niks mis met deze briefOnlangs ontving ik van mijn werkgever volgende brief;
Geachte collega,
Onze firma hecht veel belang aan het welzijn en de gezondheid vaan haar medewerkers.
Met deze brief willen we je aandacht vestigen op de mogelijkheden die wij je kunnen aanreiken om je helpen en je bij te staan om je gezondheid en welbevinden op het werk te verbeteren.
Het is ons opgevallen dat je de voorbije twaalf maanden meerdere malen afwezig was wegens ziekte.
Deze afwezigheden hebben een invloed op je eigen welbevinden op het werk en onrechtstreeks ook op de goede organisatie van de dienst.
Uiteraard begrijpen we dat iedereen ziek kan worden en stellen we ziekte op zich niet in de vraag.
Indien nodig, kan je hierover praten met je leidinggevende, die samen met jou naar een oplossing zal zoeken. Hierbij kan hij/zij de hulp inroepen van HR en/of de diensten van psychologische Preventie.
Wij blijven verdere aandacht besteden aan je situatie.
"recht op 22 dagen per jaar" bestaat niet. Ziek is ziek, daar staat geen beperking in tijd op.Tot zover hun schrijven dat enkel ondertekend is door het management.
De periode van ziekte betreft hem 13 dagen gespreid over 4 perioden(recht op 22 dagen per jaar)
Drie korte door voorafgaand onderzoek en één langere voor de uiteindelijke behandeling.
dat is een ander verhaal en lijkt me niet koosjer. is vooral het onder druk zetten van mensen. Het is je echter niet verplicht om te antwoorden op vragen naar details over je ziekte. Ik zou het dan ook aanraden om te verwijzen naar je dokter voor details (je dokter zal die echter niet mogen geven, dus zitten ze daar blok).
De oplossing die zij bieden gebeurd doorgaans door en gesprek met 4 directieleden van het bedrijf.Waar het uiteindelijk op uitdraait is dat men probeert uit te vragen welke ziekte of problemen je hebt.
Dit alles gebeurd zonder de aanwezigheid van een arbeidsgeneesheer.
De enige doelstelling die ze voor ogen hebben tijdens dit gesprek is om u er van te weerhouden van nog eens ziek te zijn in de toekomst. Dit door met een lijvig dossier te zwaaien van welke last je hen hiermee bezorgd. Dit gebeurd ook als de controle arts heeft bevestigd dat je ziekte/behandeling gerechtvaardigd is. Verder word er met geen of heel weinig woorden verteld waar je terecht kan voor hulp indien nodig.
Mijn vraag is dan ook: Kan dit zo maar?
Eventueel naar een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk bellen en deze stresssituatie melden.
En indien hier bepaalde handelingen niet juist zijn, hoe er hier gepast op worden gereageerd.
Met vriendelijke groet
Onder HR begrijp ik human resources. Die diensten van psychologische Preventie, is dat het CPS?Uiteraard begrijpen we dat iedereen ziek kan worden en stellen we ziekte op zich niet in de vraag.
Indien nodig, kan je hierover praten met je leidinggevende, die samen met jou naar een oplossing zal zoeken. Hierbij kan hij/zij de hulp inroepen van HR en/of de diensten van psychologische Preventie.
Wij blijven verdere aandacht besteden aan je situatie.
Tot zover hun schrijven dat enkel ondertekend is door het management.
De periode van ziekte betreft hem 13 dagen gespreid over 4 perioden(recht op 22 dagen per jaar)
Drie korte door voorafgaand onderzoek en één langere voor de uiteindelijke behandeling.
en wat als arbeidsgeneesheer en directie lid onder een hoedje spelen ?IS een zaak van de arbeidsgeneesheer en eventueel de dienst HR
Directie heeft er idd NIETS mee te maken.
Zoals ik heb geschreven mijn medewerkers kwamen naar mij in vertrouwen en omdat ze wisten dat ik hen hielp.
Bespreek het met de arbeidsgeneesheer die zal wel zeggen wie hij eventueel kan/mag inlichten.
Meestal zijn er op HR ook personeelsleden die gebonden zijn door het beroepsgeheim ( psychologen, maatschappelijk werkers)