Blootgesteld aan giftige dampen, wat nu?

Marie-Christine
Topic Starter

Blootgesteld aan giftige dampen, wat nu?

#1 , 30 sep 2012 09:44

Even kort de situatie schetsen: Deze week werd op het werk ontdekt dat we gedurende 5 jaar mogelijk zijn blootgesteld aan giftige dampen. Ik werk in een laboratorium waar onder andere tijdens bepaalde processen giftige stoffen verdampt worden. Boven dit toestel zit een afzuiging. Nu is gebleken dat deze afzuiging verkeerd werd aangesloten waardoor 10% van de (giftige) lucht gerecupereerd werd door het aircosysteem. De afzuiging staat er 5 jaar. Ik heb de indruk dat men dit een beetje in de doofpot probeert te stoppen. Ik vraag me dus af of er nu geen stappen moeten ondernomen worden zoals bv verwittigen van de arbeidsgeneesheer, registreren van dit voorval als een soort van arbeidsongeval, ... Wat zegt de wet hierover?

Alvast bedankt voor alle mogelijke info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 30 sep 2012 10:22

Melding bij dienst Welzijn op het Werk, van de FOD werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2012 16:32

Eventueel milieupoltie van de politiezone..

Reclame

Marie-Christine
Topic Starter

#4 , 03 okt 2012 18:59

Bedankt voor de informatie. Blijkbaar wordt er nu toch werk van gemaakt en zal er een risico-analyse gebeuren van het incident.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 okt 2012 14:25

Vakbond in het bedrijf??
Hopelijk niet zoiets
http://asp.gva.be/dossiers/-e/eeuw/1991/1991_9.html" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#6 , 04 okt 2012 14:31

bedrijfsgeneesheer???

Terug naar “Andere”