Vast contract met bepaalde duur (ziekteverlof)

kingwilliam
Topic Starter

Vast contract met bepaalde duur (ziekteverlof)

#1 , 25 mar 2012 22:08

Beste,

ik vroeg me af, als ik een contract heb met bepaalde duur, of ik ziekteverlof kan nemen (mits doktersvoorschrift).

Ik weet natuurlijk dat dit kan, als het gegrond is, maar ik vroeg me vooral af: Kan mijn baas mij verplichten om de genomen ziekte periode in te lopen achteraf.

Stel mijn contract is met duur 1 jaar, en ik ben twee weken ziek. Moet ik achteraf (na de periode van één jaar), deze twee weken inlopen, indien mijn baas dit wil.

Misschien is dit wel te vinden in de contract voorwaarden, doch het contract is een standaard universiteitscontract, en vrij moeilijk in te kijken (en nogal groot om door te lezen).

Heeft iemand hier een antwoord op a.u.b. :?

Alvast bedankt voor de moeite!

groetjes

Wim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geduldig Zieltje

#2 , 25 mar 2012 22:30

Zo te lezen wil je uw contract uitzitten d.m.v. ziekteverzuim om nadien op de rva hun kap te zitten. Ik ga hiervan uit aangezien iedereen die werkt met een contract van beperkte duur net blij zou zijn als ze nog langer tewerkgesteld worden. Misschien heb ik het verkeerd maar wat is je redenen dat je u deze vraag stelt of wat zou je er tegen hebben mocht hij jou dit vragen?
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

kingwilliam
Topic Starter

#3 , 25 mar 2012 22:39

De reden is dat ik echt wel depressief ben van het werk. Het is een contract van bepaalde duur, maar er is eigenlijk (bijna) geen zinvol werk meer te doen, en de relatie met mijn baas is niet meteen fantastisch.

Ik heb reeds een volgende job, met reeds ondertekent contract. Mijn vraag is dat mijn geneesheer mij aanraad om twee weken thuis te blijven, omdat hij vindt dat ik mogelijk echt depressief zou kunnen worden. Zoals je wel zal begrijpen, heb ik niet meteen een probleem met dit doktersadvies.

De enige zorg die ik me maak is: kan mijn baas mij verplichten om deze periode in te halen na de duratie van mijn vast contract.
Dit zou een probleem zijn, mits ik reeds een volgende baan heb, met een vast start datum daar (een baan die ik uiteraard wel met veel plezier wil doen!).

Ik wil dus niet profiteren van de RVA :-)

Reclame

klungel

#4 , 25 mar 2012 22:47

schorst niet de duur van arbeidsovereenkomst van bepaalde duur

gerechtelijk wetboek
Art. 54. Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.

Geduldig Zieltje

#5 , 25 mar 2012 22:50

:$ Ik heb weeral iets te snel mijn conclusie getrokken. Niet helemaal ziek, maar mijn medeleven heb je.
Normaal denk ik niet dat dit van toepassing is, maar wel denk ik dat het in sommige sectoren wel zou kunnen, bv. als aannemer. Ik heb eerlijk gezegd hieromtrent geen kennis en het valt vooral te zien a.d.h.v. je contract. Naar mijn menig zal je uw antwoord enkel daarin kunnen vinden.
Succes met je nieuwe job!
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

kingwilliam
Topic Starter

#6 , 25 mar 2012 22:51

@Klungel dus ik zou veilig zitten en gewoon aan het werk kunnen bij mijn volgende job? :)

Ik vond op sommige sites het volgende (eg. op gezondheid . be) "• Bij een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur of een bepaald werk van minder dan 3 maanden: als een bediende in dit geval langer dan 7 kalenderdagen (ononderbroken) arbeidsongeschikt is wegens ziekte of ongeval, dan kan de werkgever de arbeidsovereenkomst zonder enige formaliteit, onmiddellijk en zonder betaling van een verbrekingsvergoeding beëindigen."

@Geduldig zieltje :) no hard feelings, en bedankt!

klungel

#7 , 26 mar 2012 01:12

@Klungel dus ik zou veilig zitten en gewoon aan het werk kunnen bij mijn volgende job? :)

Ik vond op sommige sites het volgende (eg. op gezondheid . be) "• Bij een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur of een bepaald werk van minder dan 3 maanden: als een bediende in dit geval langer dan 7 kalenderdagen (ononderbroken) arbeidsongeschikt is wegens ziekte of ongeval, dan kan de werkgever de arbeidsovereenkomst zonder enige formaliteit, onmiddellijk en zonder betaling van een verbrekingsvergoeding beëindigen."
arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
= voor bedienden
Art. 78. Nadat de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval van de voor onbepaalde tijd aangeworven bediende meer dan zes maanden heeft geduurd, kan de werkgever te allen tijde aan de overeenkomst een einde maken mits vergoeding. Deze is gelijk aan het loon dat overeenstemt met de opzeggingstermijn welke ten opzichte van de bediende in acht moet worden genomen, na aftrek van het loon dat werd uitbetaald sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid, of, in voorkomend geval, sedert de datum waarop de opzegging is beginnen te lopen.
De periodes van verlof of van arbeidsonderbreking, vastgesteld in artikel 39 van de arbeidswet van 16 maart 1971 worden niet medegerekend voor de berekening der zes maanden.

Art. 79. Als de overeenkomst een beding van proeftijd bevat, mag de werkgever bij arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval, die meer dan zeven dagen duurt, de overeenkomst gedurende de proeftijd zonder vergoeding beëindigen.
Hetzelfde geldt voor de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd van minder dan drie maanden of voor een duidelijk omschreven werk waarvan de uitvoering normaal een tewerkstelling van minder dan drie maanden vergt.

ziekte schorst wel de proeftijd en de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en de opzeggingstermijn ontslag door werkgever , (behoudens een beeindiging tijdens) hebben deze geen invloed op de einddatum

klungel

#8 , 26 mar 2012 01:18

bv. als aannemer. Ik heb eerlijk gezegd hieromtrent geen kennis
je hebt gelijk wat betreft je kennis althans , is een aannemer wel een werknemer ?

kingwilliam
Topic Starter

#9 , 26 mar 2012 20:34

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
= voor bedienden
Art. 78. Nadat de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval van de voor onbepaalde tijd aangeworven bediende meer dan zes maanden heeft geduurd, kan de werkgever te allen tijde aan de overeenkomst een einde maken mits vergoeding. Deze is gelijk aan het loon dat overeenstemt met de opzeggingstermijn welke ten opzichte van de bediende in acht moet worden genomen, na aftrek van het loon dat werd uitbetaald sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid, of, in voorkomend geval, sedert de datum waarop de opzegging is beginnen te lopen.
De periodes van verlof of van arbeidsonderbreking, vastgesteld in artikel 39 van de arbeidswet van 16 maart 1971 worden niet medegerekend voor de berekening der zes maanden.

Art. 79. Als de overeenkomst een beding van proeftijd bevat, mag de werkgever bij arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval, die meer dan zeven dagen duurt, de overeenkomst gedurende de proeftijd zonder vergoeding beëindigen.
Hetzelfde geldt voor de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd van minder dan drie maanden of voor een duidelijk omschreven werk waarvan de uitvoering normaal een tewerkstelling van minder dan drie maanden vergt.

ziekte schorst wel de proeftijd en de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en de opzeggingstermijn ontslag door werkgever , (behoudens een beeindiging tijdens) hebben deze geen invloed op de einddatum
Wat als het bepaalde duur betreft, en er geen proeftijd meer geldt?

Kan ik in ziekteverlof gaan? (ik had begrepen uit je vorige post, dat ik sowieso niet langer zou moeten werken, eens het contract beïndigd is)

Terug naar “Andere”