaat , is uw verkorte opzeggingstermijn wel mogelijk zonder die kaart ?Verkorte opzeggingstermijn
Deze eigenaardigheid geldt niet voor de andere types overeenkomsten die de hoedanigheid van SBO kunnen hebben