Bediende - recup

Alfred J
Topic Starter

Bediende - recup

#1 , 30 jul 2012 19:58

Bediendecontract van 30u per week, 5 dagen in de week: ma, di, woe, vr, za.
Week van 16 juli 37u gepresteerd door vakantie van collega, zaterdag niet gewerkt door feestdag (21juli) - normaal wordt er op zaterdag 6u gewerkt van de 30u op weekbasis.

Hoe bepaal ik nu hoeveel uren recup ik krijg door die week?
A) 37u gewerkt - 30u per week = 7u recup
B) 37u gewerkt - 24u per week (omdat zaterdag wegviel in deze week en ik die uren niet had gemaakt als collega geen verlof had?) = 13u recup

Ik ben in de war met arbeiders vermoed ik. Telt die zaterdag gewoon bij mijn wekelijkse prestatie, ook al was dit een feestdag, of valt die weg?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hawkee

#2 , 30 jul 2012 20:35

aangezien je een bediendecontract hebt heb je maandelijks een zelfde loon, dus 30 uren per week blijft 30 uren per week.
als je collega verlof heeft of ziek is heeft eigenlijk niets te maken met uw uren (tenzij overuren maken), je contract spreekt over 30 werkende uren / week.
en alles daarboven zijn overuren.

stel dat je de donderdag onverwachts wordt opgeroepen om te komen helpen omdat er iemand een werkongeval heeft, dat zijn overuren.

bij arbeiders is het zo dat 21 juli een betaalde feestdag is dus die krijgen ze ook betaald (als ze de zaterdag moeten werken natuurlijk)

dus antwoord A klopt in dit geval.

Alfred J
Topic Starter

#3 , 30 jul 2012 20:42

Dus eigenlijk ben ik die week in mijn "nadeel" geweest? Normaal is donderdag mijn vrije dag, maar door vakantie collega heb ik die dag wel moeten werken - dat was enkele weken voordien gevraagd.
Had mijn collega geen verlof, had ik donderdag (wekelijkse vrije dag) en zaterdag (feestdag) niet moeten werken en was ik die week "beter af" want dan had ik minder moeten presteren dan mijn contract aangeeft?

Bedankt voor de verduidelijking, het is min of meer duidelijk nu!

Reclame

Hawkee

#4 , 30 jul 2012 21:01

nadeel zou ik het niet echt noemen, je kan die overuren nemen op een ander tijdstip natuurlijk dus compenseert het hé.
tenzij je ze liever uitbetaald krijgt :)

Alfred J
Topic Starter

#5 , 30 jul 2012 21:18

Toch niet?

Ik bedoel het zo: normale week is maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag. Donderdag is mijn vrije dag en zondag ook vrij. Op die dagen presteer ik volgens contract totaal 30u.
Zaterdag was die week een feestdag, dus mijn week was normaal: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag. 4 dagen = 24u die week.

Collega op vakantie die week, dus ik moet wat bijwerken. Donderdag ook gaan werken en de andere dagen wat vroeger/later.
Totaal presteer ik die week 37u. Volgens contract moet ik 30u per week presteren; dus tellen er maar 7u als overuur, terwijl ik die week toch 7u + 6u (van die zaterdag = feestdag) 13u meer presteer dan eigenlijk voorzien was als mijn collega niet op vakantie was.

Dus ergens is dat toch een "nadeel" voor mij? Niet dat dat rampen zijn, ik werk niet tegen mijn zin, maar ik bedacht het me gewoon.

Hawkee

#6 , 30 jul 2012 21:33

21 juli is een betaalde feestdag hé
maw de uren van 21 juli heb je wel "gewerkt"

je contract zegt 30 uren:

op normale werkweek:
ma - di - woe -vr -za => 30 uren

een week waar een betaalde feestdag in zit:
ma - di - woe - vr - za (betaalde feestdag) => 30 uren

week waar je een extra dag hebt gewerkt:
ma - di - woe - do -vr -za => 37 uren = 30 gewone uren ; 7 overuren

week van extra dag werken + betaalde feestdag:
ma - di - woe - do -vr -za (betaalde feestdag) => 37 uren = 30 gewone ; 7 overuren

een betaalde feestdag is kortweg gezegd thuis zitten en toch betaald worden door het werk.

dus de 7 uren die je langer gewerkt hebt in die week kan je gerust opnemen op een andere datum, want jij hebt een dienst gedaan voor het werk, en zo kan het werk een wederdienst doen voor u :)

stel dat je de maandag zou nemen voor je overuren:
ma (overuren) - di - woe -vr -za => 30 uren

dus zo een nadeel zou ik het niet noemen :)

Alfred J
Topic Starter

#7 , 30 jul 2012 21:53

week waar je een extra dag hebt gewerkt:
ma - di - woe - do -vr -za => 37 uren = 30 gewone uren ; 7 overuren

week van extra dag werken + betaalde feestdag:
ma - di - woe - do -vr -za (betaalde feestdag) => 37 uren = 30 gewone ; 7 overuren

een betaalde feestdag is kortweg gezegd thuis zitten en toch betaald worden door het werk.
Dan is het toch wel oplossing B?

De 37u gepresteerd die week, bevatten de zaterdag niet in mijn geval. Ik heb die 37u gemaakt op ma, di, woe, do, vrij. Die dagen dus effectief 37u gewerkt, 1 dag extra en andere dagen vroeger/later gewerkt. Normaal presteer ik op die 4 dagen (ma, di, woe, vrij) slechts 24u en 6u op zaterdag = 30u van mijn contract. De betaalde zaterdag is dan nog + 6u, wat me op 43 brengt. Die zaterdag telt dan mee, ook al ben ik niet aanwezig? 43u - 30u contract = 13 overuren?

Zo interpreteer ik uw voorbeeld ook: de betaalde feestdag wordt niet gewerkt, maar maakt geen verschil met een andere week zonder de betaalde feestdag waarbij ik wel op die dag zou moeten werken.

Sorry dat ik zo moeilijk doe :D

Hawkee

#8 , 30 jul 2012 22:05

De 37u gepresteerd die week, bevatten de zaterdag niet in mijn geval. Ik heb die 37u gemaakt op ma, di, woe, do, vrij. Die dagen dus effectief 37u gewerkt
dat is idd een ander geval als je op die 5 dagen 37 uren hebt gewerkt dan mag je de zaterdag erbij tellen dus is dan inderdaad 43 uur :)

Alfred J
Topic Starter

#9 , 30 jul 2012 22:10

Ok, bedankt!

Zit dat met 15 augustus hetzelfde in elkaar?

Hawkee

#10 , 30 jul 2012 22:19

normaal gezien wel :)

de reden
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 jul 2012 07:00

heb je een vertrouwensfunctie die vermeld staat in art 2 ?

10 FEBRUARI 1965. _ Koninklijk besluit tot aanwijzing van de personen die met een leidende functie of met een vertrouwenspost zijn bekleed in de particuliere sectors van 's lands bedrijfsleven, voor de toepassing van de wet betreffende de arbeidsduur.
Art. 2. Als personen die met een leidende functie of met een vertrouwenspost zijn bekleed, worden beschouwd:
I. In alle sectors:
1. de directeurs, de onderdirecteurs, de zeevaartkapiteins, alsmede de personen die werkelijk gezag uitoefenen en die verantwoordelijkheid dragen voor de gehele onderneming of een belangrijke onderafdeling ervan;
2. de privé-secretarissen, alsmede één stenotypist, verbonden aan de dienst van de werkgever, van de directeur, van de onderdirecteur of van de zeevaartkapitein;
3. de personen die onder hun verantwoordelijkheid de onderneming tegenover derden kunnen verbinden;
4. de filiaalhouders die al of niet personeel onder hun gezag hebben;
5. de ingenieurs en de technische personeelsleden voor zover hun persoonlijke aanwezigheid voor de veiligheid van de werknemers en voor de veilige werking van de onderneming noodzakelijk is;
6. de personen belast met controle- of inspectieopdrachten, welke geheel of gedeeltelijk buiten de normale werkuren uitgeoefend moeten worden;
7. de hoofdmeestergasten en de conducteurs van werken, voor zover zij met de hoofdmeestergasten gelijkgesteld kunnen worden;
8. de fabricage- en atelierschefs, die werkelijk gezag uitoefenen of verantwoordelijkheid dragen;
9. de magazijnmeesters van nijverheids- of handelsondernemingen, voor zover zij rekenplichtig zijn over de stocks, verantwoordelijk voor de inventaris en personeel onder hun rechtstreeks en blijvend gezag hebben;
10. de stalmeesters;
11. de hoofdmachinisten, de hoofdmecaniciens, de hoofdstokers, de meestergasten-elektriciens, de hoofdmonteurs, de chefs van de mechanografie en de garagechefs, voor zover deze functies gezag en toezicht inhouden die op een geheel van personen en van machines betrekking hebben;
12. de chefs van de herstel- of onderhoudsdiensten, van de laad-, los-, klarings- en tractiediensten, de chefs van de ontvangdiensten, de chefs van de gasgeneratordiensten die voor de werking en de herstelling van de gasgeneratoren instaan;
13. de in de zeehavens tewerkgestelde waterklerken;
14. de huisbewaarders in een handels- of nijverheidsonderneming;
(15. doctors in de diergeneeskunde) <KB 10-07-1970>
II. In het mijnbedrijf:
1. de chefs-porions en porions;
2. de voorarbeiders en werkleiders bovengronds;
3. de meestergast-mijnwerkers;
4. de opzichters ondergronds;
5. de schietmeesters;
6. de chef-lampenisten.
III. In de ceramieknijverheid:
1. de hoofdgieters;
2. de hoofdovenisten.
IV. In de metaal- en glasnijverheid:
de hoofdraffineerders.
V. (In de hotels, spijshuizen en drankslijterijen :
1. de zaaldirecteurs, de oberkelners, de hofmeesters, de oberkelners/hofmeesters roomservice of maîtres d'hôtel, voor zover zij bij de fooiverdeling niet in aanmerking komen en geen kelnerdienst verrichten, dat wil zeggen voor zover zij niet werkelijk en regelmatig deelnemen aan de dienst voor het opnemen van de bestelling, het samenstellen van het eetmaal, het bereiden of het doorsnijden van gerechten, het aanbevelen van wijn, en zij het recht hebben zonder tussenkomst van de werkgever personeel in dienst te nemen of te ontslaan;
2. de keukenverantwoordelijke of keukenchef, de restaurantmanager of de restaurantdirecteur, de gerant of de chef-gerant, die het bevel heeft over een ploeg van ten minste drie personen, leerlingen uitgezonderd;
3. de econoom, de aankoper of manager purchasing/purchaser;
4. het hoofd huishouding of executieve housekeeping;
5. de hoofdboekhouder of de boekhouder die de bedienden van de boekhouding leidt;
6. de gouvernante/huisdame/huismeester, gouvernante d'étage of verantwoordelijke kamermeisjes/jongens, van de verdieping die door de werkgever betaald wordt, geen kamermeisjesdienst verricht en het bevel heeft over ten minste zeven kamermeisjes of een dienst van ten minste dertig kamers;
7. de hoteldirecteur, op voorwaarde dat deze persoon het werkelijk gezag uitoefent en de verantwoordelijkheid draagt over ten minste negen werknemers in de onderneming, leerlingen uitgezonderd.) <KB 2001-10-09/33, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 27-10-2001>
VI. In de elektriciteitsnijverheid:
1. de netoversten;
2. de postwachters.
VII. In de banken:
de incasseerders, voor zover er niet meer dan twee officieel aangestelde incasseerders zijn, per zetel, kantoor of agentschap.
VIII. In de koopvaardijvloot:
1. de eerste officieren, de hoofdwerktuigkundigen, de eerste hofmeesters en de eerste scheepscommissarissen;
2. de wachtoversten.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden

#12 , 31 jul 2012 07:16

aangezien je een bediendecontract hebt heb je maandelijks een zelfde loon, dus 30 uren per week blijft 30 uren per week.
als je collega verlof heeft of ziek is heeft eigenlijk niets te maken met uw uren (tenzij overuren maken), je contract spreekt over 30 werkende uren / week.
en alles daarboven zijn overuren.
toch niet
als ik mij niet vergis mag een deeltijdse in een referteperiode van 3 maanden gemiddeld 3u meer werken dan overeengekomen waarvoor er dan recht is op overloon = gewoon 100% van uw brutouurloon mits akkoord met werkgever kan dit omgezet worden in recup de toeslag voor overuren zoals bepaald in art 29§1 arbeidswet 16/3/1971 is dan niet van toepassing

en heeft men een vertrouwensfunctie mag je zelfs gratis extra overwerken

feestdagenwet 4/1/1974
Afdeling 4. _ Inhaalrust.

Art. 11. Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld, heeft hij recht op een inhaalrust.
De inhaalrust bedraagt een volle dag, indien de arbeid langer dan vier uren heeft geduurd en ten minste een halve dag indien hij niet langer dan vier uren heeft geduurd; in dit laatste geval moet de inhaalrust worden verleend vóór of na 13 uur en op die dag mag niet langer dan vijf uur arbeid worden verricht.
De Koning kan een andere regeling voor inhaalrust dan die bepaald in het tweede lid voorschrijven. Hij mag evenwel de daarin voorziene duur van de inhaalrust niet wijzigen, tenzij om deze vast te stellen op de werkelijke duur van de verrichte arbeid.
De inhaalrust dient op de arbeidsduur aangerekend te worden en mag niet met deze, toegekend op grond van hoofdstuk III van de arbeidswet van 16 maart 1971, samenvallen.
Deze rust wordt toegekend binnen de zes weken welke op de feestdag volgen.
In het geval waarin de inhaalrust niet tijdens bovenvermelde periode kan verleend worden, hetzij ingevolge de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, zo het de bij artikel 1, eerste lid, bedoelde werknemers betreft, hetzij ingevolge de tijdelijke gevolgen van een geval van overmacht, zo het de bij artikel 1, tweede lid, 1°, bedoelde werknemers betreft, wordt zij toegekend binnen de zes weken welke respectievelijk op de verdwijning van de schorsingsoorzaken of op het einde van de tijdelijke gevolgen van het geval van overmacht volgen.
Indien een opzeggingstermijn tijdens de voormelde periodes loopt, moet de inhaalrust worden toegekend vóór het verstrijken van die termijn.

Art. 14. § 1. De werknemer heeft recht op loon voor elke feestdag of vervangingsdag, tijdens welke hij niet werd tewerkgesteld, evenals voor elke inhaalrustdag........................;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Alfred J
Topic Starter

#13 , 31 jul 2012 16:27

Ik werk als verkoper in een kledingszaak, dus ik denk niet dat die vertrouwensfunctie van toepassing is.
Door het laatste bericht kan ik helemaal niet meer volgen hoe ik nu net de overuren moet bepalen....

de reden

#14 , 01 aug 2012 03:43

Ik werk als verkoper in een kledingszaak, dus ik denk niet dat die vertrouwensfunctie van toepassing is.
Door het laatste bericht kan ik helemaal niet meer volgen hoe ik nu net de overuren moet bepalen....
ik reageerde enkel dat bij meer uren werken het niet altijd om overuren gaat

voor pc 218
CAO 29 sept 1988 - Nieuwe arbeidsregimes
Hoofdstuk III: Instelling van de flexibele uurroosters

Art. 4

In de ondernemingen waar de gemiddelde arbeidsduur op jaarbasis per week 38 uur of minder bedraagt mag de normale arbeidsduur, zoals vastgesteld in het arbeidsreglement, worden verkort of verlengd en mag het normale uurrooster worden vervangen door bijzondere uurroosters, overeenkomstig de bepalingen van art. 20bis van de Arbeidswet van 16 maart 1971.
Het aantal te werken uren over het kalen- derjaar of over elke andere periode van 12 opeenvolgende maanden wordt als volgt vastgesteld: 52 maal het aantal uren gemiddelde wekelijkse arbeidsduur van de onderneming op jaarbasis.
De wekelijkse arbeidsduur waarin door bijzondere uurroosters wordt voorzien kan (naar rato van) maximum vijf uur langer zijn dan de arbeidsduur voorzien in het normale uurrooster.
De dagelijkse arbeidsduur waarin door bijzondere uurroosters wordt voorzien kan evenwel maximum één uur langer zijn dan de arbeidsduur waarin in het normale uurrooster is voorzien.
Op jaarbasis moet de onderneming de gemiddelde arbeidsduur, van toepassing krachtens de CAO's respecteren en dit conform de bepalingen van art. 8 hierna.
De bijzondere uurroosters worden ingevoerd en toegepast krachtens de procedure voorzien in art. 6. 1Ç en art. 14bis van de wet van 8 april 1965 met betrekking tot de arbeidsreglementen.

Alfred J
Topic Starter

#15 , 21 dec 2012 13:55

Nog een aanvulling hierop: de feestdagen / solden zijn er, dus zijn de winkels ook geopend op zondag. (Ondertussen fulltime verkoper kledingwinkel - mijn schema is ma (7,5u), di (7,5u), woe (7,5u), vr (7,5u), za (8u) = 38u per week)

- Als ik op zondag 8u moet presteren, mag ik deze dan tellen als 16u recup?
- Als ik gevraagd wordt mijn vrije dag (donderdag) te laten vallen én op zondag 8u te komen, mag ik dan 7,5u voor mijn vrije dag en 16u voor de zondag tellen als recup?
- Mag ik zoveel uren op een week maken? Er zijn periodes dat ik tot 12 dagen achter elkaar verwacht wordt? (Dit is informatief, ik ga hier geen drama over maken als dat niet mag want dan komt het gat van de timmerman waarschijnlijk op de proppen en zo erg is het niet)

Terug naar “Andere”